849 läst ·
2 svar
849 läst
2 svar
Koppla bort el i badrum.
Renoverar ett badrum med mikrocement och på en av väggarna har jag tagit bort en handdukstork. Där kommer elen rakt ut ur väggen utan dosa.
Om jag inte vill använda elen längre finns det några andra alternativ än att koppla bort elen från centralen och gömma kablarna i väggen eller en utanpåliggande dosa?
Finns det några godkända lösningar för att isolera ledarna och peta in elen bakom väggen?
Om jag inte vill använda elen längre finns det några andra alternativ än att koppla bort elen från centralen och gömma kablarna i väggen eller en utanpåliggande dosa?
Finns det några godkända lösningar för att isolera ledarna och peta in elen bakom väggen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Du får inte bygga in en dosa med strömförande ledningar på ett sånt sätt att man inte kommer åt dosan. Så antingen ta bort ledarna i dosan eller ha kvar en synlig dosa.
Däremot kanske du inte behöver dra bort ledarna hela vägen från elcentralen om de passerar en kopplingsdosa på vägen.
Däremot kanske du inte behöver dra bort ledarna hela vägen från elcentralen om de passerar en kopplingsdosa på vägen.
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Det enda rätta är att koppla bort ledarna i föregående kopplingspunkt och dra ur ledarna.
Alternativt låta de vara kvar men avsluta dem i en utanpåliggande dosa.
Alternativt låta de vara kvar men avsluta dem i en utanpåliggande dosa.
Klicka här för att svara