Hej
Till att börja med, NEJ jag skall inte koppla själv men vill kunna ha dialog med elektrikern. Skall koppla in en ångbastuaggregat från Tylö, det skall vara på 9kW pga rummets storlek. Det kan tydligen kopplas in på flera sätt. Vilket är bäst? Se bild
Vad är nackdel o fördel med de olika alternativen?
Till att börja med, NEJ jag skall inte koppla själv men vill kunna ha dialog med elektrikern. Skall koppla in en ångbastuaggregat från Tylö, det skall vara på 9kW pga rummets storlek. Det kan tydligen kopplas in på flera sätt. Vilket är bäst? Se bild
Vad är nackdel o fördel med de olika alternativen?
I korthet skall du koppla alternativet 400 V 3N~ om det är i Sverige det skall göras. Trefas 230 V förekommer i delar av Norge. Enfaslaster på 9 kW finns inte tillgängligt i många svenska hem. Det skulle kräva en säkring på 40 A.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
I det här fallet är det väldigt enkelt om bastun står i Sverige. Jag tror inte du kan hitta någon elektriker som ens kommer drömma om att koppla in den på enfas 40A. Jag tror inte heller du hittar någon som kommer försöka koppla in den på 3 fas med 230V mellan faserna eftersom vi inte har det så i Sverige.
Då återstår bara ett sätt, inte mycket som du behöver diskutera med elektriker. Om du mot all förmodan hittar en elektriker som vill koppla på 230V så säg "Tack för din tid, men jag anlitar någon annan".
Då återstår bara ett sätt, inte mycket som du behöver diskutera med elektriker. Om du mot all förmodan hittar en elektriker som vill koppla på 230V så säg "Tack för din tid, men jag anlitar någon annan".
Klicka här för att svara