Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Tack för snabb respons.
@returen Fas och nolla är två och kondensatorn har två ben "sockerbiten" har tre anslutningar.
Du kanske vill förtydliga din förklaring. t.ex. Vad till gult och vad till respektive vit.
@Bo.Siltberg Ditt exempel gör mig inte klokare på vad jag ska tolka som gul eller vit anslutning.
Ingen av era svar är ju "gör såhär" så jag förtydligar så gott jag kan.
Jag har hittat vad beteckningen RSM 48 NK betyder.
RSM är: Reversible Syncronous Motor
48 är: 48mm diameter på motorn.
N är: standard utförande.
K=?
15U/min är: varvtal på utgående axel.
DBP verkar vara typen av "växellåda"
Eftersom motorn betecknas som reversibel har jag antagit att den ska kopplas med fas och nolla på dom yttre anslutningarna och kondensatorn mellan mittre och en av de yttre anslutningarna på "sockerbiten" för att få medurs/moturs rotation.
Det mäter ca 6,5 Kohm mellan dom yttre och ca 3.2 Kohm mellan mitten och respektive yttre anslutning.
@returen Fas och nolla är två och kondensatorn har två ben "sockerbiten" har tre anslutningar.
Du kanske vill förtydliga din förklaring. t.ex. Vad till gult och vad till respektive vit.
@Bo.Siltberg Ditt exempel gör mig inte klokare på vad jag ska tolka som gul eller vit anslutning.
K=?
Eftersom motorn betecknas som reversibel har jag antagit att den ska kopplas med fas och nolla på dom yttre anslutningarna och kondensatorn mellan mittre och en av de yttre anslutningarna på "sockerbiten" för att få medurs/moturs rotation.
Det mäter ca 6,5 Kohm mellan dom yttre och ca 3.2 Kohm mellan mitten och respektive yttre anslutning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Då verkar det inte finnas en dedikerad startlindning. Då kan då ansluta L-N mot nr 1-2 i sockerbiten och kondensator mellan 1-3.
Skulle motorn gå åt fel håll (jag törs inte gissa om det kan bli så), anslut L-N mot 2-3 och kondensator mellan 1-3.
Ordningen L-N spelar ingen roll.
Skulle motorn gå åt fel håll (jag törs inte gissa om det kan bli så), anslut L-N mot 2-3 och kondensator mellan 1-3.
Ordningen L-N spelar ingen roll.
Du får använda principskissen Bo lagt in och översätta L där till din plint i mitten med två gula och så U2 och Z till dina yttre med vita trådar. Din mätning visar att båda lindningarna är lika och så ska det vara om den är reverserbar så allt stämmer bra.Jozef2.0 skrev:
Tack för snabb respons.
K=?
Vilken du kopplar matningens L och N till spelar ingen roll och för att vända rotation väljer du bara vilken sida av kondensatorn du sätter matningen på dvs N i exemplet från Bo.
Klicka här för att svara