Jo men om det kopplas om så att du får matning före centralen, så får inte någon del av matningen gå via jordfelsbrytaren. Det är livsviktigt.

OM du har faser via jordfelsbrytare, men nollan (i PEN) utanför, så kommer jfbn att bryta omgående. Och ingen större skada skedd.

Om du gör tvärtom, faser utanför jordfelsbrytare men nolla/PEN via jordfelsbrytaren så uppstår en livsfarlig situation. För det första så bryter jfb direkt, men då har du alltså nollan bruten, men matning via faserna. Det ger att du får en slumpartad spänning i väggutag mellan 0 och 400 V, åtskilliga bränder har startats av sådana fel, dessutom blir alla jordade föremål strömförande, direkt livsfarligt.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
L
Tror inte TS kommer att vilja göra det själv utan att ha en elektriker som kollar upp det här med noll/jord , PEN/PE , om inte annat så har ni med era förklaringar här ev. dubbat TS att göra obehörigt el-arbete
Så rekommendera TS att ta dit en elektriker i stället för att göra något som kan bli fel

• Gilla
JKHANSSON
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Tror inte TS kommer att vilja göra det själv utan att ha en elektriker som kollar upp det här med noll/jord , PEN/PE , om inte annat så har ni med era förklaringar här ev. dubbat TS att göra obehörigt el-arbete
Så rekommendera TS att ta dit en elektriker i stället för att göra något som kan bli fel
Så är det!! :) men jag vill ha kunskap och förstå vad som kan göras och hur det funkar. Lite kött på benen kan man säga :) jag ska inte pilla med det själv!!

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
J JKHANSSON skrev:
Ok. Trodde att det va 4ledare då det stod L1 L2 L3 och N bara :/
Ja man kan bli lurad på detta, men dagens elmätare är inte skyddsjordade så PE går förbi, och blir därmed den femte ledaren. Så det är inte utslagsgivande att titta på elmätaren. Det gäller att hitta den punkt där TN-C övergår till TN-S, om det finns en sådan. Man kan ju titta på kabeln, men även om den har fem ledare så är det inte säkert att den används som TN-S, utan en ledare är kanske lagd åt sidan så det i verkligheten blir TN-C. Så man måste även titta på hur kabeln är ansluten och följa detta bakåt till den punkt där TN-C övergår till TN-S för att vara säker på att både nolla och skyddsjord i kabeln är inkopplad och att kabeln därmed används som TN-S.

• Gilla
JKHANSSON
  • Laddar…
L
Det är nog bra att förklara , det kan skapa en förvirring i ämnet TS är inte elektriker , så det är nog ingen mening att försöka förklara något om PEN/PE noll/jord var det startar eller börjar , han har inte aning om detta , mer än att se det okulärt på eventuella färger som det pratas om .

L Liteavvarje skrev:
Det är nog bra att förklara , det kan skapa en förvirring i ämnet TS är inte elektriker , så det är nog ingen mening att försöka förklara något om PEN/PE noll/jord var det startar eller börjar , han har inte aning om detta , mer än att se det okulärt på eventuella färger som det pratas om .
Har lite dålig koll kanske :) men försöker klura å få lite kött på benen som sagt :) https://www.voltimum.se/glossary/fordelningssystem

Det är en bra skiss du hittat som visar alla tänkbara systemjordningar. Där ser du hur TN-C förgrenas TN-S, nästan lite omärkligt mitt i bild. Det är på papperet, verkligheten kan se ut som på denna bild från en annan tråd. Ser du felet? Eller fel är det inte, men är de två utgående ledningarna nere i bild TN-C eller TN-S?

Just nu är de TN-C eftersom de blå ledarna är lagda åt sidan. Detta bör man bekräfta i mottagande central där PEN-ledaren ska vara ansluten på PE-skenan och tilläggsmärkt med en snutt blå tejp.

Även om de blå skulle ha varit anslutna på plinten som de tunna svarta strecken visar så bör man fortfarande följa detta bakåt för att säkerställa att denna terminal är en nolla som är säkert förbunden med PEN på denna plint eller tidigare i mätarskåpet. Inspektion följt av provning. Det finns fler bilder i tråden, länk nedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-med-elcentralen.300004/page-5#post-2771489

• Gilla
JKHANSSON
  • Laddar…
On nu allt stämmer när jag backar och kollar alla kablar så att det är 4ledare in i min central och 5ledare ut. Då ska jag kunna göra så här då. Bygla L1,L2,L3 efter jfb till egna säkringar. Ta PEN från skenan innan jfb (Då det fortfarande är PEN) . Då ska det vara frid och fröjd? ;) tog en bild från en gammal central, men funktionen är väl den samma?! :)
Elcentralsskiss med 4 ledare in, 5 ut och markeringar för L1, L2, L3 kopplade till säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Så här skrev @elmont i inlägg #17

”Är det en PEN i kabeln SKA den vara 10mm2 även om kabeln säkras 2 A. ”

Men i bilden på #37 ser det inte ut som 10 mm2 ??

Redigerat:
J JKHANSSON skrev:
On nu allt stämmer när jag backar och kollar alla kablar så att det är 4ledare in i min central och 5ledare ut. Då ska jag kunna göra så här då. Bygla L1,L2,L3 efter jfb till egna säkringar. Ta PEN från skenan innan jfb (Då det fortfarande är PEN) . Då ska det vara frid och fröjd? ;) tog en bild från en gammal central, men funktionen är väl den samma?! :)
[bild]
Före jfb va det ju :/ så glöm min bild :/

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Så här skrev @elmont i inlägg #17

”Är det en PEN i kabeln SKA den vara 10mm2 även om kabeln säkras 2 A. ”

Men i bilden på #37 ser det inte ut som 10 mm2 ??
Ja, det stämmer, 10 kvadratmillimeter är minimum. Tycker också bild 37 liknar 10mm2 men svårt att se, kan lika gärna vara 6. Är det en serviskabel är det säkert 10 då detta brukar vara det minsta nätbolaget använder.

J JKHANSSON skrev:
Före jfb va det ju :/ så glöm min bild :/
Ja, jag hann att få hjärtat i halsgropen. Den typen av fel, att ta ut faser eller nolla från fel sida av jordfelsbrytaren kan få dramatiska effekter. Det är inget man ens får tänka fel på.

H hempularen skrev:
Ja, jag hann att få hjärtat i halsgropen. Den typen av fel, att ta ut faser eller nolla från fel sida av jordfelsbrytaren kan få dramatiska effekter. Det är inget man ens får tänka fel på.
Då e det la tur att inte jag ska koppla haha ;)

Bilden i #37 kommer inte från TS anläggning - den kommer från en helt annan tråd (länk under bilden).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kabeln va mindre än jag trodde :( 2,5mm2 :( är det ok att dra en separat 10mm2 PEN i samma rör som 4 ledaren ligger i under mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.