L Leif i Skåne skrev:
Om man säkra en 2,5 mm² mark-kabel med 16A och låter den mata en ny undercentral med egen jordfelsbrytare bör väl vara ok.
Men som @Slugge skrev i #9 var delar sid TN-C ??
NEJ, om det är en 4 ledaranslutning, alltså gemensam nolla och jord, en s.k PEN ledare. Då måste PEN ledaren vara minst 10 kvmm, oavsett vilken ström kabeln säkras för. Kravet motiveras troligen av mekaniska skäl, det skall vara svårt att få kabeln skadad så att PEN ledaren går av. Det blir akut väldigt dramatiska effekter om en PEN ledare går av, 400V i uttagen, alla jordade föremål blir strömförande osv.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Är det en PEN i kabeln SKA den vara 10mm2 även om kabeln säkras 2 A.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ok.
I det första inlägger antydes att det var den gamla nergrävda matningen till huset han önskar nyttja, har han tur är dem minst på 10 mm² , har han mer tur är det fortfarande TN-C ut från mätaren. Annars är det kört.

L Leif i Skåne skrev:
Ok.
I det första inlägger antydes att det var den gamla nergrävda matningen till huset han önskar nyttja, har han tur är dem minst på 10 mm² , har han mer tur är det fortfarande TN-C ut från mätaren. Annars är det kört.
Den gamla nedgrävda som jag vill använda är mellan huset och garaget

Annars kan kanske man nöja sig med två faser, nolla och skyddsjord, då duger den g:a kabeln utmärkt. Det är ju ofta att man klarar sig utan trefas även i ett garage.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
tommib
L Leif i Skåne skrev:
Ok.
Frågan är om man kan kalla inkoppling av en kabel som inte har använts på många år för underhåll befintlig anläggning? Det är i mitt tycke rätt långt ut på isen. Dessutom är det ingen bra idé även om det skulle vara ok. Lösningen förutsätter också att det är TN-C från mätaren. Är det inte det kan man glömma den lösningen (om man inte vill bryta mot reglerna).

Korrekt lösning om man inte vill byta kabeln är given av elmont i #20.

Det är för mig fascinerande att en elektriker har varit inblandad i detta kopplande, det är grovt felaktigt som andra påpekat. En behörig installatör ska inte göra den typen av fel. Jag undrar om det snarare är en yrkesman på fritiden, vilket gör kopplandet lika olagligt som om TS skulle gjort det själv.

tommib tommib skrev:
Frågan är om man kan kalla inkoppling av en kabel som inte har använts på många år för underhåll befintlig anläggning? Det är i mitt tycke rätt långt ut på isen. Dessutom är det ingen bra idé även om det skulle vara ok. Lösningen förutsätter också att det är TN-C från mätaren. Är det inte det kan man glömma den lösningen (om man inte vill bryta mot reglerna).

Korrekt lösning om man inte vill byta kabeln är given av elmont i #20.

Det är för mig fascinerande att en elektriker har varit inblandad i detta kopplande, det är grovt felaktigt som andra påpekat. En behörig installatör ska inte göra den typen av fel. Jag undrar om det snarare är en yrkesman på fritiden, vilket gör kopplandet lika olagligt som om TS skulle gjort det själv.
Kabeln har inte används på ca 2år, så man inte tror att den här legat oanvänd 10år eller nått :) ska kolla imorgon att det verkligen är TN-C. Hjälpen som jag fick jobbar med el ja. Tänker inte göra något som kan bli fel! Och inte ģöra det själv. Men som du hör här inne så finns det många röster, tänkte kolla med dom och är tacksam för alla inlägg! :)

tommib
J JKHANSSON skrev:
Hjälpen som jag fick jobbar med el ja
Då är vederbörande inkompetent eller slarvig. Bara för att personen jobbar med el blir det inte heller lagligt, bara så du vet. Du kan lika gärna koppla själv, då företrädesvis på det sättet som elmont föreslår.

K
L Leif i Skåne skrev:
Ok.
Kan lika gärna vara 6mm², har för mig att 10mm² kravet inte är lastgammalt. Beror ju givetvis på när huset byggdes.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Elcentral med öppen kabelgenomföring som visar en 5-ledar kabel till vänster och en 4-ledar kabel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 4ledare in i huset om jag fattar det rätt.
Elcentral med öppet lock som visar 5- och 4-ledarkablar anslutna till klembräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5ledar kabel till vänster och garagets 4ledar kabel till höger verkar vara i samma storlek. Det är säkrat i huset inna det är draget till denna box. Kan det lösa sig då om man kopplar innan jfb i huset och byter till en ny central i garaget med jfb?

L
Går utmärkt att göra det under förutsättning att du inte har 5ledare från gatan in och där noll och skyddsjord är inlagda på separata plintar , ibland drar nätägaren 5ledare men ansluter inte noll utan viker undan den .
Samt sätta en ny central i garaget med JFB som personskydd , då har du ett system som inte bryter ner huset om du gör en groda i garaget

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inga tecken i din bild på varken det ena eller andra map TN-C eller TN-S från ditt mätarskåp. Grundregeln här är väldigt enkel. TN-C kan omvandlas till TN-S men efter denna punkt kan man aldrig gå tillbaka till TN-C. Så börja i mätarskåpet och kontrollera om kabeln till huset är en fyr- eller femledare och hur den är inkopplad i bägge ändar där mätarskåpets utgående plint är av störst intresse. Sedan får vi återkomma till vilka alternativ som finns.

Nu gissar jag lite, men det ser ut som trådarna på bilden inte är mer än 2,5 kvmm. Kanske klenare.

Därmed så måste matningen av kabeln vara säkrad, med 16 (eller 10A) säkringar. Dvs. om man ger sig på att koppla från före husets central, så behövs det nya säkringar för den matningen, ev. i en egen kapsling.

Det är då livsviktigt att även PEN ledaren ut till garaget är kopplad före centralen. Det ger en akut brandfara om den kopplas till husets nollskena (som ju bryts av jordfelsbrytaren).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inga tecken i din bild på varken det ena eller andra map TN-C eller TN-S från ditt mätarskåp. Grundregeln här är väldigt enkel. TN-C kan omvandlas till TN-S men efter denna punkt kan man aldrig gå tillbaka till TN-C. Så börja i mätarskåpet och kontrollera om kabeln till huset är en fyr- eller femledare och hur den är inkopplad i bägge ändar där mätarskåpets utgående plint är av störst intresse. Sedan får vi återkomma till vilka alternativ som finns.
Ok. Trodde att det va 4ledare då det stod L1 L2 L3 och N bara :/

H hempularen skrev:
Nu gissar jag lite, men det ser ut som trådarna på bilden inte är mer än 2,5 kvmm. Kanske klenare.

Därmed så måste matningen av kabeln vara säkrad, med 16 (eller 10A) säkringar. Dvs. om man ger sig på att koppla från före husets central, så behövs det nya säkringar för den matningen, ev. i en egen kapsling.

Det är då livsviktigt att även PEN ledaren ut till garaget är kopplad före centralen. Det ger en akut brandfara om den kopplas till husets nollskena (som ju bryts av jordfelsbrytaren).
Mätningen är säkrad nu, det är PEN matningen som måste kollas över verkar det som

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.