J
Säkert väldigt dum fråga, men har fått ny lampa hem, med 3 ingångar, men det jag ska koppla in med har blå brun sladd. Räcker det med att koppla in bruna till L och blåa till N?

Eller behöver jag koppla om nåt annat?

• En hand håller elledningar framför en öppen ljusarmatur med instruktionsetikett och monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkomponenter, skruvar, kablar, terminalblock, etiketter, en del av en inredningsprodukt, troligen en lampa.
    Skapa konto
BirgitS
Om lampan ska ha en ansluten ledare för skyddsjord beror på hur vägguttagen ser ut.
1. Vägguttagen är jordade: Det ska komma även en ledare för skyddsjord från taket och den ska användas.
2. Vägguttagen är ojordade. Lampans anslutning för skyddsjord ska inte användas.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Om lampan ska ha en ansluten ledare för skyddsjord beror på hur vägguttagen ser ut.
1. Vägguttagen är jordade: Det ska komma även en ledare för skyddsjord från taket och den ska användas.
2.
Tak uttaget ser ut såhär:

• Vitt tak med en rund brandvarnare eller larmsensor, två synliga skruvar.
    Skapa konto
BirgitS
Det är ojordat men det är viktigt att vägguttagen då också är ojordade. Så här utan jordbleck:
180px-Stopcontact.jpg

J
Så ser uttagen ut.

• Vertikal bild av en vägguttag för el med två vita uttag.
    Skapa konto
BirgitS
Bra, de är ojordade och då ska anslutningen för skyddsjord på lampan lämnas tom och svaret på din fråga
J JonasGj skrev:
Räcker det med att koppla in bruna till L och blåa till N?
är Ja.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Då kopplar du som du sa.
EDIT: jorduttaget ser ut att bar vara en tom sockerbit som inte är kopplad någonstans?

J
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, de är ojordade och då ska anslutningen för skyddsjord på lampan lämnas tom och svaret på din fråga

är Ja.
Tusen tack för svar, men behöver jag ändra om ordningen på kablarna på baksidan tänker här;

mina andra lampors kopplingar är inte såhär, därför jag undrar.

• Elektrisk enhet med kablar, klämmor och märkningsdetaljer. Close-up, teknisk, installationskomponenter synliga.
    Skapa konto
J
D Dilato skrev:
Då kopplar du som du sa.
EDIT: jorduttaget ser ut att bar vara en tom sockerbit som inte är kopplad någonstans?
Nånting jag behöver tänka på eller bara koppla som jag sa? Kan inget om EL 😂

J
D Dilato skrev:
Nej, du ska bara koppla in dina två sladdar i L & N.
Okej, sista frågan hur ser man på vägguttag om det är jordad/ojordad?

• Wow
Bästerortarn
  • Laddar…
J JonasGj skrev:
Jordade uttag har jordstift och urfräsningar på sidan så att ojordad stickpropp inte går att sätt i.
Vit dubbel eluttag med blå markeringar indikerar delar av intresse.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J JonasGj skrev:
Edit: tvåa på bollen 🤓

Det sitter små bleck i vägguttagen - som är skyddsjorden. I lamputtag, som det du la in en bild på, så är det 2 hål och 1 pinne, där 2 hål är L & N och ett hål är skydssjord.

Jordat vägguttag
https://www.elgrossisten.se/strombr...MIl_3tgdD9gwMVhkCRBR0RNwJTEAQYAiABEgL42fD_BwE

Jordat lamputtag
https://proffsbutiken.se/produkt/ta...MI0PeYldD9gwMVCFCRBR0d9wOoEAQYBSABEgKKxvD_BwE

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Tack för er hjälp!
Lampan är uppe nu och fungerar.
Har alltid undrat, om man låt säga strömmen är på och kommer åt en av kablarna är det ett dödligt utfall?

Vad skulle hända låt säga att en kablarna kommer ur sockerbiten och kommer åt metallkåpan och man kommer åt metallen, ex vid lampbyte?

J JonasGj skrev:
Tack för er hjälp!
Lampan är uppe nu och fungerar.
Har alltid undrat, om man låt säga strömmen är på och kommer åt en av kablarna är det ett dödligt utfall?

Vad skulle hända låt säga att en kablarna kommer ur sockerbiten och kommer åt metallkåpan och man kommer åt metallen, ex vid lampbyte?
Beror på om det är fasen eller nollan.
Nollan händer ingenting, fasen får du en stöt (kanske).
Dör gör du sannolikt inte om du inte ramlar av stolen och bryter nacken, men står du på stolen så får du ingen kraftig stöt om den är gjord av trä eller plast...
Slutsats: ha inte strömmen på när du tar i lampan.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.