Vi ämnar köpa en villatomt som ska styckas av från en större fastighet. Vi vill ingå ett avtal med fastighetsägaren (bonden) där vi har rätt att köpa den tomten till ett visst pris, inom en viss tidrymd. En köpoptionskontrakt skulle jag kalla det, men jag är inte säker på att det är korrekt terminologi.

Vi borde inte vara de första som vill göra detta, och därför undrar jag: finns det några standardkontakt att tillgå? Har någon här ingått något liknande avtal och har ett kontakt som vi kan få titta på?

Tack på förhand.
//Mattias

Jag tror faktiskt inte du kan få till ett juridiskt bindande avtal. Det är nåt med att man ska veta säkert att den som har lagfarten har rätt till marken, och inte någon annan genom andra förköpsavtal.
Jag läste nyligen om ett fall här i Karlstad. Det var en privatpersom som skrivit avtal om att köpa mark vid en sjö. Han har hållit på och överklagat en massa gånger för att få bygglov och varit flera gånger i lokaltidningen. Till slut lyckades han få bygglov. Då sålde markägaren till en annan...när det visat sig att det gick att få bygglov så gick det ju att få ut mera pengar för tomten. Helt lagligt tydligen.
Det var åtminstone vad som stod i tidningen.

Det låter konstigt. Det borde betyda att man inte kan upprätta juridiskt bindande villkorade köpekontrakt (vilket verkar vara något av en standardprocedur).

Mattias Ronnblom: Man måste skilja på äpplen och päron. Det du först frågade om var hur man utformar ett avtal som ger dig rätt att köpa en fastighet i framtiden med vissa villkor, en form av optionsavtal. Det är detta som Bigfoot har svarat på. Sedan går du in på något helt annat, nämligen ett avtal där köpet redan är klart men villkorat.

Den senare varianten är fullt möjlig och används också dagligen i fastighetsaffärer. Den första varianten är dock betydligt svårare att få juridiskt bindande även om det är moraliskt eller ekonomiskt bindande som ändå försätter köparen i en god ställning.

Lycka till!  :) :) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.