128 879 läst ·
237 svar
129k läst
237 svar
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Som man känner sig själv, känner man andra...R RalleB skrev:Hehe, man stänger av ftx aggregatet innan besiktning och ”glömmer” sätta igång det.
Kalla mig cynisk men jag har ALDRIG glömt att sätta igång aggregat efter filterbyte.
Känns medvetet, förmodligen för att ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…
Känns som en ny ”spolar inte ner toalettpapper tråd”
Har du nån referens till det eller är det bara nåt taffligt försök till härskarteknik ?R RalleB skrev:
Jag har inte forskat på det, men känner ganska många som bor i 70-talshus UTAN mögel, så att 33% skulle ha det låter rent spontant inte speciellt sannolikt ?
Men jag litar på att du hostar fram lite bra länkar jag kan läsa, för du sitter väl inte bara och snackar skit och hittar på ?
2006.. Skulle ALDRIG köpa ett hus från 2006, riktig fuskbyggartid där man snålade in på material och använde otestade byggmetoder.R RalleB skrev:
Men så bra att vi är olika
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
https://byggochenergiteknik.se/press/byggfel.villafritid1.2020.pdf
Undra vem som snackar skit… du kan väl ta en egen googling så kan du läsa i timtal om 70-tals hus..
Eller varför inte läsa här på byggahus?
Finns massor i ämnet gällandes detta.
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=7762679&fileOId=8904887GlennB skrev:
Har du nån referens till det eller är det bara nåt taffligt försök till härskarteknik ?
Jag har inte forskat på det, men känner ganska många som bor i 70-talshus UTAN mögel, så att 33% skulle ha det låter rent spontant inte speciellt sannolikt ?
Men jag litar på att du hostar fram lite bra länkar jag kan läsa, för du sitter väl inte bara och snackar skit och hittar på ?
2006.. Skulle ALDRIG köpa ett hus från 2006, riktig fuskbyggartid där man snålade in på material och använde otestade byggmetoder.
Men så bra att vi är olika![]()
Undra vem som snackar skit… du kan väl ta en egen googling så kan du läsa i timtal om 70-tals hus..
Eller varför inte läsa här på byggahus?
Finns massor i ämnet gällandes detta.
Du, jag tittade väl på en 60-80 hus innan jag köpte det jag bor i nu, jag har ganska bra koll.R RalleB skrev:
Men nu ville jag ju att du skulle visa på att ditt påstående om att en tredjedel av 70-talshusen var drabbade av mögel.
Din första länk verkar ju mest innehålla energianalyser osv, hittade ingenting om mängd mögel i den, i den andra stå faktiskt din siffra, eller njae, det står det faktiskt inte om man ska vara noga, men låt gå, däremot vet jag inte riktigt hur relevant en artikel i just "villa och fritid" är.
Jag väntar fortfarande på nån relevant statistik eller liknande.
Psst, i den andra länken där (till villa och fritid) så tas det även upp problem med ditt älskade hus från 2000-talet..
Förut påstod du att ftx var avstängt på visningen för att dålig doft skulle döljas, sedan när du fick veta att det inte var avstängt på visningen så kommer du med nya idéer…R RalleB skrev:Hehe, man stänger av ftx aggregatet innan besiktning och ”glömmer” sätta igång det.
Kalla mig cynisk men jag har ALDRIG glömt att sätta igång aggregat efter filterbyte.
Känns medvetet, förmodligen för att ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…
Känns som en ny ”spolar inte ner toalettpapper tråd”
Menar du att den dåliga lukten inte kändes på visningen trots att ftx var igång?
Är besiktningsmannen också med i konspirationen? Annars borde hen väl upptäckt att den var avstängd??
Konspirationsteorin bara växer! 😂😂
Redigerat:
Det gör det absolut men det är rätt ointressant. Det som är intressant är hur mycket mögel det finns i luften inne i de delar av huset där människor vistas och om de mängderna är så stora att det leder till problem.useless skrev:
Det räcker ju med att man hittar en möglig brödbit i köket så har man faktiskt mögel i huset...
När vi sålde vårt hus var det till en herre i byggbranschen. Efter att han gjort en egen besiktning så avslutade han med "Sen är det ju ett gammalt hus så man får ju räkna med nästan vad som helst".
Kändes bra, och vi har aldrig hört något från dem med synpunkter på något om huset.
Kändes bra, och vi har aldrig hört något från dem med synpunkter på något om huset.
Vi gjorde en liknande försäljning. Vi valde t.om. bort den högstbjudande då vi upplevde honom som krånglig och petig och sålde istället till ett trevligt yngre par som förstod att de köpte ett hus från början av 1900-talet och inget nybyggt hus.J jliljeha skrev:
Om köparen har så mycket teknisk kunskap att de kan avgöra att huset använts felaktigt eller konstruerats felaktigt skulle de lika gärna kunna använt eller införskaffat denna kunskap innan köp och därmed krävt lägre köpeskilling eller avstått köpet.
Hur som, så förstår jag att de är jobbigt för er, aldrig kul att hamna i en sådan situation även om jag tror att köparen kommer förlora i rätten.
Hur som, så förstår jag att de är jobbigt för er, aldrig kul att hamna i en sådan situation även om jag tror att köparen kommer förlora i rätten.
Om det var köparens besiktningsman borde väl köparna vända sig mot honom och hans ansvarsförsäkring?Claes Sörmland skrev:
Är det ett dolt fel borde ju per definition inte besiktningsmannen ha upptäckt någonting. Just att en professionell besiktningsman inte har hittat ett fel kan av köpare användas som argument rättsligt för att felet var dolt. Så det styrker köparens läge i detta fall.
Men besiktningsmannen borde ju ha varnat för riskkonstruktionen uppreglat golv på gammal oisolerad platta från 70-talet. Fukt och mögel är förväntat. Att det finns ett ventilationssystem för golvet gör ju också det ännu tydligare för köparen.
TS skriver : "Satt installerat ett gammalt FTX aggregat som tuffade på och gick vid visning"F FGLIN skrev:
Gamla FTX:er från slutet på 70-talet hade ofta bara en fast korsvärmeväxlare ( har det själv i ett hus från 1978 ). Det som kan "dra upp" lukt från under golven är troligare att FTX:n skapar ett undertryck i huset.
Roterande växlare brukar ha en "renblåsningssektion"F FGLIN skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun = avluft, Gul = frånluft, Blå = uteluft, Röd = tilluft.
Liten del av insugande uteluften vänder om och går ut igen via avluften, så att luften i rotorn blir utbytt samt vissa partiklar som fastnat på rotorn blåses bort.