25 294 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Köparen hoppar av!
Hoppas att jag inte har missuppfattat något nu men...Gjordes inte besiktningen av de tilltänkta köparna? I så fall äger de denna besiktning och säljaren kan inte lagligen använda sig av den. Säljaren kan naturligtvis erbjuda sig att köpa in sig.DennisLarsson skrev:
Undrar jag oxå - utfördes det någon besiktning alls eller använde köparen bara den ursäkten när du inte ville skriva på extra avtalet om tillträde?Linderödsåsen skrev:
Köparna gjorde besiktning, eftersom jag var hemma och känner mitt hus ut o in så vet jag att det inte framkom något i besiktningen. De hade ju inte kommit ur köpekontraktet annars.
Det var för att jag inte skrev på Tilläggskontraktet förstås, detta kom 2 dagar efter de skrivit på köpekontraktet med bestämt datum för tillträde. Känns som de planerat detta från början, för mäklaren sa hela tiden att tillträdet var ok. Sen ändrades allt plötsligt och de krävde ett extra kontrakt som skickas över på mail till mig utan någon telefonkontakt från mäklaren. Sedan några dagar senare Besiktning innan denna krävdes att jag skulle skriva vilket jag inte gjorde. Kände att jag inte kunde Lita på dessa köpare - vi hade ju ett köpekontrakt.
Det var för att jag inte skrev på Tilläggskontraktet förstås, detta kom 2 dagar efter de skrivit på köpekontraktet med bestämt datum för tillträde. Känns som de planerat detta från början, för mäklaren sa hela tiden att tillträdet var ok. Sen ändrades allt plötsligt och de krävde ett extra kontrakt som skickas över på mail till mig utan någon telefonkontakt från mäklaren. Sedan några dagar senare Besiktning innan denna krävdes att jag skulle skriva vilket jag inte gjorde. Kände att jag inte kunde Lita på dessa köpare - vi hade ju ett köpekontrakt.
Köparen kan köpa sig in i besiktningen. För exempelvis halva priset av vad besiktingen kostade.FaffeF skrev:
Ett annat sätt är att låta Länsfastförmedling att sälja huset. Där ingår typ varudeklaration.
Köparna skriver på köpekontrakt efter att alla besiktningar är klara.
Tyvärr känns det här som mer en bieffekt av bestämmelser om huslån där man måste sälja innan man får låna för nytt, skiter det sig i kedjan skiter det sig för alla. Det är ju fullt möjligt att dom inte fick lånet från banken för att fullfölja avtalet och därför ville ha mer tid på sig, men då du inte skrev på det fick dom backa ur. Olyckligt hur som, kul att höra att du har energi att "på't igen!", husförsäljning tar verkligen energi ur en för det är så stor sak. Men byt mäklare!
Jag är inte helt klar på vad som skrevs i kontraktet när det gäller besiktningsklausul.
Var det en öppen klausul eller som TS skrev i början att mäklaren hade påstått något annat?
Detta visar att det är bäst att försöka få till en besiktning innan kontraktet (om möjligt)
Var det en öppen klausul eller som TS skrev i början att mäklaren hade påstått något annat?
Detta visar att det är bäst att försöka få till en besiktning innan kontraktet (om möjligt)
Vanligast är att man har rätt att ångra sitt köp 7-14 dagar efter kontraktsskrivning och handpenning.
Då har man också rätt att få bostaden besiktad under denna period.
Man kan ångra sitt köp innan dessa 7-14 dagarna helt utan någon speciell anledning. Spelar ingen roll om besiktningen inte visar något.
När vi köpte Vårt hus så gällde dessa bestämmelser. Men det kanske har med mäklarna att göra..
Då har man också rätt att få bostaden besiktad under denna period.
Man kan ångra sitt köp innan dessa 7-14 dagarna helt utan någon speciell anledning. Spelar ingen roll om besiktningen inte visar något.
När vi köpte Vårt hus så gällde dessa bestämmelser. Men det kanske har med mäklarna att göra..
Lider med dig, vet hur jobbiga vissa köpare kan vara..
Har själv lärt mig en sak.. man inte alltid ska sälja till högstbjudande - och man ska lita på sin magkänsla!
Men för Dig verkar det inte bara vara lite halvknasiga köpare, din mäklare verkar väldigt suspekt.. är du säker på att saker gått rätt till? Har h*n sålt många bostäder i dina trakter?
Känns på något vis som informationen från mäklaren har varit bristfällig.. och om du nu ska lägga ut ditt hus till salu igen (vilket jag antar) så bör du ta tag i mäklarfrågan först, antingen reda upp saker med den befintliga eller hitta en ny rent av..
Lycka till,
MVH Sandra
Har själv lärt mig en sak.. man inte alltid ska sälja till högstbjudande - och man ska lita på sin magkänsla!
Men för Dig verkar det inte bara vara lite halvknasiga köpare, din mäklare verkar väldigt suspekt.. är du säker på att saker gått rätt till? Har h*n sålt många bostäder i dina trakter?
Känns på något vis som informationen från mäklaren har varit bristfällig.. och om du nu ska lägga ut ditt hus till salu igen (vilket jag antar) så bör du ta tag i mäklarfrågan först, antingen reda upp saker med den befintliga eller hitta en ny rent av..
Lycka till,
MVH Sandra
Det låter som köparna fick problem med finansieringen (kanske pga osåld tidigare bostad) och tog en rövare med tilläggsavtalet för att få lite mer tid. Om de tror att de kanske inte hinner få fram pengar för hela köpet tills tillträdesdagen är det mycket bättre för dem att hoppa av affären med hjälp av besiktningsklausulen.
Mäklaren insåg naturligtvis att det var ett dåligt tilläggsavtal, och borde rekommenderat TS (säljaren) att inte skriva på. TS kunde inte ha gjort så mycket annorlunda, men jag skulle kontakta mäklaren och fråga hur sjutton de kunde skicka vidare ett orimligt avtalsförslag från köparen. Använd en annan mäklare nästa gång eller kräv rejäl rabatt på arvodet pga mäklarens beteende.
Tillträdesdagen måste vara spikad! Om båda parter är överens kan man flytta den, men det ska alltid vara ett visst datum.
Mäklaren insåg naturligtvis att det var ett dåligt tilläggsavtal, och borde rekommenderat TS (säljaren) att inte skriva på. TS kunde inte ha gjort så mycket annorlunda, men jag skulle kontakta mäklaren och fråga hur sjutton de kunde skicka vidare ett orimligt avtalsförslag från köparen. Använd en annan mäklare nästa gång eller kräv rejäl rabatt på arvodet pga mäklarens beteende.
Tillträdesdagen måste vara spikad! Om båda parter är överens kan man flytta den, men det ska alltid vara ett visst datum.
Nu saknas lite info här så jag gissar lite.Bussig skrev:Hej ! Hade sålt mitt hus trodde jag. Nu visar det sig att efter besiktningen hoppar säljaren av.
När köpekontraktet skrevs ville jag ha förklarat av mäklaren av vilka anledningar köparen kunde hoppa av. Har Besiktningsklausul där de kan begära återgång efter att denna blivit utförd. Mäklaren föklarade då att det måste vara något i besiktningen som visar sig som är anledningen.
Har inte fått någon anledning till avhoppet.
Men säljarna ville efter kontraktsskrivningen,innan besiktningen ha ett tillägskontrakt där de bestämde när vi skulle flytta ut oberoende av vad som då stod i påskrivet kontrakt. Detta skrev jag inte på eftersom det kändes väldigt märkligt - skulle vi ut om 2 månader eller 2 år ?? Fanns ett datum för tillträde i kontraktet som de skrivit på.
Någon handpenning är inte inbetald.
Jag upplever nu att de köpte mitt hus på Öppet Köp märkligt!
Jaha,jag har väl tydligen inga rättigheter i detta ärende. Eller hur?
Det här behöver kanske inte vara så konstigt.
Det är inte så ovanligt idag att en del köpare är så hårt belånade att banken inte medger brygglån. De måste då sälja innan de köper och har då önskemål om snabbt tillträde. ("Våra" köpare verkar inte höra dit då mäklaren rimligen har säkrat skriftliga lånelöften innan kontraktskrivning).
Köparna här ville kanske kunna sälja sin bostad till den typen av köpare, för att kunna få bättre betalt.
Det innebär då att "våra köpare" vill kunna få tillträde till sin köpta bostad lite tidigare, ifall en sådan köpare dyker upp för deras del. Dvs dom vill kunna få ett tidigare tillträde. Och det kan vara det som tilläggsklausulen handlar om. Dvs köparna vill ha lite öppet att dom vill kunna tidigarelägga tillträdet, men är beredda att ge 2 mån förvarning för det. Ett ganska rimligt önskemål. Och inget konstigt. (Och då tidigare läggs naturligtvis betalningen iom att man får tillträde när man betalar).
Att dom hoppar av kan ev ha med det att göra och kanske här tycker att säljaren var lite hopplös som inte kan gå med på en sådan sak (om nu inte säljaren har uppgett goda skäl till varför det inte skulle ha varit möjligt. Men "vår" säljaren har ju beskrivit det som att vara dum. Och sådant kan ju få en köpare att inte vilja göra affärer med en sådan säljare).