Jag tror att det är en ganska ovanlig situation, så inte helt lätt att hitta en "mall" för hur ett sådant avtal bör skrivas. Jag har själv, i ett helt annan typ av ärende, upplevt nackdelen med att själv skriva avtal utan goda juridiska kunskaper. I mitt fall hade enda möjligheten varit en rättegång med 50/50 chans att få rätt och då också en lika stor risk att själv få stå för alla kostnader. Du säger att ni har god kontakt och gemensamma vänner, men inte ens en egen familj är garanti nog.

Jag tror det kommer kosta er både tid och pengar att få ett avtal på plats. Du säger slutet av september, vilket kanske innebär tre veckor. Räkna 1-2 veckor för att få hjälp att skriva ett sådant avtal + kostnaden för det, i slutändan får köparen tillträde en vecka tidigare men till vilket pris?

Jag tycker ni ska vänta, om tillträdet inte går att snabba på. Det är inte värt en ev. konflikt senare om något går fel, vi pratar ändå ganska stora summor. Som köpare tycker jag man måste ha förståelse för det, vän eller ej spelar ingen roll. Vill de verkligen ha huset (vilket det verkar som) så kommer det inte påverka affären annat än en sur min över att de inte fick påbörja sin renovering, men en pilsner eller två i höst kanske lappar de såren. :)

Det låter kanske lite onödigt stressigt men orsaken är helt enkelt pga en tillfällighet har köparen en hantverkare, som dom litar på och har använt tidigare, disponibel under de närmaste veckorna med start nästa vecka. Det är den enda orsaken.

L Lancen skrev:
Utgångspunkten är att både säljare och köpare har god kontakt, gemensamma bekanta och kommer att bli grannar för överskådlig tid...
Med den förutsättningen så hade jag bara sagt välkomna,

• Gilla
Lagerviskan och 4 till
  • Laddar…
Som säljare bör ni inte ta den risken, det finns mycket som kan gå fel. Det är komplicerat, och dyrt om ni söker kompetent stöd, att skriva ett korrekt avtal om vad som ska gälla för denna tid. Visst kan ni hoppas på turen att inget händer och bara skaka hand som överenskommelse, det är väl troligen det enda möjliga på så kort tid. Men det finns mycket som kan hända, här några situationer, det finns säkert fler
1. En skada uppstår som kanske är på grund av renoveringen. Då blir det oklart och kanske konflikt om vem som är ansvarig
2. En skada uppstår som inte direkt har med renoveringen att göra men som möjligen kan vara en följdverkan. Samma sits som ovan.
3. Köparen hittar en allvarlig skada som ingen känner till när man plockar bort ytskikt och liknande. Köparen kan då vilja sänka priset eller hoppa av. Troligen är detta inte möjligt, men det kan ändå ge problem för er som säljare.
Om ni trots allt går med på detta så var medveten om riskerna, och att det egentligen bara är ni som säljare som har en risk, köparen har nog endast en fördel. Det bästa alternativet är att slutföra affären så fort som möjligt, det bör vara bra för båda parter.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
L Lancen skrev:
Det låter kanske lite onödigt stressigt men orsaken är helt enkelt pga en tillfällighet har köparen en hantverkare, som dom litar på och har använt tidigare, disponibel under de närmaste veckorna med start nästa vecka. Det är den enda orsaken.
Ok ja det är klart han vill komma in redan nu då.

Får jag fråga, om det var någon för dig okänd som ville köpa huset, hade du gått med på samma sak då? Jag tycker det är sunt att ha det förhållningssättet även om det inte är så i ditt fall, för vänskap har tagit slut för mindre saker än såhär. Det vore ju tråkigt om det blir en konflikt senare p.g.a. att du ville vara snäll, som kanske står dig dyrt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Självklart hade förhållningsättet varit annorlunda om köparen hade varit fullständigt okänd och dessutom kategori mindre trevlig...

Måste ju vara trevlig då köparen läser denna tråd...

Det är ju bra för båda parter att belysa och tydliggöra problemet med att påbörja renovering Innan köpet är fullbordat...

• Gilla
  • Haha
avdpos och 3 till
  • Laddar…
Om det är en riktig hantverkare som ska in - har inte den personen vettiga försäkringar?
Eller är det inte ett "officiellt" uppdrag så? :thinking:;)

Ok, ja jag tror den samlade bedömningen här är att vänta på tillträdet, sen hur du gör kan ju bara du bestämma såklart. Jag kanske målar fan på väggen, men jag är försiktigt av mig när det gäller sådant här och känner att det alltid är bäst att vänta.

Om ni ska skriva avtal rekommenderar jag efter egna erfarenheter att ni anlitar en jurist som helt friskriver dig som säljare från allt ansvar för huset från och med dag x fram till tillträdet. Men som tidigare sagt, kanske tar ett tag att få fatt i en jurist och då är ni ändå snart framme i slutet av september.

Alternativt står du på avtalet med hantverkaren under perioden fram till tillträdet, och köparen betalar dig i förväg i handen det du avtalat med hantverkaren att han/hon ska ha i ersättning för perioden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hmm, om du och köparen är överens om åtgärden finns väl även möjligheten att du anlitar hantverkaren och utför det önskade, utan att för den delen formellt ge köparen tillträde?
Givetvis får ni i så fall korrigera köpesumman så att den täcker kostnaden och det löser långt från alla ovanstående problem.

• Gilla
Skalis4ever
  • Laddar…
Såvitt jag vet är JB 4:11 tvingande så det släcker möjligheten att avtala om att ansvaret övergår till köparen innan tillträde. Isf kvarstår väl att avtala om tidigare tillträde, vilket i detta fall som jag förstår det skulle resultera att tillträde sker innan köpet fullbordats. Det bör väl gå att villkora på något vis tänker jag, men vad är det exakt som hindrar tidigare tillträde?

Ja kanske tidigare tillträde, och sedan avtal om tex möbler eller annat får vara kvar till den tidigare tillträdesdagen.....?
Eller vad nu som gör att man från början skulle göra klart affären vid slutet av septembert

Excel
Jag hade sagt nej, varför krångla till saker i onödan, strular det blir ni ovänner för livet.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
De har lagt handpenning? Då behöver du inte charma dem. De har inget annat val än att vänta. Släpp inte in dem förrän tillträde.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
De har lagt handpenning? Då behöver du inte charma dem. De har inget annat val än att vänta. Släpp inte in dem förrän tillträde.
Precis. De har betalt, ni har ett kontrakt. Låt dem vänta. Visst man vill va hygglig och vad kan gå fel men när det gör det så blir det helvete.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.