32 204 läst ·
78 svar
32k läst
78 svar
Köpare vill in och renovera efter köpkontrakt men innan överlåtelse...
Köparen har redan bestämt att det måste funka när han eller hon betalade handpenningen och skrev kontrakt. Detta är inte ditt problem! Det är inte alls konstigt att snällt säga att du vill vänta till tillträdesdagen så det inte kan bli problem. Du har mist någon och har även all moralisk rätt att göra det som passar dig.L Tommy Lövgren skrev:Nu var det ju inte riktigt där skon klämde. Nästa vecka finns hantverkare tillgängliga. Om några veckor när lagfarten till dödsboet är klar finns ingen hantverkare tillgänglig enligt vad TS skriver tidigare i tråden. Så all tid i världen har dom väl inte. Köparen har väl antagligen nån bostad som hen måste ur. Det är ju ofta kedjeflyttar som måste funka.
Som sagt, allt detta är deras problem, inte ditt. Ger du dem bilden att detta är ditt problem kommer de bara bli missnöjda ändå i slutändan. De har skrivit på fullt medvetna om villkoren!
Jag rekommenderar dig att hämta styrka via din mäklare. En köpare kan vara mycket viljestark, om hen ringer och försöker kontakta dig: hänvisa till avtalet och all kommunikation skall ske via mäklaren, punkt. Om köparen fortsätter, då höjer ja varnings flaggan. Detta visar att hen ”går sina ärende” i försa led.
Det ska du tolka som att ev framtida missnöje, kommer hen att göra likadant.
Man kan inte ändra andra människor, men du bör/-kan följa lagen. Punkt.
När man förlorat en anhörig ”gungar tillvaro till lite, och ibland finns dom som passar på ”att dra höga växlar.
Som tidigare någon skrev: du har rätt att ha tid till eftertanke/sorg.
Positivt att du rådfrågar här, det visar du är på rätt väg, och när tiden är inne för tillträde kommer du att ha vuxit.
Du kommer att känna dig starkare, och gladare. Slippa sömnlösa nätter, och inte veta vad komma ska.
Du följer lagen, den finns där av EN ANLEDNING.
Lite skämtsamt
undviker jag själ affärer i sorg och i fyllan, fast det sista är inget problem eftersom jag är i stort sett helnykterist,,,
Till sist önskas härifrån norr Alla lyckönskningar till affären, hur du än bestämmer dig.
..och jo, jag hämtar råden från mina egna erfarenheter.
Det ska du tolka som att ev framtida missnöje, kommer hen att göra likadant.
Man kan inte ändra andra människor, men du bör/-kan följa lagen. Punkt.
När man förlorat en anhörig ”gungar tillvaro till lite, och ibland finns dom som passar på ”att dra höga växlar.
Som tidigare någon skrev: du har rätt att ha tid till eftertanke/sorg.
Positivt att du rådfrågar här, det visar du är på rätt väg, och när tiden är inne för tillträde kommer du att ha vuxit.
Du kommer att känna dig starkare, och gladare. Slippa sömnlösa nätter, och inte veta vad komma ska.
Du följer lagen, den finns där av EN ANLEDNING.
Lite skämtsamt
Till sist önskas härifrån norr Alla lyckönskningar till affären, hur du än bestämmer dig.
..och jo, jag hämtar råden från mina egna erfarenheter.
Det är nog ganska vanligt att renovera innan man flyttar in. Men knappast att renovera innan man förvärvat objektet. De får väl ta in en annan hantverkare och ha dubbelt boende ett tag. Eller göra som alla som inte säljer, renovera medan man bor i huset.
Jag säger det igen, hur mycket anstränger sig köparen för att lösa det? Varför ska du svettas med ett problem som inte är ditt?
Jag säger det igen, hur mycket anstränger sig köparen för att lösa det? Varför ska du svettas med ett problem som inte är ditt?
Tänk lite krasst så ser du att du har noll att vinna, och mycket att förlora. Även om riskerna är små så är insatsen mycket stor. Vem spelar ett spel där man bara kan förlora, även om det är osannolikt?L Lancen skrev:
När vi köpte vårt hus så erbjöd sig säljaren oss att börja fixa innan tillträdet (hon var redan utflyttad). Vi följde mäklarens råd, och sa tack men nej tack.
Det har nämnts tidigare i tråden. Köparen har rätt till rotavdrag då köpekontrakt är upprättat (det datumet gäller skattemässigt) och att köparen avser att bosätta sig på fastigheten. Så köparen har rätt till rotavdrag på ett hus de inte äger.P pjkw skrev:
Jag har en bekant som sålde en fastighet för knappt ett år sedan. Försäljningen gick genom mäklare o allt var som det skulle med papper o allt.
En dag ringde min bekant mig o var minst sagt bekymrad. Han hade lånat ut en nyckel till köparen för att denne ”bara skulle in o mäta lite innan tillträdet”.
Mätandet övergick till att börja riva, renovera o allt möjligt innan köpet var klart.
Det visade sig att köparen inte var helt reko, o inte kunde ordna fram pengar till köpet.
Inga papper var underskrivna, så köpet hade inte gått igenom. Men köparen brydde sig inte om det. Min bekant var där flera gånger för att försöka få ut dem eller ännu hellre fixa fram pengar. Polisanmälan gjordes, strömmen stängdes av, men köparen var kvar i huset.
Kronofogden kontaktades med.
Till slut, ett bra tag efter den egentliga tillträdesdagen lyckades köparen ordna det ekonomiska o köpet genomfördes som det skulle.
Men min bekant var VÄLDIGT orolig ett tag för hur det skulle gå.
Jag tror inte han någonsin kommer att lämna ut en nyckel till någon igen innan allt är klart.
En dag ringde min bekant mig o var minst sagt bekymrad. Han hade lånat ut en nyckel till köparen för att denne ”bara skulle in o mäta lite innan tillträdet”.
Mätandet övergick till att börja riva, renovera o allt möjligt innan köpet var klart.
Det visade sig att köparen inte var helt reko, o inte kunde ordna fram pengar till köpet.
Inga papper var underskrivna, så köpet hade inte gått igenom. Men köparen brydde sig inte om det. Min bekant var där flera gånger för att försöka få ut dem eller ännu hellre fixa fram pengar. Polisanmälan gjordes, strömmen stängdes av, men köparen var kvar i huset.
Till slut, ett bra tag efter den egentliga tillträdesdagen lyckades köparen ordna det ekonomiska o köpet genomfördes som det skulle.
Jag tror inte han någonsin kommer att lämna ut en nyckel till någon igen innan allt är klart.
Jobbig men viktig läxa.K knipo skrev:Jag har en bekant som sålde en fastighet för knappt ett år sedan. Försäljningen gick genom mäklare o allt var som det skulle med papper o allt.
Inga pengar = ingen nyckel.
Varför ska någon renovera ett hus som den inte äger. Äg det först, renovera sedan. Det låter så galet att TS' köpare bara har hantverkare just nu kommande vecka. Husaffär är stora, dyra och viktiga saker. Man ger inte bort nycklar och hus bara för att vara hygglig, det är en helt annan nivå.
Jag rekommenderar dig att inte ge tillträde innan kontraktets tillträdesdag och härmed sköta all kontakt med köpare via mäklaren (det är mäklarens jobb).
Vill köpare tillträda tidigare och du är OK med det så kan kontraktet skrivas om, återigen ska det isåfall gå genom mäklare.
Under *inga omständigheter* ska du ge köpare tillträde till ett hus du fortfarande äger och ansvarar för.
Vill köpare tillträda tidigare och du är OK med det så kan kontraktet skrivas om, återigen ska det isåfall gå genom mäklare.
Under *inga omständigheter* ska du ge köpare tillträde till ett hus du fortfarande äger och ansvarar för.
Fattar det som att de kör utan mäklare. Att TS hade en mäklare på gång men att det aldrig blev något uppdrag eftersom det dök upp en spekulant.M Mach77777 skrev:Jag rekommenderar dig att inte ge tillträde innan kontraktets tillträdesdag och härmed sköta all kontakt med köpare via mäklaren (det är mäklarens jobb).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
En mäklare verkar det finnas för att sköta formalian, om än inte för att ragga kunder. Så att kommunicera via mäklaren är nog en teoretiskt framkomlig väg.
Men då TS uppenbarligen ska bli granne med köparen är nog ett alltför formellt förhållande onödigt. Att säga ”tyvärr, men jag har förstått att allt som händer så länge jag/dödsboet äger huset blir mitt ansvar så jag kan inte släppa in dina hantverkare; förstår att det är surt, men det är trots allt bara tre veckor” klarar nog TS av. Lättare att slippa missförstånd om kommunikationen inte går via ombud också.
Men då TS uppenbarligen ska bli granne med köparen är nog ett alltför formellt förhållande onödigt. Att säga ”tyvärr, men jag har förstått att allt som händer så länge jag/dödsboet äger huset blir mitt ansvar så jag kan inte släppa in dina hantverkare; förstår att det är surt, men det är trots allt bara tre veckor” klarar nog TS av. Lättare att slippa missförstånd om kommunikationen inte går via ombud också.
Bra förslag ovan, då är det ärligt men inte alltför brutalt.
Ett lite sämre men fungerande sätt, om TS inte klarar att säga nej, är att hänvisa till tredje part, typ säga att TS' bank eller försäkringsbolag inte accepterar tillträde eller åverkan före överlåtelse. Det blir som en vit lögn.
Ett lite sämre men fungerande sätt, om TS inte klarar att säga nej, är att hänvisa till tredje part, typ säga att TS' bank eller försäkringsbolag inte accepterar tillträde eller åverkan före överlåtelse. Det blir som en vit lögn.
När jag sålde mitt hus förra sommaren lät jag köparens hantverkare göra en del jobb veckan innan överlåtelsen. Satte gränsen vid målning och tapetsering av övervåningen. Inget fick rivas eller ändras i övrigt. Köparna fick även förvara verktyg och material i huset. Visste att de var stressade inför flytten. Bodde själv på nedervåningen tills överlåtelsedagen och hade full kontroll. Hade inget att förlora. Skulle något strula med överlåtelsen så skulle jag få en nyrenoverad övervåning. Sen har det troligtvis gett mig lite goodwill. Köparna lär inte gnälla om småsaker framöver. Handlar om att ge och ta.
Det går att lämna in båda lagfartsansökningarna samtidigt om man meddelar IM, men det torde väl vara försent nu. Skulle föreslå att ni upprättar ett hyreskontrakt tills köpet har vunnit laga kraft. Det skyddar säljaren ganska bra men kanske inte köparen....L Lancen skrev:Det kanske är bäst att förklara varför vi för att följa den normala säljprocessen inte kan göra ett avslut direkt...
För att en fastighet som har lagfart på en avliden person ska kunna säljas vidare behöver lagfart vara registrerad på ett ”dödsbo”. Ansökan om dödsbolagfart tar lika lång tid som en vanlig lagfart. För närvarande 17 arbetsdagar vilket ger dryga tre veckor. Först då är bank normalt villiga att ge lån för att avsluta ett köp... Så att för att gå runt det gäller att köparen har möjlighet att köpa utan lån eller har mycket goda bankkontakter...
Därav väntetiden och att det krockar med möjlighet till hantverkshjälp...