32 205 läst ·
78 svar
32k läst
78 svar
Köpare vill in och renovera efter köpkontrakt men innan överlåtelse...
Klokt tänkt. Så funkar det väl "alltid". Man gör färdigt affär och överlåtelse, därefter skickar man in till Lantmäteriet, och blir snart registrerad.S hjulia skrev:Nu har jag bara skummat igen svaren, så kan ha missat. Men när jag pratade med Lantmäteriet så fick jag veta att ägare och lagfaren ägare inte nödvändigtvis är detsamma, även om det bör vara det. Ägare blir köparen så fort köpeavtalet är påskrivet och fullföljt, medan lagfaren ägare blir köparen när papperna skickas in till Lantmäteriet och datumet de registrerar är det datum som står i papprena. Så ni kan inte se till att skriva och fullfölja köpeavtalet så att köparen kan få nycklarna och sen reda ut lagfarterna?
TS och köparen skulle då kunna göra färdigt affären nu. Inte låna ut eller hyra ut, utan verkligen göra klart affären.
Men var inte problemet här att banken inte vill låna ut pengar till köparen innan dödsboregistreringen är klar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Eftersom att jag till min natur är konträr börjar jag i andra änden: det absolut mest sannolika är att det skulle funka bra.
Ett kontrakt går att upprätta om att de ändringar som görs av köparen ska ses som förändringar av denne och i hens intresse och inte påverkar bedömningen av fastighetens skick vid överlåtelsen. Fel i fastigheten som upptäcks under denna tid ska bedömas som om de upptäckts efter köpets fullbordan. Osv.
Tror jag att det skulle hålla rättsligt? Nej, i alla fall inte fullt ut. Tror jag att det skulle påverka köparens benägenhet att ta ansvar för sitt eget arbete? Ja, men inte heller här fullt ut.
Det är ändå svårt att se uppsidan för TS kontra riskerna. Ett sätt att bedöma uppsidan vore att fråga vad köparen är villig att ge extra per vecka tidigare hen släpps in. Är det bara en spottstyver är det nog inte så bråttom ändå, är det betydande belopp kanske det är värt att tänka över.
Ett kontrakt går att upprätta om att de ändringar som görs av köparen ska ses som förändringar av denne och i hens intresse och inte påverkar bedömningen av fastighetens skick vid överlåtelsen. Fel i fastigheten som upptäcks under denna tid ska bedömas som om de upptäckts efter köpets fullbordan. Osv.
Tror jag att det skulle hålla rättsligt? Nej, i alla fall inte fullt ut. Tror jag att det skulle påverka köparens benägenhet att ta ansvar för sitt eget arbete? Ja, men inte heller här fullt ut.
Det är ändå svårt att se uppsidan för TS kontra riskerna. Ett sätt att bedöma uppsidan vore att fråga vad köparen är villig att ge extra per vecka tidigare hen släpps in. Är det bara en spottstyver är det nog inte så bråttom ändå, är det betydande belopp kanske det är värt att tänka över.
Som jag förstått det var problemet att fastighetens lagfart är fortfarande på den nu avlidne ägaren. För att göra klart överlåtelsen måste först lagfarten med dödsboet finnas klar. Annars säljer dödsboet något det inte är lagfaren ägare till juridiskt. Då stoppar ju det upp affären tidsmässigt och så klart även hos banken.S Sir Duke skrev:Klokt tänkt. Så funkar det väl "alltid". Man gör färdigt affär och överlåtelse, därefter skickar man in till Lantmäteriet, och blir snart registrerad.
TS och köparen skulle då kunna göra färdigt affären nu. Inte låna ut eller hyra ut, utan verkligen göra klart affären.
Men var inte problemet här att banken inte vill låna ut pengar till köparen innan dödsboregistreringen är klar?
Så var det nog ja.L Tommy Lövgren skrev:Som jag förstått det var problemet att fastighetens lagfart är fortfarande på den nu avlidne ägaren. För att göra klart överlåtelsen måste först lagfarten med dödsboet finnas klar. Annars säljer dödsboet något det inte är lagfaren ägare till juridiskt. Då stoppar ju det upp affären tidsmässigt och så klart även hos banken.
Jag kan verkligen inte se någon fördel eller rimlighet för säljaren att släppa in folk innan köpet gått igenom. Vad händer om hantverkarna kapar en vattenledning eller råkar elda upp huset? Banken vill kanske plötsligt inte medverka då? Jag fattar att det är just det TS nu vill skriva avtal om. Men avtalet skyddar ju inte mot strul, det är väl mer en lott med 50/50 vinstchans och dragningen är om 2 år... Alltså en betydande risk och garanterat mycket huvudvärk och magsår under tiden...
Jag undrar också om köparen kämpar för att få till det pappersmässiga eller om det bara är TS som jobbar gratis för att hjälpa till?
Och återigen, var är mäklaren?
Gillar TS attityd. Denne får svar som kanske inte riktigt är det som denne vill höra men fortsätter ändå att ha en trevlig ton och komma med förtydliganden.
Legalt är det väl som så många andra i tråden skrivit lämpligast att vänta med tillträde tills allt är klart.
Är man vänner och bekanta finns det ju alltid möjlighet att lätta på kraven. Men samtidigt OM något händer så är det bättre att man inte tvingas blanda ihop vänskap och affärer. Dvs det finns även mjuka skäl att vänta.
Hade det bara varit färg och mindre saker hade jag nog personligen släppt in. När man ska flytta väggar och sånt är det ju större risk något händer.
Sen går det ju alltid skriva papper på allt. En timme med en jurist och det finns säkert ett bra avtal som täcker alla eventualiteter
Legalt är det väl som så många andra i tråden skrivit lämpligast att vänta med tillträde tills allt är klart.
Är man vänner och bekanta finns det ju alltid möjlighet att lätta på kraven. Men samtidigt OM något händer så är det bättre att man inte tvingas blanda ihop vänskap och affärer. Dvs det finns även mjuka skäl att vänta.
Hade det bara varit färg och mindre saker hade jag nog personligen släppt in. När man ska flytta väggar och sånt är det ju större risk något händer.
Sen går det ju alltid skriva papper på allt. En timme med en jurist och det finns säkert ett bra avtal som täcker alla eventualiteter
Varför ens krångla med det? Jag skulle inte ge mig in i en djungel av avtal or juridiska villkor och risker bara för att vara snäll. Vad får du tillbaka för att släppa in dem tidigare och göra extra arbete med att sortera ut avtalsfrågan etc? Det är jättebra att vara trevlig och hjälpsam men det ska ju vara ömsesidigt och rimligt också.
Så himla bråttom för dem att komma in och börja renovera kan det heller inte vara. När de väl fått tillträde har de all tid i världen att gå in och fixa. De kan nog hitta någon bra överrenskommelse med hantverkaren för att komma igång med renoveringarna snabbt efter tillträde.
Så himla bråttom för dem att komma in och börja renovera kan det heller inte vara. När de väl fått tillträde har de all tid i världen att gå in och fixa. De kan nog hitta någon bra överrenskommelse med hantverkaren för att komma igång med renoveringarna snabbt efter tillträde.
Nu var det ju inte riktigt där skon klämde. Nästa vecka finns hantverkare tillgängliga. Om några veckor när lagfarten till dödsboet är klar finns ingen hantverkare tillgänglig enligt vad TS skriver tidigare i tråden. Så all tid i världen har dom väl inte. Köparen har väl antagligen nån bostad som hen måste ur. Det är ju ofta kedjeflyttar som måste funka.Y Ysha skrev:Varför ens krångla med det? Jag skulle inte ge mig in i en djungel av avtal or juridiska villkor och risker bara för att vara snäll. Vad får du tillbaka för att släppa in dem tidigare och göra extra arbete med att sortera ut avtalsfrågan etc? Det är jättebra att vara trevlig och hjälpsam men det ska ju vara ömsesidigt och rimligt också.
Så himla bråttom för dem att komma in och börja renovera kan det heller inte vara. När de väl fått tillträde har de all tid i världen att gå in och fixa. De kan nog hitta någon bra överenskommelse med hantverkaren för att komma igång med renoveringarna snabbt efter tillträde.
Är hantverkaren uppbokad för all framtid sedan menar du? Såklart att det går att lösa, finns massor med alternativ. Diskutera med den aktuella hantverkaren för att få det inklämt, avvakta med försäljningen/tillträdet av annan bostad några veckor, bo på annan plats i någon vecka, bo i renoveringen någon extra vecka, eller om det absolut krisar ta in en annan hantverkare. Det finns inte en chans att hela deras framtid i bostaden står och faller på om de får påbörja renoveringen 1-3 veckor tidigare eller inte. Det är inte rimligt att planera utifrån att man MÅSTE ha tillträde 1-3 veckor innan dess att man har satt tillträdesdagen.L Tommy Lövgren skrev:Nu var det ju inte riktigt där skon klämde. Nästa vecka finns hantverkare tillgängliga. Om några veckor när lagfarten till dödsboet är klar finns ingen hantverkare tillgänglig enligt vad TS skriver tidigare i tråden. Så all tid i världen har dom väl inte. Köparen har väl antagligen nån bostad som hen måste ur. Det är ju ofta kedjeflyttar som måste funka.
Jag har fattat det som att såväl köpare som TS vill ha en tidigare tillträdesdag, men att det fördröjt pga av att det behövs en ny lagfart emellan först,Y Ysha skrev:Är hantverkaren uppbokad för all framtid sedan menar du? Såklart att det går att lösa, finns massor med alternativ. Diskutera med den aktuella hantverkaren för att få det inklämt, avvakta med försäljningen/tillträdet av annan bostad några veckor, bo på annan plats i någon vecka, bo i renoveringen någon extra vecka, eller om det absolut krisar ta in en annan hantverkare. Det finns inte en chans att hela deras framtid i bostaden står och faller på om de får påbörja renoveringen 1-3 veckor tidigare eller inte. Det är inte rimligt att planera utifrån att man MÅSTE ha tillträde 1-3 veckor innan dess att man har satt tillträdesdagen.
Ett dåligt skämt!!L larka742 skrev:Ja när jag sålde mitt hus, efter papperen var underskrivna tog jag fram hammaren, satte igen alla dörrar och fönster.
Barnen och hela familjen fick sova i hagen utanför staketet - vi ordnade en husvagn från 80-talet, klippte gräset ordnade sandlåda. Det räckte bra. Visst tonåringen gnällde men men... hon fick extra abb på Netflix för att får tyst på henne.
Det var några gånger barnen fick gå in för att hämta leksaker, men fy vad läskigt det var - något kan ju gå fel tänkte vi.
Barn är barn - de börjar spola vatten, men glömmer stänga av, leker med lampknapparna eller ordnar stopp i toaletten.
Sådant är katastrofalt!
Fanns inga fördelar alls med att ha huset öppet efter vi hade skrivit på papperen.
Är inte jurist men kanske något i stil med. All värdeökning tillfaller säljaren, även om köparen stått för kostnaden, ifall köpet inte skulle avslutas. Eventuell värdeminskning av fastigheten betalar köparen till säljaren. Vet inte om jag förstod rätt men har köparen inte fått ok från bank än. Bästa alternativet är att gå till jurist.
Baserar på Villaägarnas jurist måste svaret bli Nej. det är för stora risker.
Detta var ett för ett par år sedan
Detta var ett för ett par år sedan
Mäklaren...
Han finns, dock bara som skrivartjänst. Tanken var att fastigheten skulle ut på vanligt sätt. Sen dök alternativet upp att sälja innan avtal med mäklare var påskrivet...
Dock har han faktiskt inget att tillföra om vi vill gå vidare med upplägget att låta köpare komma in innan köp. Hans råd är att avvakta som den klara majoriteten i denna tråd...
Han finns, dock bara som skrivartjänst. Tanken var att fastigheten skulle ut på vanligt sätt. Sen dök alternativet upp att sälja innan avtal med mäklare var påskrivet...
Dock har han faktiskt inget att tillföra om vi vill gå vidare med upplägget att låta köpare komma in innan köp. Hans råd är att avvakta som den klara majoriteten i denna tråd...
Inga tilläggsavtal funkar om det skulle visa sig att något händer med fastigheten innan köpet är klart. Det är alltid säljarens försäkring som träder in. De skulle förmodligen inte vilja ta kostnaden om säljaren tillåtit köparen tillträde för renovering innan köpet är klart.
Ofta kan man få frågan av köparna att om det finns möjlighet att ställa in en del kartonger t ex i garaget men blir det då inbrott i garaget och kartongernas innehåll blir stulet då är det säljarna som får ta diskussionen med sitt försäkringsbolag.
Så, rekommendationen är att inte tillåta köparna att ha tillgång innan köpet är klart.
Ofta kan man få frågan av köparna att om det finns möjlighet att ställa in en del kartonger t ex i garaget men blir det då inbrott i garaget och kartongernas innehåll blir stulet då är det säljarna som får ta diskussionen med sitt försäkringsbolag.
Så, rekommendationen är att inte tillåta köparna att ha tillgång innan köpet är klart.