Jag tror att om det vore jag så skulle jag vid någon punkt sätta foten i marken och be köparen sluta besvära mig.

Om han verkligen på allvar tyycker att han blivit lurad så kommer han i så fall att skaffa sig juridisk rådgivning på hur han skall gå vidare, de allra flesta får då rådet att lägga av, em advokat som DOM anlitar berättar att de inte har något case, de inser det hopplösa i situationen, och lägger av.

Har man otur så är det en framtida rättshaverist som är köpare, som skall driva igång en process oavsett vilken prognos om framgång han har.

En kompis råkade ut för en köpare som började någon dag efter tillträdet att tjata om dolda fel, det första var att glödlampan i tvättstugan hade brunnit ut "när tänker du komma o byta glödlampa" osv. Efter att ha tagit emot liknande krav på olika småsaker under ett år, så tröttnade kompisen till slut och bad köparen dra åt h..e. Då skulle det minsann stämmas osv. Han hörde aldrig mer av köparen.

De har inget att komma med enligt mitt tycke. Ni har upplyst om att en besiktning skulle ske pga att huset var så pass nybyggt men det har inte avtalats om att de skall erhålla någon djup besiktning. Allmänt vetertaget är också att garantibesiktningar sker efter två år vilket bör ha fallit inom köparens undersökningsplikt.

Tack för ditt svar. Just nu så känner jag mig rätt säker på att vi har rätten på vår sida. Tyvärr så hindrar detta inte våra köpare att fortsätta med sina trakasserier, (för så känns det) dom fortsätter att ringa och maila, dom ringer på dagtid även om vi bett dom ringa på kvällarna, troligtvis för att dom då kan ringa ifrån jobbet så dom slipper betala. Nu har det iallfall krupit fram att dom vill att vi nu skall betala en besiktningsman och att dom fel som han finner skall vi betala. det som köparna ser som fel själva är att det är några sprickor i målningen på sina ställen. Alltså inga djupgående sprickor. Därför har dom nu klagat på att vi målat tre fondväggar i några rum "för då kan det ju hindra att garantin på målningen inte gäller" företaget som byggt huset vägrar fixa dessa ytliga grejer eftersom detta är saker som man får räkna med händer i ett hus efter två år. Så nu vill köparna att vi skall fixa det. dessa sprickor är saker som klart och tydligt syntes i huset innan köpet gått igenom. så hittils har dom klagat på att skruvhålen ifrån gardinstänger och dyligt fanns kvar, att kaklet hade "fel" färg (vi hade ändrat färgen eftersom vi inte gillade den) att vi målat tre väggar och inte skrivit det som "förändringar i bostaden" och att huset inte var mer "exklusivt" än dom övriga husen i området. Huset är ett provhus med annorlunda inredning, vilket dom ju också sett på visningen. Vore ju kontigt att huset skulle varit exklusivare än dom redan sett. Trodde dom att vi hade gömt guld någonstans kan man ju fråga sig.
Vi håller på att bli tokiga på desa människor som försöker pressa oss på pengar. Nu hotar dom med att twista om saken, eftersom dom har förväntat sig en full besiktning vid garantibesiktningen. Något som inte står i nåt papper utan vi bara nämnde att en sådan besiktning skulle ske, och då ville dom inte betala en besiktningsman själva innan köpet. Dom säger att dom baserat deta beslut på det vi har sagt om garantibesiktningen. Och att vi nu då är "skyldiga" dom en besiktning och att vi skall fixa dom saker som besiktningsmannen hittar. Han påstår ochså att hans undersökningsplikt är mindre omfattande, eftersom huset är så nytt. Men jag anser att hans plikt ändå är att åtminstone titta på huset själva, vilket dom ju inte gjorde annat än på visningen av huset. Vilket ju var deras val. Gaaaah! Vad skall man göra? Säga åt dom att dom får dra oss till domstol funkar ju inte eftersom dom nu tänker göra det även om dom inte har något som helst case. Skall man verkligen behöva tåla detta? måste vi betala advokater och sånt nu? Helst hade vi viljat nu att köpet skulle gå tillbaka så vi kunde sälja till någon annan. Men det är ju inte möjligt...

Jag har en far som är jurist inom plan- och byggområdet och har fått höra en hel del om vad folk drar till domstol för. Man blir inte annat än mörkrädd när man hör vad folk tror sig ha rätt till och vad de är beredda att göra för att driva igenom det, vilket de oftast inte får men det händer också tyvärr.

Kan inte säga annat än lycka till och jag hoppas verkligen att köparna tar sitt förnuft till fånga. Man tycker ju att det vore enklare för dem att bara måla om de där väggarna om de inte gillade färgen så hade saken varit ur världen idag...

/Kalle

Hemmakatten
Jag skulle införskaffa en nummerpresentatör. Nästa gång de ringer skulle jag upplysa dem om att jag anser att deras krav är orimliga och ogrundade och att jag hädanefter inte vill att de ringer mer samt att hela saken för min del är utagerad och avklarad. Om de ringer igen skulle jag inte svara.

Det är inte alls säkert att de går vidare till advokat och sedan till domstol. En advokat borde rimligtvis upplysa dem om att de inte har något att komma med och att en framgång i en tvist i domstol inte är möjlig. (Nu finns det iofs advokater som kan tänkas ta sådana ärenden i alla fall, bara för att tjäna pengar.)

Är det så att saken går till domstol, då, men först då är det läge att skaffa egen advokat. Människor av det här slaget kan mycket väl bråka o tjafsa, men att sedan gå till domstol är inte alls säkert att de gör.

Ni kan också skicka ett brev till köparna där ni vänligt men bestämt skriver att ni inte vill ha kontakt och att ärendet för er del är avklarat. Om köparna fortsätter skriva eller ringa skulle jag överhuvudtaget inte svara varken på brev eller telefon. Vänder de sig till en advokat och ni får brev därifrån, skulle jag i svarsbrev till advokaten mycket kort men bestämt bestrida alla krav. Jag skulle inte gå in på långa redogörelser för det förlänger bara diskussionen.

Det jag skulle göra är att begära ett möte med mäklaren och disskutera igenom saken. Sedan får mäklaren kontakta köparen och informera köparen om vad saker och ting innebär.

Fungerar inte det, så hade jag nog avvägt att polisanmäla köparen för trakaserier. Om dom ringer och mailar i otid, om ALLT, och ni har försökt att avböjt deras mail och samtal. Även m det inte går vidare till åklagare så kanske köparen tänker till lite och förstår att man inte kan bete sig hur som helst.

Detta senario är ju en säljares MARDRÖM!!!!

Jag tror inte på vad du har beskrivit att ett möte med köparen skulle komma någon vart. Eller så får du väl göra som någon skrev be dom fara och flyga.
Lycka till i eländet!!!

Ignorera dem! Inte helt ovanligt är att en sådan här person kontaktar en advokat som sedan skriver ett lagom hotfullt brev. Men sedan går det normalt inte längre.

När de ringer så är det helt OK att bara lägga på luren utan att säga något, en finess med det är att man då kan neka till att de överhuvudtaget ringt, de har ring fel nummer. Brev returneras oöppnade.

Observera att deras advokat bör man svara. Som föreslogs ovan, ett generellt bestridande utan detaljer. Framförallt inte svara med en enda motivering eller argumentation som kan användas i ytterligare argumentation.

Tyvärr funkar det inte med presentatör, eftersom dom är så snåla att dom ringer ifrån sitt jobb, och då går det genom en växel. Det står alltså bara dolt nr. Vi har bett dom att höra av sig endast via mäklaren, eftersom vi vill ha fler vittnen på vad som sagts, men detta hjälper inte. Men hädanefter så tänker jag bara lägga på om dom ringer.

Hej,

Jag tror inte du skall ignorera dem men bestrid deras krav/yrkande skriftligen så får de dra det vidare om de vill. Tråkigt för dig bara om du måste anställa en jurist.

Upplyste inte mäklaren dem om överlåtelsebesiktning?

Jo, mäklaren upplyste dem om att dom har undersökningsplikt. Och vi sa att dom självklart kan göra en undersökning med en besiktningsman. Det var i samband med detta som vi nämnde i förbifarten att det skulle göras en garantibesiktning. Vi sa även att dom gärna fick komma och titta i huset närhelst dom ville, tex. om dom ville mäta något för att se om någon möbel passar eller om dom bara ville titta mera noggrant. Men dom avböjde såväl besiktning som ett besök av dom själva. Dom har alltså endast tittat på huset under visningen av huset. Vi tykte detta var lite konstigt, men tykte samtidigt att det var upp till dom själva. Om dom inte ville se huset igen så fick dom väl skylla sig själva tykte vi. vi kunde ju knappast tvinga dit dom för att titta.

Jag tycker att du vid nästa telefonsamtal, vänligt men bestämt, tillbakavisar deras krav så som orimliga och osakliga. Du behöver inte säga mer, bara förklara som en telefonsvarare samma mening om och om igen. "Jag anser era krav vara orimliga och osakliga, och jag bestrider dem".

Om de ändå fortsätter ringa och maila, skicka dem ett brev där du ber dem sluta, och förklara gärna att du snart har för avsikt att debitera dem för den tid de tar av dig, jämte dina kostnader för juridiska ombud som hjälper dig med saken. De här människorna måste fås att förstå att det kommer att bli dyrt för dem om de fortsätter på det här sättet.

Det går inte att förklara vissa saker för alla människor på ett snällt och vänligt sätt. Man måste visa tänderna och förklara att nu har du gått för långt. Lite civiliserat, men samtidigt djuriskt beteende.

Mitt råd är att inte prata med dom alls. Det ni säger kan dom "svänga" till senare. Antingen kontaktar ni en advokat redan nu som sköter dialogen med köparna. Eller så avvaktar ni och ser om dom verkligen kontaktar en advokat. Då lär ni få ett brev om hotning om stämning. Då är det verkligen läge att anlita en advokat. Men för Guds skull betala inte! Då kommer snart nya krav ifrån dom. Såna här människor finns tyvärr. Och det är helt lagligt i Sverige att "terra" säljaren. Råkar man ut för sådana här människor kostar det alltid, antingen i form av advokatkostnader eller lidande. Brukar vara både ock.Hemförsäkringen brukar ersätta en viss del vid tvister. Tyvärr brukar beloppet vara ganska litet.

Vid såna här solklara fall ser jag ingen anledning att dra in advokat, oavsett om de gör det eller inte.

ThomasLindgren skrev:
Vid såna här solklara fall ser jag ingen anledning att dra in advokat, oavsett om de gör det eller inte.
Vad är ett solklart fall i lagens namn? Saker och ting kan vändas och vridas av duktiga advokater. Läste om ett fall som gick upp både Tingsrätt och Högsta domstol där köparen krävde ersättning pga av dolda fel eftersom fönsterrutorna var repiga. Hur man nu som säljare kan dölja alla fönsterrutor i ett hus.

Om ett fall går upp i domstol eller inte har ju knappast någon betydelse för risken för att bli fälld för det. Och har de tagit bort rätten att alla har rätt till en försvarare där kostnaden stannar hos staten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.