Hej!

För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.

Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.

Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).

Hjälp ett vilset barnbarn

A annaast skrev:
Hej!

För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.

Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.

Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).

Hjälp ett vilset barnbarn
sålde ni med friskrivningsklausul?

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Var det dödsboet som sålde? Är dödsboet efter det upplöst och arvet skiftat? I så fall har ju köparen ingen motpart att kräva något av. Köparen kan inte kräva något av de tidigare delägarna i dödsboet.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Det som står i objektsbeskrivningen ska ju stämma. Men om någon ersättning ska utgå så är det skillnaden i fastighetsvärde som ska ersättas. Jag gissar att den ändå var så gammal att den skulle behöva åtgärdas även om det varit en trekammarbrunn.

• Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 18 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Var det dödsboet som sålde? Är dödsboet efter det upplöst och arvet skiftet? I så fall har ju köparen ingen motpart att kräva något av.
Ja dödsboet sålde och upplöstes 2023. Köparna har kontaktat oss direkt då mäklaren inte vill röra detta

• Gilla
FraCap888 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det som står i objektsbeskrivningen ska ju stämma. Men om någon ersättning ska utgå så är det skillnaden i fastighetsvärde som ska ersättas. Jag gissar att den ändå var så gammal att den skulle behöva åtgärdas även om det varit en trekammarbrunn.
Ja tyvärr står där "trekammarbrunn". Oklart om vi sagt fel till mäklaren eller om mäklaren skrivit fel. Brunnen är från 70-talet

P Per i Hamrånge skrev:
sålde ni med friskrivningsklausul?
Det ska jag kolla upp!

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Var det dödsboet som sålde? Är dödsboet efter det upplöst och arvet skiftat? I så fall har ju köparen ingen motpart att kräva något av. Köparen kan inte kräva något av de tidigare delägarna i dödsboet.
Jo, man kan begära att dödsboet återöppnas. Det är bökigare, men det går.

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
A annaast skrev:
Ja tyvärr står där "trekammarbrunn". Oklart om vi sagt fel till mäklaren eller om mäklaren skrivit fel. Brunnen är från 70-talet
Då skulle jag nog påstå att den tekniska livslängden anses förbrukad. Vilket medför att värdeskillnaden på en två och trekammarbrunn blir liten.

• Gilla
nissenhj och 25 till
  • Laddar…
Hade bara meddelat dem att ni ber om ursäkt för felformuleringen men då den tekniska livslängden passerat oavsett om det var en tvåkammarsbrunn eller tre, så får det ekonomiska värdet anses vara 0 och då det inte finnas någon ekonomisk förlust blir det inte tal om någon ersättning.

• Gilla
PurreP och 69 till
  • Laddar…
Man kan även lägga till eventuella krav ska riktas till dödsboet.

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Om felet finns i objektbeskrivningen, så är väl första frågan var uppgiften kommer ifrån. Och har ni som säljare något med beskrivningen att göra. Ofta är den upptagen som bilaga till köpekontraktet. Då har ni ett ansvar för korrektheten i bilagan. Oavsett om du har någon koll på vad som står i beskrivningen.

Sedan är det väldigt vanligt att man när dödsbo säljer skriver in en friskrivningsklausul.

OM det står i objektbeskrivningen och är formulerat tillräckligt tydligt för att vara en giltig utfästelse om att det skall vara en trekammarbrunn. Då minskar köparens undersökningsplikt, men tar inte bort den helt. Om det kan anses uppenbart att uppgiften inte stämmer så kan köparen inte hävda att det finns en felaktig utfästelse.

Men som sagts redan i tråden. OM brunnen är så gammal så borde åldersavskrivningen göra att det ändå inte blir några pengar att betala OM ni skulle anses ansvariga.

Köparen här har en lång uppförsbacke.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Köparen borde ha sett att det bara fanns två betonglock / avloppsbrunnar även om det stod trekammar brunnar i objektetsbeskrivningen. Borde då ha kollat upp närmare vad det egentligen var. I korthet: tyvärr kan köparen inte räkna med att få någon ersättning.

• Gilla
  • Haha
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
En trekammarbrunn har ofta ett eller två lock. Inte tre. Så nej, det argumentet håller inte.

• Gilla
swagmeikster21 och 12 till
  • Laddar…
Uppskattar alla era svar väldigt mycket! Köpekontraktet ligger hemma så det får jag kolla upp i helgen - håller tummarna för en friskrivningsklausul. Vill tro och hoppas att vi gjorde det i och med att det var ett dödsbo och vi hade lite insyn i sommarstugans skick.

Mycket bra input om att det är värdeminskningen som ska ersättas, inte själva brunnbytet. Åldern på brunnen bör vara väldigt relevant här. Går det att se åldern på en brunn? Vi har ingen aning om när den byggdes exakt, men vår gissning är 70-talet är huset byggdes.. då var det mulltoa men köksavlopp fanns. Sedan tillkom toalett.

Vi har även kontaktat en jurist för att få ett till perspektiv på detta.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.