43 081 läst ·
127 svar
43k läst
127 svar
Köpare av hus hävdar fel beskrivning av brunn och vill ha skadestånd
Sida 1 av 9
Hej!
För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.
Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.
Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).
Hjälp ett vilset barnbarn
För 3 år sedan sålde jag som dödsbodelägare min farfars sommarstuga. Vi besiktigade huset och ett par köpte det i befintligt skick - möbler och allt ingick för de skulle totalrenovera för att göra året-om-boende.
Nu har de hört av sig om att brunnen visat sig vara en tvåkammarbrunn, trots att det tydligen stod i objektsbeskrivningen att det var trekammarbrunn - och vill ha ersättning för att byta brunn.
Vad har vi för rättigheter? Har man inte undersökningsplikt som köpare? De gjorde ingen besiktning själva. Det står dock inget om brunnen i vår besiktning (förutom hänvisning till objektsbeskrivningen).
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
sålde ni med friskrivningsklausul?A annaast skrev:Hej!
Det som står i objektsbeskrivningen ska ju stämma. Men om någon ersättning ska utgå så är det skillnaden i fastighetsvärde som ska ersättas. Jag gissar att den ändå var så gammal att den skulle behöva åtgärdas även om det varit en trekammarbrunn.
Ja tyvärr står där "trekammarbrunn". Oklart om vi sagt fel till mäklaren eller om mäklaren skrivit fel. Brunnen är från 70-taletD Daniel 109 skrev:
Hade bara meddelat dem att ni ber om ursäkt för felformuleringen men då den tekniska livslängden passerat oavsett om det var en tvåkammarsbrunn eller tre, så får det ekonomiska värdet anses vara 0 och då det inte finnas någon ekonomisk förlust blir det inte tal om någon ersättning.
Man kan även lägga till eventuella krav ska riktas till dödsboet.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Om felet finns i objektbeskrivningen, så är väl första frågan var uppgiften kommer ifrån. Och har ni som säljare något med beskrivningen att göra. Ofta är den upptagen som bilaga till köpekontraktet. Då har ni ett ansvar för korrektheten i bilagan. Oavsett om du har någon koll på vad som står i beskrivningen.
Sedan är det väldigt vanligt att man när dödsbo säljer skriver in en friskrivningsklausul.
OM det står i objektbeskrivningen och är formulerat tillräckligt tydligt för att vara en giltig utfästelse om att det skall vara en trekammarbrunn. Då minskar köparens undersökningsplikt, men tar inte bort den helt. Om det kan anses uppenbart att uppgiften inte stämmer så kan köparen inte hävda att det finns en felaktig utfästelse.
Men som sagts redan i tråden. OM brunnen är så gammal så borde åldersavskrivningen göra att det ändå inte blir några pengar att betala OM ni skulle anses ansvariga.
Köparen här har en lång uppförsbacke.
Sedan är det väldigt vanligt att man när dödsbo säljer skriver in en friskrivningsklausul.
OM det står i objektbeskrivningen och är formulerat tillräckligt tydligt för att vara en giltig utfästelse om att det skall vara en trekammarbrunn. Då minskar köparens undersökningsplikt, men tar inte bort den helt. Om det kan anses uppenbart att uppgiften inte stämmer så kan köparen inte hävda att det finns en felaktig utfästelse.
Men som sagts redan i tråden. OM brunnen är så gammal så borde åldersavskrivningen göra att det ändå inte blir några pengar att betala OM ni skulle anses ansvariga.
Köparen här har en lång uppförsbacke.
Köparen borde ha sett att det bara fanns två betonglock / avloppsbrunnar även om det stod trekammar brunnar i objektetsbeskrivningen. Borde då ha kollat upp närmare vad det egentligen var. I korthet: tyvärr kan köparen inte räkna med att få någon ersättning.
En trekammarbrunn har ofta ett eller två lock. Inte tre. Så nej, det argumentet håller inte.
Uppskattar alla era svar väldigt mycket! Köpekontraktet ligger hemma så det får jag kolla upp i helgen - håller tummarna för en friskrivningsklausul. Vill tro och hoppas att vi gjorde det i och med att det var ett dödsbo och vi hade lite insyn i sommarstugans skick.
Mycket bra input om att det är värdeminskningen som ska ersättas, inte själva brunnbytet. Åldern på brunnen bör vara väldigt relevant här. Går det att se åldern på en brunn? Vi har ingen aning om när den byggdes exakt, men vår gissning är 70-talet är huset byggdes.. då var det mulltoa men köksavlopp fanns. Sedan tillkom toalett.
Vi har även kontaktat en jurist för att få ett till perspektiv på detta.
Mycket bra input om att det är värdeminskningen som ska ersättas, inte själva brunnbytet. Åldern på brunnen bör vara väldigt relevant här. Går det att se åldern på en brunn? Vi har ingen aning om när den byggdes exakt, men vår gissning är 70-talet är huset byggdes.. då var det mulltoa men köksavlopp fanns. Sedan tillkom toalett.
Vi har även kontaktat en jurist för att få ett till perspektiv på detta.