112 028 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Det varierar kraftigt, dels beroende på vad man gör, dels beroende på vilka appar (exempelvis Temas/Zoom/WebEx) man använder.K karlmb skrev:
Jag hade dock klarat mig utmärkt med 50 Mbps dubbelriktat på fiber (men det kostar så lite mindre per månad att jag ändå kör 100 Mbps). Mindre än 50 Mbps skulle jag dock inte acceotera.
Den stora flaskhalsen med mobilt för mig är dock inte hastigheten, utan det är latensen och variationen på latensen (jitter). Detta stör möten och det slöar ned allting som görs på Internet. Det är där jag ser problemen.
Visst, men teams-video drar inte så mkt som streaming på kvällarna. Är övertygad om att om man kunde se lasten så skulle den vara högst mellan typ 17 och 23, och inte dagtid. Undantaget i fjällen när folk är där, då är det nog mer utspritt streamande..A A-Man_08 skrev:
https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/pts-skjuter-upp-beslut-om-fibernatsreglering/F fnord skrev:
Jag blir så trött..
Det skulle man löst för tjugo år sedan när beslut togs om att det skulle vara en öppen marknad för etablering av fibernät.
Spontant så skulle det då även vara effektivare med konsolidering av mobilnät och nyttja frekvenser/band optimalt för att ge bästa täckning och prestanda/kapacitet.😎😀
Spontant så skulle det då även vara effektivare med konsolidering av mobilnät och nyttja frekvenser/band optimalt för att ge bästa täckning och prestanda/kapacitet.😎😀
Det är delvis på gång för mobilnäten.A AndersS skrev:
Jag kan förtydliga vad jag menar här också:pacman42 skrev:
- vi ser att räddningstjänst, polis, militär, kommunal omsorg (hemtjänst, trygghetslarm mm) och många fler har behov som går utanför vad som den kommersiella modellen med dagens operatörer tillåter. Detta gör att myndigheter nu diskuterar hur täckning skall kunna upphandlas och att man diskuterar utbyggnad med statliga medel, en utbyggnad som i så fall ägs av staten. Här får man dock intressanta problem, skall man utgå från operatören med bäst täckning? Skall man utgå ifrån en operatör? Eller hur skall man göra?
Detta är det stadie som funderingarna ligger på just nu i de flesta länder...
Hur är det med tex teracom numera dom har väl ett nät som upplåts endast till samhällsvikta aktörer?pacman42 skrev:
Jag kan förtydliga vad jag menar här också:
- vi ser att räddningstjänst, polis, militär, kommunal omsorg (hemtjänst, trygghetslarm mm) och många fler har behov som går utanför vad som den kommersiella modellen med dagens operatörer tillåter. Detta gör att myndigheter nu diskuterar hur täckning skall kunna upphandlas och att man diskuterar utbyggnad med statliga medel, en utbyggnad som i så fall ägs av staten. Här får man dock intressanta problem, skall man utgå från operatören med bäst täckning? Skall man utgå ifrån en operatör? Eller hur skall man göra?
Detta är det stadie som funderingarna ligger på just nu i de flesta länder...
Tex net1 när och en del annat , bredband via radiolänk etc.