nikasp
Det är vad vi också upplever. Det bara fungerar och fungerar bra även fast det inte borde vara möjligt 😀

G
pacman42 pacman42 skrev:
Ja. Den bygger dock på att andra i ditt område också använder den, annars får den svårt att hitta rätt position på masterna (den interpolerar deras position från många mätningar).
Hittade en version till Iphone den klarade bara 4g får låna ungarnas telefon och prova där också. Behöver rikta om antennerna lite bättre efter operatörs byte..

nikasp nikasp skrev:
Det är vad vi också upplever. Det bara fungerar och fungerar bra även fast det inte borde vara möjligt 😀
Nej, det är inte vad vi säger. Vi säger att det är som med allt trådlöst. Det kan fungera bra. Det kan fungera uselt. Det kan fungera mittemellan. Och det kan fungera på ett sätt ena sekunden för att fungera på ett helt annat nästa. (Och "sekund" skall inte tolkas bokstavligt utan kan ersättas med vanligt, och varierande tidsintervall.)

Det är precis som med WiFi mao.

Vill man vara säker så använder man fast anslutning. Vare sig det är i hemmet till TV:n, eller ut på internet.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är inte vad vi säger. Vi säger att det är som med allt trådlöst. Det kan fungera bra. Det kan fungera uselt. Det kan fungera mittemellan. Och det kan fungera på ett sätt ena sekunden för att fungera på ett helt annat nästa. (Och "sekund" skall inte tolkas bokstavligt utan kan ersättas med vanligt, och varierande tidsintervall.)

Det är precis som med WiFi mao.

Vill man vara säker så använder man fast anslutning. Vare sig det är i hemmet till TV:n, eller ut på internet.
Och fiber kan gå ner men jag har 400+ Mbit/s som kan svaja ner litegrann men ändå ligga långt över de 100 jag betalade för tidigare. Jag vill vara tydlig med att det funkar och upplevs inte svajigt och jag tror vi är ganska ovanligt mycket uppkopplade (antal timmar per dygn då det måste funka bra). Har inte upplevt något svaj på fyra månader. Jag kanske fultolkar men som du och någon till skriver låter det som att ena dagen går det kanon för att nästa kan man knappt jobba och det svajar hit och dit. Inte alls min upplevelse så långt.

nikasp nikasp skrev:
Och fiber kan gå ner men jag har 400+ Mbit/s som kan svaja ner litegrann men ändå ligga långt över de 100 jag betalade för tidigare. Jag vill vara tydlig med att det funkar och upplevs inte svajigt och jag tror vi är ganska ovanligt mycket uppkopplade (antal timmar per dygn då det måste funka bra). Har inte upplevt något svaj på fyra månader. Jag kanske fultolkar men som du och någon till skriver låter det som att ena dagen går det kanon för att nästa kan man knappt jobba och det svajar hit och dit. Inte alls min upplevelse så långt.
Vill man hitta eller påpeka något dåligt så kan man ju förståss göra det.
Men som du beskriver så fungerar det utmärkt på många ställen utan problem.
Ett flertal satt ju tex hemma och jobbade under pandemin, visst en del kanske upplevde problem på andra ställen men hur mycket energi och fokus ska man lägga på det ?om det fungerar bra i flera år och även räknar med att det ibland kan vara lite "nedtid" eller annat som påverkar.

Dock förstår jag att folk skaffar fiber hemifrån vad det kostar och pengarna man drar in på sig arbete kanske är försumbar med vad det kostar att åka bil till kontoret varje dag räknat på tex bränsle och servicekonstnader och även tid.

Men absolut verkar det som du kan använda 5G i din ville i Sollentuna så det är väl bara köra på.

pacman42 pacman42 skrev:
Finns en bra app för det: opensignal (Android i alla fall).
Tycker att "Network signal info" är en bättre app.
Den visar åtminstone rätt håll mot masten.
Opensignal visar där jag bor riktigt galet :(

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Testade 4g från min gamla mobil.
Insåg sen att jag gjorde det över vpn.

Skärmbild av en hastighetstestapp som visar nedladdning 18,57 Mbit/s, uppladdning 18,85 Mbit/s och svarstid 27,92 ms via 4G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trodde det gick dåligt men hade glömt stänga av vpn.

Skärmdump av 4G hastighetstest med 200,12 Mbit/s nedladdning, 46,43 Mbit/s uppladdning, 19,58 ms svarstid. På Samsung-telefon 13 september 2025 kl 16:14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt ok hastighet.

A AndersMN skrev:
Vi väntade flera år på att få fiber på Österlen. Strax efter att vi fått in den och betalat rejält kom 5G. Visade sig att tre personer som jobbar hemifrån samtidigt som min dotter ser sociala medier på mobilen går utmärkt på 5G, noll problem och de 30000 för fibern hade vi kunnat lägga på annat.
Det är ju bara för att ni andra inte belastar när kör fiber.

K karlmb skrev:
Det är ju bara för att ni andra inte belastar när kör fiber.
4G blev trögt när fritidsboende kom dit. 5G blir aldrig det, har inte en varit i närheten av segt. Vanligt folk kör sällan tung trafik i långa perioder. Många grannar skaffade fiber för många år sen, så det har varit samma situation i område länge.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
A AndersMN skrev:
4G blev trögt när fritidsboende kom dit. 5G blir aldrig det, har inte en varit i närheten av segt. Vanligt folk kör sällan tung trafik i långa perioder. Många grannar skaffade fiber för många år sen, så det har varit samma situation i område länge.
Vanligt folk tittar på tv. Är de många blir det fullt oavsett 4g eller 5g.
Troligen ökade man kapaciteten i samband med 5g men det betyder inte att det aldrig blir fullt i etern.

A AndersMN skrev:
Om du säger att 5G aldrig blir trögt, men att 4G blev det så har du inte koll på tekniken. 4G och 5G delar ofta frekvensband. Så det som hände när man byggde ut 5G var att det blev mer kapacitet för 4G.

Sedan är du beroende av 4G för att få din 5G att fungera också, den 5G vi har i Sverige idag bygger på att man alltid har signa lering och viss data i 4G, sedan skickar man zigång 5G när behovet ökar. Från en mobiltelefon som används till surfning (inte till video) så går sällan 5G igång...

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du säger att 5G aldrig blir trögt, men att 4G blev det så har du inte koll på tekniken. 4G och 5G delar ofta frekvensband. Så det som hände när man byggde ut 5G var att det blev mer kapacitet för 4G.

Sedan är du beroende av 4G för att få din 5G att fungera också, den 5G vi har i Sverige idag bygger på att man alltid har signa lering och viss data i 4G, sedan skickar man zigång 5G när behovet ökar. Från en mobiltelefon som används till surfning (inte till video) så går sällan 5G igång...
Men ex Telia låser vissa kanaler för "5g" även fast det är 4g teknik. Så man kan visst ha bättre täckning och kapacitet om man investerar i 5g, även på landet.

H hapazard skrev:
Men ex Telia låser vissa kanaler för "5g" även fast det är 4g teknik. Så man kan visst ha bättre täckning och kapacitet om man investerar i 5g, även på landet.
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag vet att de låser vissa band till fixed wireless (mobilt bredband med router), men det är frekvenser som lämpar sig bra för fasta antenner och sämre för mobiltelefoner. Detta används bara där man satsar på många kunder via mobilt bredband med router (som det verkar vara hos @nikasp). Var det detta du menade? Med den tekniken så har man fortfarande 4G för signalering och en del data, men man har även data via 5G. Det är dock liten poäng med detta då även 4G då ligger på samma frekvens eller i närheten, om det då inte vore för att man då kan låsa ute vanliga telefoner och man har ju tillräckligt bra signal på en höga frekvensen iom den bättre antennen och den högre effekten i routern (jämfört med en telefon)

H hapazard skrev:
Nu insåg jag hur du menade, du menar att vissa frekvenser enbart används för 5G. Ja, man kan lägga 5G-teknik på egna frekvenser, oftast högre frekvenser. No4rmalt sett så lägger man dock även 4G-teknik där också för att få även 4G-telefoner att avlasta basfrekvensen. Men detta gör man för att förstärka kapaciteten i området. De högre frekvenserna har sämre signal-brus-förhållande och kommer därför aldrig att vara "bättre" annat än att de kan leverera mer kapacitet och avlasta de lägre frekvenserna. Därför skickar man upp de användare som är närmast masten på dessa frekvenser i första hand.

Det är nog detta jag lider av där jag bor, jag får aldrig 4G/5G aktiverat på högre frekvenser för att jag har för dåligt signal-brus-förhållande redan på 4G (troligen för att jag bor för nära masten). Så jag får slåss om 4G-resurserna på låga band med alla de andra som inte heller får 4G/5G på högre band.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu insåg jag hur du menade, du menar att vissa frekvenser enbart används för 5G. Ja, man kan lägga 5G-teknik på egna frekvenser, oftast högre frekvenser. No4rmalt sett så lägger man dock även 4G-teknik där också för att få även 4G-telefoner att avlasta basfrekvensen. Men detta gör man för att förstärka kapaciteten i området. De högre frekvenserna har sämre signal-brus-förhållande och kommer därför aldrig att vara "bättre" annat än att de kan leverera mer kapacitet och avlasta de lägre frekvenserna. Därför skickar man upp de användare som är närmast masten på dessa frekvenser i första hand.

Det är nog detta jag lider av där jag bor, jag får aldrig 4G/5G aktiverat på högre frekvenser för att jag har för dåligt signal-brus-förhållande redan på 4G (troligen för att jag bor för nära masten). Så jag får slåss om 4G-resurserna på låga band med alla de andra som inte heller får 4G/5G på högre band.
Nej. I alla fall när jag använde 5g routern så visade Telias karta mycket bra täckning på 5g men dålig på 4g, vilket också stämde med vilken signalstyrka routern visade. Men, även med 5g och full täckning fick jag aldrig med än 4g hastighet (100/50 max) så skulle tro att kanalerna använde 4g teknik, men att Telia artificiellt stänger ute 4g. Bra sätt för dem att få kunderna att uppgradera.

(Nu har situationen förbättrats och Telia visar lika bra täckning på 4g och 5g här hemma)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.