112 010 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Visst, bättre med hål i plåten, ännu bättre med plastfärg, men bäst är om man sätter sin WiFi AP högt och centralt i huset, eller ännu bättre om man gör som jag och har tre APs vid tre olika ytterväggar - Två vid varsitt sydligt hörn av huset och den tredje mitt på den norra väggen. Jag har täckning 150 meter bort längs med vägen. Men ännu viktigare, jag har bra täckning inomhus i varje vrå
Bra ide med de 3 APna .... kanske ska göra samma sak själv.pacman42 skrev:
Visst, bättre med hål i plåten, ännu bättre med plastfärg, men bäst är om man sätter sin WiFi AP högt och centralt i huset, eller ännu bättre om man gör som jag och har tre APs vid tre olika ytterväggar - Två vid varsitt sydligt hörn av huset och den tredje mitt på den norra väggen. Jag har täckning 150 meter bort längs med vägen. Men ännu viktigare, jag har bra täckning inomhus i varje vrå
ubiquiti eller rekommenderar du nått annat?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom den här tråden fortfarande är aktuell kan jag visa ett fälttest av 5g jag gjorde förra söndagen. Gående på trottoar i ett villaområde i västra Malmö. Det var var ”speciellt” var att det var gatuloppis i området och lite mer människor i rörelse än vanligt. Vad hände då? Mobilnätet klappade ihop och det var stora svårigheter att använda Swish.
Så ni som tror att 5g är någorlunda stabilt, ja ni får gärna tänka så!
Det man kan se är att det är upplänken som inte räcker till. Antagligen är täckningen inte superbra i området och med så många aktiva telefoner samtidigt kopplade till masterna med dålig signalkvalitet, då rasar snabbt bitraten i upplänk. Hade man indettamläge haft en fast router hemma så hade det förmodligen fungerat mycket bättre då den dels får skicka med högre effekt och då man kan ha riktantenn för denna.Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Eftersom den här tråden fortfarande är aktuell kan jag visa ett fälttest av 5g jag gjorde förra söndagen. Gående på trottoar i ett villaområde i västra Malmö. Det var var ”speciellt” var att det var gatuloppis i området och lite mer människor i rörelse än vanligt. Vad hände då? Mobilnätet klappade ihop och det var stora svårigheter att använda Swish.
Men, detta visar ännu en gång på svagheten i mobilnäten. De är dimensionerade för hur många som normalt är aktiva samtidigt, inte för hur många som ibland är aktiva samtidigt. Detta leder till att det mycket väl inte fungerar när man verkligen behöver det. Exempelvis när trygghetslarm går via mobilnätet, eller när man skall betala med Swish...
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Detta är dock precis vid masten, så täckningen är det inget fel på!pacman42 skrev:
Det man kan se är att det är upplänken som inte räcker till. Antagligen är täckningen inte superbra i området och med så många aktiva telefoner samtidigt kopplade till masterna med dålig signalkvalitet, då rasar snabbt bitraten i upplänk. Hade man indettamläge haft en fast router hemma så hade det förmodligen fungerat mycket bättre då den dels får skicka med högre effekt och då man kan ha riktantenn för denna.
Precis så!pacman42 skrev:
Jag som haft mobilt bredband hemma som hemmalösning vet att det finns ett tillfälle till när man behöver det som absolut mest men då krånglar det alltid. När man ska streama film/tv klockan 20:00 en fredag.pacman42 skrev:
Då är det alltid överbelastat och dött med familjekris som följd..
Är det verkligen en mast för DIN operatör? I städerna har de oftast egna master/platser. Ofta även på landsbygden om den är hyfsat tätt befolkad.Ossian K Olsson skrev:
Om det är för din operatör så kan problemet vara att ni är för nära den, antennerna är inte optimerade för att ta emot signaler underifrån.
Man brukar dimensionera för 1:10 mellan upplänk:nedlänk och skillnaden hos er var mycket större, det antyder att antingen var lasten ovanligt hög i upplänk, eller så var det problem med signalkvaliten. Många kanske körde videosamtal för att visa vad de hittat?
Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Har ni bara en mast i malmö måste ju finnas fler, hur vet vilken du är ansluten till?Ossian K Olsson skrev:
Detta är dock precis vid masten, så täckningen är det inget fel på!
Precis så!
Jag som haft mobilt bredband hemma som hemmalösning vet att det finns ett tillfälle till när man behöver det som absolut mest men då krånglar det alltid. När man ska streama film/tv klockan 20:00 en fredag.
Då är det alltid överbelastat och dött med familjekris som följd..
Man läser ofta "man ser masten" men det finns ju ett gäng den som syns behöver ju inte innebära att det är den mobilen kopplat upp sig mot.
Redigerat:
Finns en bra app för det: opensignal (Android i alla fall).A A-Man_08 skrev:
Vi väntade flera år på att få fiber på Österlen. Strax efter att vi fått in den och betalat rejält kom 5G. Visade sig att tre personer som jobbar hemifrån samtidigt som min dotter ser sociala medier på mobilen går utmärkt på 5G, noll problem och de 30000 för fibern hade vi kunnat lägga på annat.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?