112 065 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Inte med 5G. Har jag aldrig upplevt i alla fall och jag spelar dagligen CoD och är topp i princip hela tiden. Har haft fiber själv och jämför med fiber är det samma som med 5G. Spelar alltid crossplay så jag möter spelar med både PC, Xbox och PS. I bland för man smisk men oftast från svettiga 14 åringar med MoK, spelar själv med controller, men majoriteten är det vinst, även i S&D 😉R rhdf skrev:Självklart GÅR det att spela på både starlink och 5G
Problemet är när man hamnar i duell med någon med fiberuppkoppling och man samtidigt har kassa svarstider
(För oinsatta: din skärm visar att motståndaren är någon helt annanstans än han egentligen är vilket leder till att du skjuter som en tok utan att få ner denne)
Ja, så går det när GlobalConnect tar 350 kr i månaden.K karlmb skrev:
https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503768604
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5G ger väl typisk ca 7-10ms mot en centralt placerad server medans fiber brukar kunna ge 2ms. Tror ganska få fortnight spelare är på nivån att det märks.G Ganescha skrev:Inte med 5G. Har jag aldrig upplevt i alla fall och jag spelar dagligen CoD och är topp i princip hela tiden. Har haft fiber själv och jämför med fiber är det samma som med 5G. Spelar alltid crossplay så jag möter spelar med både PC, Xbox och PS. I bland för man smisk men oftast från svettiga 14 åringar med MoK, spelar själv med controller, men majoriteten är det vinst, även i S&D 😉
300/75 baud fanns väl inte. Det var väl 300/300 eller 1200/75 som var hastigheterna. Jag hade 300/300 i modem med "muffar" dvs högtalare och mikrofon som man la luren i. Televerket sa att man inte fick ha utrustning inte de ägde, pappa hade ett muff-modem.jonmo skrev:
1200/75 var utan muffar, man ringde telefonnummret på vanliga telefonen och sedan tryckte på en knapp när det pep. Vet inte vad televerket tyckte om det.
För er kids så är baud bitar per sekund, så 1200/75 var att man kunde ta emot typ 120 tecken i sekunden och skicka 7-8, vilket var ungefär var man orkade läsa respektive skriva.
Det är bara och kolla competetive spelare på YouTube, dom gnäller inte ens när dom har en latency på 100ms, själv ligger jag på 40-50ms utan några som helst problem.T tripptrapp skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag körde BBS med ett uppringt 300/75-modem från Televerket för väldigt längesedan, så det fanns.T tripptrapp skrev:300/75 baud fanns väl inte. Det var väl 300/300 eller 1200/75 som var hastigheterna. Jag hade 300/300 i modem med "muffar" dvs högtalare och mikrofon som man la luren i. Televerket sa att man inte fick ha utrustning inte de ägde, pappa hade ett muff-modem.
1200/75 var utan muffar, man ringde telefonnummret på vanliga telefonen och sedan tryckte på en knapp när det pep. Vet inte vad televerket tyckte om det.
För er kids så är baud bitar per sekund, så 1200/75 var att man kunde ta emot typ 120 tecken i sekunden och skicka 7-8, vilket var ungefär var man orkade läsa respektive skriva.
Som nätägare tar man anslutningsavgift som inte är direkt i relation till grävning osv. Du ska vara med och betala stora delar av nätet, och just din adress har man redan förberett, och det vill man såklart ha igen. Vi drar fram till tomtgräns på spekulation, sen undrar de varför det ska vara så dyrt att ansluta….K Kardan79 skrev:
Jag kör 4/5G och har stadigt minst 100Mb ned och 65 upp vilket räcker för det mesta man gör.Ossian K Olsson skrev:
Testade dessutom då grabben s¨g på film/streamade. Bor ute på landsbygden och kör med bra antann på taket.
Fick besked att fiber fanns förberett MEN att få den inkopplad till mitt hus krävdes minst 5 hushåll för att dom skulle göra det ! Inte bara till en kund åt gången !!nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Jag installerade fiber 2001 när jag bodde i Sollentuna och fiber tillför ett värde på fastigheten vilket inte mobilt bredband inte gör. Kostnaden är ju småpengar i förhållande till vad en villa i Sollentuna kostar.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Sollentuna Energi är bra att göra med.
Vad kostar det? (SEOM)
Kostnaden att ansluta din fastighet till stadsnätet är 24 900 kronor inklusive moms. I det priset ingår projektering, material, installation av fiber, montering och driftsättning av mediaomvandlare. Det enda du behöver göra själv är att gräva på din egen tomt.
Stickan
Spela funkar dåligt pga hög latency. Det finns bra och snabba 5g-routers men för mig känns det som en nödlösning. Anslutning kan ibland bli vettigare i pris när dom kör en drive, men man får väl räkna med 25 000ish.nikasp skrev:
Telia har obegränsad 5g, vi kör det på landet. Tror första abonnemanget ligger på 5-600 i månaden så det är ju inte gratis. Men behöver man fler abonnemang i familjen blir priset bättre.