125 486 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Ericssons Taxi-80-system med skrivare i bilarna fanns väl bara i storstäderna (Sthlm/Gbg/Malmö).
Övriga städer och taxibolag hade sina egna radiosystem, antingen "öppna" där alla bilar lyssnade på talanrop eller med selektivsysterm för tyst passning. Ofta användes det som i dagligt tal kallades CCIR-signalering med olika antal toner beroende på hur komplext radiosystemet var.
Övriga städer och taxibolag hade sina egna radiosystem, antingen "öppna" där alla bilar lyssnade på talanrop eller med selektivsysterm för tyst passning. Ofta användes det som i dagligt tal kallades CCIR-signalering med olika antal toner beroende på hur komplext radiosystemet var.
Även Stockholm färdtjänst hade systemet i ca 300 bussar men med beteckningen F80.E etompau skrev:Ericssons Taxi-80-system med skrivare i bilarna fanns väl bara i storstäderna (Sthlm/Gbg/Malmö).
Fanns även ett mindre fristående taxibolag i Stockholm som fortsatte med vanlig talbaserad komradio, kan ha varit Danderyd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag finner detta intressant, kan ni inte bryta ut detta till en egen tråd så vi har en som diskuterar komradio.A AndersS skrev:
Du hade bara en mast att ansluta dig mot, var är detta?S Snurrespratt skrev:Har inte sett att det är så stor skillnad mellan från början och i efterhand. Jag väntade på 5G istället för fiber, när det kom blev det en besvikelse, då underdimensionerat under högsäsong med mycket biltrafik mellan mig och masten som snodde kapacitet. BTW, titta på Starlink, tror ca 5-6 tkr. De har en utmärkt app för att undersöka om täckning OK. Om trädkronor över himlavalvet så inte så bra.
Jag vill inte alls förringa henne som person. Tvärs om så uppskattar jag personer som har en naturbegåvning för teknik och nyfikenhet som drivkraft.K karlmb skrev:
Hon lär ha skruvat isär en speldosa redan som 5 åring för att se hur den var konstruerad, lärt sig mycket från sin far och även fått privatlektioner.
Hon kunde titta på saker, förstå och förbättra. Hon var nog smartare än många av dagens ingenjörer.
Patentet finns att läsa här:
https://patents.google.com/patent/US2292387A/en
Ja det finns sannolikt ingen ekonomi i att bygga ett mobilnät som klarar av en topp som bara sker under 1 månad per år. Om man bor i en homogen bebyggelse där det redan finns fiber indraget och det inte finns någon form av säsongs eller dygnstopp så kommer nog en bredbandslösning via mobilnätet att fungera bra.S Snurrespratt skrev:
Mot 12 mån bindningstid, så är utrustningen gratis. Abonnemanget kostar lika mkt för mig som redan har en antenn, skillnaden är att jag har friheten att pausa / aktivera när jag vill, byta abonnemang samt flytta utrustningen hur jag vill.S Snurrespratt skrev:
Och gräver du i det så går det nog att få abonnemanget billigare än så också.T Tystnad skrev:
Vad blir prestandan och upplevelsen med "Obegränsade nedprioriterade data"?