T
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
OM du kollar SEOM's hemsida så tar de 25' för inkoppling av fiber (https://www.seom.se/fiber-och-tv/fibertillvillan/) men de förväntar sig att du gräver på egen tomt.
Var den tomgränsen anses vara om man har en skafttomt kan ju vara lite osäkert. Ring och fråga dem, de brukar ha bra koll.
När vi flyttade in för drygt 10 år sedan så grävde vi själva på tomten, ca 10 m rakt ut till gatan, och la maarkrör och sen drog SEOM resten, tvärs över gatan (grävde upp asfalt och återställde samt ca 30 m längs gatan till ett kopplingsskåp.

Eftersom vi inte ville ha mediaomvandlaren precis innanför väggen där markröret kom in så drog jag flexsslang ungefär tre meter till och det var inga problem för dem som drog in fibern.

• Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Vi stod i samma tankar som er, betala 25 000 kr för fiber eller chansa på 5G.
Valet blev att testa 5G från Telia i 2 år.

Supernöjda, aldrig några störningar och ligger på cirka 200-300 mbit upp och 100 mbit ner.
5G-mast cirka 200 meter från huset.

• Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
En litet tillägg till 20 ner och 10 upp hos mig med 4/5g.
Jag köpte fiber för runt 20k.
Billigt snabbt internet tänkte jag...

Men det lutar mer och mer åt att jag får betala 400kr för 10 10 Mbit. Eller 450kr för 100/100.

Så jag tröttande och tog mobilt för 249kr i månaden med obegränsat data.

Ironin är att när jag hade fiber så kom jag aldrig upp i 10 varken ner eller upp....
Så när senaste höjningen kom så svarade jag med uppsägning.

nikasp
Tack för alla svar! Varit väldigt upptagen med jobb och hockeyträning men kollade med SEOM före kl 16. Färdigt med anslutningspunkt i gatan så kostar 24900 men tror jag måste gräva lååångt själv som jag gjorde 2015 eller 16. Lång skaftväg upp.

Tack igen!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
En litet tillägg till 20 ner och 10 upp hos mig med 4/5g.
Jag köpte fiber för runt 20k.
Billigt snabbt internet tänkte jag...

Men det lutar mer och mer åt att jag får betala 400kr för 10 10 Mbit. Eller 450kr för 100/100.

Så jag tröttande och tog mobilt för 249kr i månaden med obegränsat data.

Ironin är att när jag hade fiber så kom jag aldrig upp i 10 varken ner eller upp....
Så när senaste höjningen kom så svarade jag med uppsägning.
Det lät ju rätt dyrt ... Vi har som sagt tidigare fiber via stadsnätet och en av de leverantörer som har avtal och vi betalar 279 kr/mån för 100/100 och jag brukar kolla det emellanåt och får runt 90/95 med väldigt låg latency.

Om 5G kan ge bättre hastighet med obegränsad volym till vettigt pris så känns det helt rimligt att prova det och märker man att det inte funkar så kan man ju dra in fiber senare. 😁

nikasp
Det blir nog att testa 5G först med risk för att man blir snål och aldrig drar in. Obs att vi inte budat än men har skickat in om lånelöfte och ska värdera vår egen villa både onsdag och torsdag. Vårt hur har nytt badrum, ny tvättstuga, solpaneler med batteri, krallig luftluftare, ommålat petnoga av mig själv för två år sen osv. Så köper vi får vi börja om 😀

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag har just kört ett år i hus med två gejmande ungar (nu har vi fiber). Vi hade 4g-router, inte 5g. Och det gick väl ok. Gick utmärkt att jobba hemma på dagarna när ungarna var i skolan. Kunde bli lite körigt på kvällarna om alla hade skärmtid. 5G funkar säkert ännu bättre. Men om jag hade varit du hade jag lagt de där 25.000 på fiber.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Skillnaden mellan 4G och 5G är rejäl, mätt från samma plats, med samma abonnemang men efter byte av router. Har man bara kört 4G har man ingen egentlig uppfattning om hur mkt bättre 5G är. Här i Sollentuna verkar det som om dom har byggt ut bra nu men det är ju olika för olika operatörer. Kolla teckningskartorna innan ni bestämmer val av operatör

nikasp
Jo, men det var ett jäkla jobb att lägga ner skyddsrör mm förra gången. Puh. Det här var 9,5 år sen och två barn senare. Jag känner mig numer 40 år äldre 😀

Bilden visar en grävd ränna med ett grönt skyddsrör nerlagt, en grävmaskin och en barnvagn på sidan av en grusgång vid hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog ännu lite längre skaftväg till det vi tittar på.

• Gilla
  • Haha
Anitw och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jo, men det var ett jäkla jobb att lägga ner skyddsrör mm förra gången. Puh. Det här var 9,5 år sen och två barn senare. Jag känner mig numer 40 år äldre 😀

[bild]

Uff. Du får nog börja med att prova 5g-router.

nikasp nikasp skrev:

[bild]

Med en kabelplog tar det två minuter.

• Gilla
  • Haha
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Morrhår Morrhår skrev:
Jag har just kört ett år i hus med två gejmande ungar (nu har vi fiber). Vi hade 4g-router, inte 5g. Och det gick väl ok. Gick utmärkt att jobba hemma på dagarna när ungarna var i skolan. Kunde bli lite körigt på kvällarna om alla hade skärmtid. 5G funkar säkert ännu bättre. Men om jag hade varit du hade jag lagt de där 25.000 på fiber.
Dagens 5G fungerar inte särskilt mycket bättre då den är beroende av 4G för uppkopplingen.

Edit: topphastighet en är dock väldigt bra om man kan nyttja den.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Unikt namn
nikasp nikasp skrev:
men tror jag måste gräva lååångt själv som jag gjorde 2015 eller 16. Lång skaftväg upp.
Måste du hyra en minigrävare?
Typiskt! 🙈

• Gilla
  • Haha
TerrorTorkel och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens 5G fungerar inte särskilt mycket bättre då den är beroende av 4G för uppkopplingen.

Edit: topphastighet en är dock väldigt bra om man kan nyttja den.
5G non standalone NR använder en ankarfrevens med 4G innan den går över till 5G, men det är ju bara vid uppkoppling sedan tutar den på med 5G. Jag kör 4G i sommarstugan som vi bor i delar av året, får stabilt 100mbps i varje riktning för 299kr/mån (tele2). Funkar helt perfekt även för en nörd.

4G har 20MHz gräns per skedulerare, medans 5G har 100MHz så det är enklare att nå högre hastigheter med 5G, men kör du det som ibland kallas 4G plus så pysslar den ihop upp till 100MHz (ca 1mpbs per Mhz, tumregel) genom att använda flera 20MHz bredvid varandra.

Testa! Jag har denna, tele2 har ju kontantkort så köp något litet paket för en hundring och kolla hur det funkar. Det ska ju funka 2100-2200 också när många använder det.

https://www.webhallen.com/se/produc...sz-Jxbo8r-QpSy-idqd8HoCAOuEdDI8hoCXxwQAvD_BwE

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.