125 481 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Ja precis, men det är ju just dem som inte har fiber, eller om det för en spekulant råder tveksamhet kring om de kan få, som därmed har ett problem.L lbgu skrev:Skulle tro att det gäller de flesta villaområden i Sverige. Fiberutbyggnaden har nått rätt långt. Skulle vara intressant att se statistik på hur många villor som säljs i Sverige där det inte finns fiber i gatan.
Själv bor jag på landet och får erbjudande om efteranslutning för ca. 10k varje år och då krävs ändå grävning på betydligt mer än 200 m för att komma till min tomtgräns. Så dyrt att efteransluta gäller inte alltid trots att fiberbolagen försöker lura i folk att det är så. Och erbjudandet kommer från GlobalConnect (f.d. IP Only) så det handlar inte direkt om ett bolag som är känt för att idka välgörenhet.
Jag håller med om att det finns spekulanter som får problem ifall det inte finns möjlighet att få fiber huset.J Jocke Best skrev:
Däremot tror jag att det idag är relativt ovanligt att det är omöjligt att få fiber om man pratar om villor i villaområden. Mer ensamliggande villor på landet kan det säkert finnas där det är omöjligt att få fiber.
Men eftersom de flesta lär kunna få fiber relativt enkelt så tror jag inte detta är ett sådant jätteproblem som vissa verkar tycka. Det faktum att alternativen till fiber ofta är fullt tillräckliga gör det till ett ännu mindre problem. Men visst det lär alltid finnas några som har så stark övertygelse att endast fiber duger, men jag tror de är en såpass liten andel av alla husspekulanter att den inte sticker ut som ett problem för säljaren.
När man ska hitta sitt drömhus så lär det finnas massor med punkter som är betydligt viktigare än kvalitet på internetuppkoppling. Kan det ens komma topp 10 ifall man skulle intervjua folk vad som är viktigast med ett nytt hus.
Hur många är ni som kör samtidigt? Jag och sambon kontorsjobbar ju bara eller surfar. Men ibland kör vi full HD TV och barn x2 kollar film och spelar.H haag00 skrev:
Vet inte om det var mig du menade som TS. Det kostar 24900 men jag är rätt säker på att jag måste gräva ner kabelrör hela långa skaftvägen. Känns spontant väldigt jobbigt och uppfarten blir ful så ska nog avvakta ett tag.J Jocke Best skrev:
Visst. Så länge det fungerar acceptabelt är det ju bra och en nagel i ögat på monopolistiska fibernätägare.A Argastesnickaren skrev:Ingen aning, däremot vet jag att fiber kostar 19000 kr trots att det är dragits fram till tomtgräns och jag har tomrör in till centralen (hus byggt för 4 år sen) så inget jättejobb.
Att då motivera den kostnaden för att få en högre månadskostnad utan något mervärde för mig ser jag som onödigt.
2 gånger på alla år så har jag haft avbrott.
Bägge gångerna startade jag om routern så rullade jag igen.
Som med allt så finns det 2 sidor, vill bara visa att som vissa skriver att det är ett Måste med fiber nog inte stämmer på rätt många som inte använder nätet professionellt.
Men för den som inte har så mkt koll och funderar på att köpa hus är det bra att känna till att saker och ting kan ändra sig snabbt när det gäller detta område.
Prisutvecklingen på fiber är tydligen katastrofal på en del håll och där hoppas jag att politikerna sätter ner foten, vi kan inte ha vilda västern i monopolnät som drivs av kapitalhungriga företag.
En reglering krävs, och den måste bli bättre än på elnätssidan dessutom, där vi har sett en del redan.
Du får en ny av operatören som är låst till adressen. Du får också instruktioner om i vilket väderstreck du ska ställa den. Till exempel fönster i syd-väst.nikasp skrev:
Du får kolla runt vilken operatör som erbjuder tjänst på din adress. Jag får ingen garanti för hastighet men får med bredbandskollen runt 600mbit/s i nedlänk och 200Mbit/s i upplänk. Latensen ligger på 30ms.
Pris 349kr/mån.
Det är/böJ Jocke Best skrev:
Ska testa och se. Jag la 19 lax plus lite minigrävarhyra och en hel del svett och ful uppfart ett bra tag för fiber där vi bor nu.lsundberg skrev:
Du får en ny av operatören som är låst till adressen. Du får också instruktioner om i vilket väderstreck du ska ställa den. Till exempel fönster i syd-väst.
Du får kolla runt vilken operatör som erbjuder tjänst på din adress. Jag får ingen garanti för hastighet men får med bredbandskollen runt 600mbit/s i nedlänk och 200Mbit/s i upplänk. Latensen ligger på 30ms.
Pris 349kr/mån.
Betalar 618 kr/mån för 100/100 hemma och 100/10 i torpet där vi också har fiber. Kostade 18000 där också för ett antal år sedan.
Förutom kostnaden för inkoppling till fibernät så är det även till det månadskostnader och det kan man väga in då man jämför marknät med luftkommunikation (mobil uppkoppling). Mitt bredband via fiber kostar 300/månad.
Vilken hastighet är du garanterad? Det är den hastigheten du kan räkna med berooende på hur andra använder basstationen.Fredrik831 skrev:
Jag betalar 379 kr/mån för 1Gb/s både upp och nerlänk. Med fiber förstås.
Har för mig jag lade 19 000 för bortåt 15 år sedan för fiberinstallationen, så det är avskrivet. 😊
Du behöver nog en ny antenn. 5G MIMO Antenn av bra kvalitet och senaste utgåvan.S SirKnasen skrev:Har också dragit mig för att beställa fiber och kört 4G med takantenn istället.
Har fungerat bra med stabila 120-140Mbps hem och 25-35Mbps ut.
Men nu har Telia gått ut med att de uppgraderar mobilmaster i mitt postnummerområde och det troliga är att de uppgraderat masten jag har riktat min antenn mot.
Uppgraderinger ger mig numer bara 70-80Mbps hem och 20Mbps ut. 😠
Jag får nog ge mig upp på taket och rikta om antennen. Jag har två master inom 2,5km att välja på men nuvarande var klart snabbast när jag monterade antennen för snart ett år sedan.
Några nedsläckta eller nya frekvensband/kanaler kan jag inte se efter uppgraderingen av masten.
Lite oklart om min fastighet tillhör första omgången anslutning av fiber för 19.000 eller räknas som efteranslutning för 29.000
Kostnad för grävning på egen tomt tillkommer i båda fallen.
Vetitusan om jag tycker det är värt det men har kanske inget val för att komma upp hastighet igen.
En bra antenn kostar runt 5000 och man kan rikta in den själv