J
L lbgu skrev:
Fast om det går att få fiber så är det ju bara att skriva det i annonsen. Om det är så som du tror så fattar ju alla mäklare att det är jätteviktigt att få med den informationen på ett tydligt sätt i annonsen.
Det är nog inte alltid så lätt att veta om det inte finns i gatan. Knappt ens då. Ska mäklaren alltså göra en provbeställning? Tror inte de har det intresset. De vill ha en snabb affär.

J Jocke Best skrev:
Det är nog inte alltid så lätt att veta om det inte finns i gatan. Knappt ens då. Ska mäklaren alltså göra en provbeställning? Tror inte de har det intresset. De vill ha en snabb affär.
Fast pratar vi villaområden i Stockholm så finns det väl nästan alltid i gatan. Skulle tro att alla villaområden i Sollentuna har fiber i gatan.

K karlmb skrev:
Jättebra. Hur många grannar har du som gör samma sak? Etern är inte oändlig.
Ingen aning, däremot vet jag att fiber kostar 19000 kr trots att det är dragits fram till tomtgräns och jag har tomrör in till centralen (hus byggt för 4 år sen) så inget jättejobb.
Att då motivera den kostnaden för att få en högre månadskostnad utan något mervärde för mig ser jag som onödigt.
2 gånger på alla år så har jag haft avbrott.
Bägge gångerna startade jag om routern så rullade jag igen.
Som med allt så finns det 2 sidor, vill bara visa att som vissa skriver att det är ett Måste med fiber nog inte stämmer på rätt många som inte använder nätet professionellt.

MultiMan MultiMan skrev:
Personligen har jag en etik som förbjuder mig stötta fascister så därför är Starlink uteslutet.

Och, som redan nämnts kan Starlink släckas ned över en region genom en enda persons vilja. Det kan räcka att han blir sur på något Sverige gjort.
Det var ju ädelt av dig! En fråga: Har du samma moraliska problem att köpa varor från kommunister? Är du nyfiken så kan du ju ta reda på hur många miljoner offer som Kinas Kommunistparti är skyldiga till. Med tanke på hur mycket Volvobilar som säljs så verkar folk inte bry sig om sådana petitesser.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Har 4g/5g o det fungerar utmärkt, aldrig några problem, laggar ej, kör på samma surfpott som telefonen, kan jobba hemifrån, streama film i se på tv samtidigt. Jättenöjd.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Samma här. Avsaknad av fiber är en deal breaker för mig. Då kollar jag vidare. Ok, i Sollentuna som denna tråd handlar om, går det säkert i de flesta fall att efterinstallera med en okänd ledtid.
Jag skulle tro att det går inom ett par månader i nästan alla fall. De hus runt oss (i sollentuna) har de för de som inte nappade på erbjudandet om fiber dragit fram fibern till tomtgräns, så jag skulle tro att det i de allra flesta fallen är otroligt enkelt att inom kort tid få in fiber...
ClasseClas ClasseClas skrev:
Utanför de större tätorterna är det inte alls säkert att det går att få fiber överhuvudtaget. Då kollar jag på fastigheter vars ägare varit lite "på" och faktiskt installerat fiber.
Ja, har inte grannarna fiber är det en helt annan femma. Och i vissa fall har jag förstått att det kan gå att dra kabeln, men att stationen är full och kräver utbyggnad och att det kan vara nåt som tar månader eller år att göra beroende på omständigheter.

Jag skulle nog rekommendera alla att dra in fiber med den "bästa" tillgängliga leverantör, även om man inte själv vill ha fiber. Det är en framtidssäkring. Sen är det trist att vissa av bolagen verkar höja avgifterna orimligt mycket. Men de flesta tror jag man kan ha fibern vilande utan någon avgift alls. Det är nog enda sättet att få fiberbolagen att hålla vettiga priser, att gå över till mobilt om priset är för högt så de ser att de har massa fastigheter med fiber draget som har det vilande. Först då kommer de sluta höja priserna.

Kolla i blocket för 5G modem, finns billigt både utomhus och inomhus. Bästa man kan få för pengarna är 5G utomhusmoden, men man måste köpa till wifi router.

G
J Jocke Best skrev:
Återigen, är det inte förberett för fiber, alltså att det finns fiber i gatan och kanalisation fram till tomtgräns, så tappar man budgivare. Hur det ser ut på din ort vet jag inte. En normal intressent av ett hus orkar inte beställa fiber till en adress han inte tillträtt till än, och får naturligtvis inte göra det heller, och kan heller inte förutsätta att det går inom månader, det säger sig självt.
Jag tror du får acceptera faktum att folk i gemen vill ha fiber färdigt vid ett köp.
Det är inte år 2000 längre så chansen att det inte finns kapacitet i telestationen är 0 och skulle det mot förmodan inte finnas en ledig port så kommer kommer man montera dit en ny switch direkt.

Men visst bor man ute på vischan och det är en fiber förening som styr med en styrelse som är snål som fan kanske man får problem.

J
A Argastesnickaren skrev:
Ingen aning, däremot vet jag att fiber kostar 19000 kr trots att det är dragits fram till tomtgräns och jag har tomrör in till centralen (hus byggt för 4 år sen) så inget jättejobb.
Största delen av de 19.000 de vill ha har de redan investerat, även om det kostar bolaget 5000 att installera för dig så behöver de hålla ett pris så att de kan fortsätta expandera i nya områden, annars skulle alla tacka nej första vändan för 25.000 och vänta till det finns i tomtgräns och kostar 5.000.

25.000 att dra in fiber är nog rimligt sett till kostnader att gräva i gatan och upprätta anslutningspunkter. Jag tycker snarare det är vettigt att betala mycket up front och mindre per månad.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle tro att det går inom ett par månader i nästan alla fall. De hus runt oss (i sollentuna) har de för de som inte nappade på erbjudandet om fiber dragit fram fibern till tomtgräns, så jag skulle tro att det i de allra flesta fallen är otroligt enkelt att inom kort tid få in fiber...

Ja, har inte grannarna fiber är det en helt annan femma. Och i vissa fall har jag förstått att det kan gå att dra kabeln, men att stationen är full och kräver utbyggnad och att det kan vara nåt som tar månader eller år att göra beroende på omständigheter.

Jag skulle nog rekommendera alla att dra in fiber med den "bästa" tillgängliga leverantör, även om man inte själv vill ha fiber. Det är en framtidssäkring. Sen är det trist att vissa av bolagen verkar höja avgifterna orimligt mycket. Men de flesta tror jag man kan ha fibern vilande utan någon avgift alls. Det är nog enda sättet att få fiberbolagen att hålla vettiga priser, att gå över till mobilt om priset är för högt så de ser att de har massa fastigheter med fiber draget som har det vilande. Först då kommer de sluta höja priserna.
Precis, kostnaden för att dra in fiber här är densamma nu som för 8 år sen.
Däremot månadskostnaden har skenat rejält sista åren (nästan en fördubbling bara dom sista åren) till skillnad från mobilt bredband där min månadskostnad är ungefär densamma sen vi skaffade det.

J
G Greger_08 skrev:
Det är inte år 2000 längre så chansen att det inte finns kapacitet i telestationen är 0 och skulle det mot förmodan inte finnas en ledig port så kommer kommer man montera dit en ny switch direkt.

Men visst bor man ute på vischan och det är en fiber förening som styr med en styrelse som är snål som fan kanske man får problem.
Jag snackar inte om på station, vad fick du det ifrån? Snackar om fastigheter som saknar fiber eller kapacitet i FOS. Det är en helt annan sak. De som idag saknar fiber gör det troligen pga saknat intresse från början eller brist på kapacitet.

Redigerat:
J
L lbgu skrev:
Fast pratar vi villaområden i Stockholm så finns det väl nästan alltid i gatan. Skulle tro att alla villaområden i Sollentuna har fiber i gatan.
Jaha, trodde vi vidgat ämnet utanför Sollentuna eller det specifika huset. Enligt NiklasP var det dessutom troligen dyrt att efteransluta, och han är tveksam att köpa. Känns som min tes är bekräftad, om vi ska prata on topic.

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Jaha, trodde vi vidgat ämnet utanför Sollentuna eller det specifika huset. Enligt NiklasP var det dessutom troligen dyrt att efteransluta, och han är tveksam att köpa. Känns som min tes är bekräftad, om vi ska prata on topic.
Skulle tro att det gäller de flesta villaområden i Sverige. Fiberutbyggnaden har nått rätt långt. Skulle vara intressant att se statistik på hur många villor som säljs i Sverige där det inte finns fiber i gatan.

Själv bor jag på landet och får erbjudande om efteranslutning för ca. 10k varje år och då krävs ändå grävning på betydligt mer än 200 m för att komma till min tomtgräns. Så dyrt att efteransluta gäller inte alltid trots att fiberbolagen försöker lura i folk att det är så. Och erbjudandet kommer från GlobalConnect (f.d. IP Only) så det handlar inte direkt om ett bolag som är känt för att idka välgörenhet.

G
J Jocke Best skrev:
Jag snackar inte om på station, vad fick du det ifrån? Snackar om fastigheter som saknar fiber eller kapacitet i FOS. Det är en helt annan sak. De som idag saknar fiber gör det troligen pga saknat intresse från början eller brist på kapacitet.
För vi diskuterar fiber i Sollentuna d.v.s. Stockholm där finns det fiber överallt.

J
G Greger_08 skrev:
För vi diskuterar fiber i Sollentuna d.v.s. Stockholm där finns det fiber överallt.
Ah ok. Det diskvalificerar alla mina inlägg generellt om fiber. Plus alla om Starlink/5g. Attans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.