112 010 läst ·
1 437 svar
112k läst
1,4k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Många behöver inte, men är man tex två som jobbar hemifrån kan det faktiskt ha stor betydelse...A Argastesnickaren skrev:Jobbar alla hemma med fruktansvärt tunga program samtidigt som ungar skippar skolan och är hemma och surfar så det är tvunget med fiber eller är det nån form av prestige i frågan?
Kör själv utan fiber och till mig fungerar det klockrent för 269 kr i månaden inklusive router och detta i betong hus utan yttre antenn.
Behöver man verkligen snabbare än detta?[bild]
Bredband via fiber kontra mobilnät är en återkommande trådfråga under ett antal år nu.
Och jag brukar någon gång per år klippa in lite statistik från PTS.
Att det fungerar tillräckligt bra med mobilt bredband har sin förklaring här och är tack vare att så många har någon form av "fast" uppkoppling.
"Vid utgången av 2023 fanns det ungefär 4,3 miljoner abonnemang på fast bredband. Jämfört med föregående år är antalet närmast oförändrat. Sett till de olika bredbandsteknikerna har utvecklingen gått åt olika håll. Bredband via fiber ökade med 3 procent till 3,6 miljoner abonnemang, vilket innebär att mer än fyra av fem fasta bredbandsabonnemang utgörs av fiber"
Och här är hela rapporten, kommer nog en ny nu 2025 för 2024.
https://www.pts.se/internet-och-tel...oni/svensk-telekommarknad-2023-pts-er-202418/
Och jag brukar någon gång per år klippa in lite statistik från PTS.
Att det fungerar tillräckligt bra med mobilt bredband har sin förklaring här och är tack vare att så många har någon form av "fast" uppkoppling.
"Vid utgången av 2023 fanns det ungefär 4,3 miljoner abonnemang på fast bredband. Jämfört med föregående år är antalet närmast oförändrat. Sett till de olika bredbandsteknikerna har utvecklingen gått åt olika håll. Bredband via fiber ökade med 3 procent till 3,6 miljoner abonnemang, vilket innebär att mer än fyra av fem fasta bredbandsabonnemang utgörs av fiber"
Och här är hela rapporten, kommer nog en ny nu 2025 för 2024.
https://www.pts.se/internet-och-tel...oni/svensk-telekommarknad-2023-pts-er-202418/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Förstår du fortfarande inte att trådlöst varierar hela tiden även på samma ställe, både ping och hastighet? Du visar överföringen under några sekunder vid ett visst specifikt tillfälle. Det säger väldigt lite om hur det är dygnets alla timmar, årets alla dagar. Bor du på olika ställen kan det vara allt från jättebra nästan hela tiden till helt oanvändbart mesta tiden till annat än surf och enklare TV-tittande.A Argastesnickaren skrev:Jobbar alla hemma med fruktansvärt tunga program samtidigt som ungar skippar skolan och är hemma och surfar så det är tvunget med fiber eller är det nån form av prestige i frågan?
Kör själv utan fiber och till mig fungerar det klockrent för 269 kr i månaden inklusive router och detta i betong hus utan yttre antenn.
Fiber har inte alls den variabiliteten.
Givetvis så. Att det inte är installerat är knappast ett stort problem, men om det inte enkelt går att beställa tror jag definitivt det har en påverkan. Jag skulle gå vidare till nästa objekt om det inte vore något extremt unikt, vilket hus sällan är....J JohanLun skrev:Om det bara är att lyfta luren och beställa fiber och det är på plats på ett par veckor för under 50.000 tror jag inte det gör att så många inte budar. Om fibernätet är fullt eller det är osäkert om det ens går att få fiber är saken helt annorlunda för då kommer frågorna som diskuteras i denna tråden upp. Kan jag jobba hemifrån? Kommer mina barn vara ledsna över svarstider. Då kan det ha stor påverkan.
Ifall vi pratar villor i storstadsområden som det handlar om här så tror jag att i de allra flesta fall så går det att installera fiber inom några månader. Hur många procent av alla fiberlösa villor i Sollentuna i tiomiljonersklassen tror du inte kan få fiber installerat? Jag tror att det är en väldigt liten procentandel. Ifall det går att få fiber inom några månader så tror jag inte många backar för just det om huset i övrigt är önskvärt. Med tanke på att många renoverar allt möjligt det första de gör när de köper hus så måste fiberinstallation vara en av de enklaste åtgärderna som finns.J Jocke Best skrev:
Är det någon här på forumet som skulle säga tvärnej till ett hus enbart för att det saknades fiber även ifall det gick att få fiber inom några månader för säg 20k? Ofta är det ju några månader till tillträde så väntetiden för fibern kan ju kortas ned en del.
Återigen, är det inte förberett för fiber, alltså att det finns fiber i gatan och kanalisation fram till tomtgräns, så tappar man budgivare. Hur det ser ut på din ort vet jag inte. En normal intressent av ett hus orkar inte beställa fiber till en adress han inte tillträtt till än, och får naturligtvis inte göra det heller, och kan heller inte förutsätta att det går inom månader, det säger sig självt.L lbgu skrev:Ifall vi pratar villor i storstadsområden som det handlar om här så tror jag att i de allra flesta fall så går det att installera fiber inom några månader. Hur många procent av alla fiberlösa villor i Sollentuna i tiomiljonersklassen tror du inte kan få fiber installerat? Jag tror att det är en väldigt liten procentandel. Ifall det går att få fiber inom några månader så tror jag inte många backar för just det om huset i övrigt är önskvärt. Med tanke på att många renoverar allt möjligt det första de gör när de köper hus så måste fiberinstallation vara en av de enklaste åtgärderna som finns.
Är det någon här på forumet som skulle säga tvärnej till ett hus enbart för att det saknades fiber även ifall det gick att få fiber inom några månader för säg 20k? Ofta är det ju några månader till tillträde så väntetiden för fibern kan ju kortas ned en del.
Jag tror du får acceptera faktum att folk i gemen vill ha fiber färdigt vid ett köp.
Fast om det går att få fiber så är det ju bara att skriva det i annonsen. Om det är så som du tror så fattar ju alla mäklare att det är jätteviktigt att få med den informationen på ett tydligt sätt i annonsen.J Jocke Best skrev:Återigen, är det inte förberett för fiber, alltså att det finns fiber i gatan och kanalisation fram till tomtgräns, så tappar man budgivare. Hur det ser ut på din ort vet jag inte. En normal intressent av ett hus orkar inte beställa fiber till en adress han inte tillträtt till än, och får naturligtvis inte göra det heller, det säger sig självt.
Jag tror du får acceptera faktum att folk i gemen vill ha fiber färdigt vid ett köp.
Samma här. Avsaknad av fiber är en deal breaker för mig. Då kollar jag vidare. Ok, i Sollentuna som denna tråd handlar om, går det säkert i de flesta fall att efterinstallera med en okänd ledtid. Utanför de större tätorterna är det inte alls säkert att det går att få fiber överhuvudtaget. Då kollar jag på fastigheter vars ägare varit lite "på" och faktiskt installerat fiber.MathiasS skrev:
Jag håller helt med, i alla fall det GÅR att få fiber tror jag det inte är något som håller tillbaka. Mäklaren borde kolla upp det och informera om kostnad och väntetid.L lbgu skrev:Ifall vi pratar villor i storstadsområden som det handlar om här så tror jag att i de allra flesta fall så går det att installera fiber inom några månader. Hur många procent av alla fiberlösa villor i Sollentuna i tiomiljonersklassen tror du inte kan få fiber installerat? Jag tror att det är en väldigt liten procentandel. Ifall det går att få fiber inom några månader så tror jag inte många backar för just det om huset i övrigt är önskvärt. Med tanke på att många renoverar allt möjligt det första de gör när de köper hus så måste fiberinstallation vara en av de enklaste åtgärderna som finns.
För mig är det många andra faktorer som väger tyngre än att själv få skaffa fiber. Kanske är det annorlunda om det är ett område med hundratals ganska lika hus där det säljs 5 likadana hus om året. Området jag bor i (i sollentuna) säljs kanske 5-10 hus om året, om man smalnar in att det ska vara sekelskifte är det två hus om året, ska det tex inte kosta mer än 8-9MSEK är det ett hus var tredje år, ska det ligga bra till i området är det än mer sällan osv. Jag tror läge, skick i övrigt osv är mer avgörande. Hellre dra in fiber än dränera om eller byta tak tänker jag? Alla hus vi hade råd med när vi tittade efter hus hade ett par punkter som var jobbiga men tillslut inser man att man får acceptera det. Fiber skulle vara ett av de av allra minst betydelse, för mig (som är en rätt stor tekniknerd) var det en ickefråga, men iofs 10 år sen vi köpte också, kanske såg man annorlunda på det då. Men jag hade som sagt redan som student på sent 90-tal nätverksuttag i lägenheten, det var ett klart nedköp att sen gå ned till ADSL under nåt tiotal år... Men det funkar. 10Mbit går till nöds att både ha teamsmöten och titta på tv med...
Pratar vi om ett hus på landet med tveksam täckning för 5g och två yngre akademiker där distansarbete möjliggör att bo där så kan det faktiskt vara en avgörande faktor. På landet har jag förstått att endel områden med för lågt intresse av fiber inte fick det draget, så det helt enkelt inte går alls, det är flera kilometer till närmsta koppingspunkt. För de flesta är nog stabilitet viktigare än hastighet.
Det är intealltid lätt veta hurpass dyrt eller lång tid efterinstallation tar. Mäklare bör vara försikta med att göra några utfästelser om detaljer. You are on your own.L lbgu skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, hos mig tog det över 7 år från beställning av fiber innan det blev inkopplat och färdigt. De som inte grävts till nu kommer ha en extrem uppförsbacke. Det grävdes bara längs vägarna fram till de hus som beställt pga långa avstånd. Så det finns inga rör färdiga till hus som avstod från att beställa. De som vill ha nu måste gräva hela vägen från centrala anslutningspunkter.ClasseClas skrev:
Samma här. Avsaknad av fiber är en deal breaker för mig. Då kollar jag vidare. Ok, i Sollentuna som denna tråd handlar om, går det säkert i de flesta fall att efterinstallera med en okänd ledtid. Utanför de större tätorterna är det inte alls säkert att det går att få fiber överhuvudtaget. Då kollar jag på fastigheter vars ägare varit lite "på" och faktiskt installerat fiber.
Jättebra. Hur många grannar har du som gör samma sak? Etern är inte oändlig.A Argastesnickaren skrev:Jobbar alla hemma med fruktansvärt tunga program samtidigt som ungar skippar skolan och är hemma och surfar så det är tvunget med fiber eller är det nån form av prestige i frågan?
Fast de flesta borde kunna köra Starlink i ett sådant läge. Förutsatt att de kan leva med risken att ägaren plötsligt stänger ned det som vissa tydligen oroar sig för. Verkar ju kosta mindre än fiber och ge bra prestanda.J JohanLun skrev:Pratar vi om ett hus på landet med tveksam täckning för 5g och två yngre akademiker där distansarbete möjliggör att bo där så kan det faktiskt vara en avgörande faktor. På landet har jag förstått att endel områden med för lågt intresse av fiber inte fick det draget, så det helt enkelt inte går alls, det är flera kilometer till närmsta koppingspunkt. För de flesta är nog stabilitet viktigare än hastighet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Personligen har jag en etik som förbjuder mig stötta fascister så därför är Starlink uteslutet.L lbgu skrev:
Och, som redan nämnts kan Starlink släckas ned över en region genom en enda persons vilja. Det kan räcka att han blir sur på något Sverige gjort.