125 480 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
En släkting till mig gjorde de det med sån ditch winch tror jag. Här kom det två polacker med hacka, spade och liten grävmaskin. Blandade vår singel så blev inte så bra. Hade hellre gjort det själv.nikasp skrev:
Om det nu blir det här huset och jag ändå önskar fiber. Finns det företag som lägger ner kabel med ”ditch witch” så man slipper att sabba uppfarten. Vår fina grusuppfart blev sig aldrig lik igen efter jag grävde. Hade en fin grässträng i mitten men de är borta nu.
Eller finns andra sätt att lägga ner utan att gräva? OCH är hyfsat skyddat ändå.
Cellmapper.net, även om sektorerna ibland blir lite felritade så är det en bra grund. Dock är de ju inte alltid uppdaterade…T tripptrapp skrev:Tyvärr finns det ingen RIKTIG täckningskarta där man kan se band och operatör inzoomat. Jag har inte ens hittat var masterna är och vilka operatörer som har antenner där. Jag skulle vilja se sektorerna också (en mobilantenn täcker i regel 120 grader på <4Ghz banden. Om någon har en länk till en nördkarta så dela.
Ett tydligt exempel på att det kan bli trångt i etern när många är "smarta" och tycker mobilt funkar lika bra som fiber.Kretikos skrev:
För 10 år sedan ungefär skaffade vi 4g och en bra router till fritidshuset. Vi jobbar en del därifrån och behöver bra och stabil uppkoppling. Vi har även barn som nyttjar internet mer och mer för varje år. Det gick bra i flera år men sedan märkte vi att det gick sämre och sämre. Vi fick säga till barnen att sluta använda nätet när vi jobbar. Och nu går det knappt göra nåt eftermiddagar och kvällar pga överbelastning i nätet. Testat olika operatörer med samma resultat. Uppkopplingen har varit ok hastighetsmässigt med ca 40-50Mbit.
Vi resonerade då så att 5G funkar säkert jättebra nu (vår granne är nöjd med det) men det finns ju inga garantier för att det funkar lika bra om några år. Så vi har nu beställt fiber till fritidshuset.
Hemma har vi haft fiber i 15år. 4 barn och jobbar en del hemifrån så finns inget alternativ. Tycker redan nu att telefonens 5g kan va segt ibland kvällstid.
Problemet med 5G osv är att det är beroende av belastningen på accessbar mast och kanske också närmaste kopplingspunkt efter masten. Vilket innebär att det blir långsammare om antalet användare av masten överskrider utrustningens kapacitet. Och det är det signifikant risk för (av företagsekonomiska skäl).
Jag misstänker att största risken är (täcknings)områden med ett flertal boende där det dessutom är troligt att fler bostäder byggs i framtiden men dock inte så många totalt att leverantören ser det som ekonomiskt prioriterat att bygga fler master.
Är det ren landsbygd eller urban area är det förmodligen mindre risk.
Fiber har teoretiskt samma problem men då är det inte fibern som är problemet utan den utrustning som ligger i efterföljande kopplingsstationer och den är mycket billigare än master. Så risken är mycket mindre.
Jag misstänker att största risken är (täcknings)områden med ett flertal boende där det dessutom är troligt att fler bostäder byggs i framtiden men dock inte så många totalt att leverantören ser det som ekonomiskt prioriterat att bygga fler master.
Är det ren landsbygd eller urban area är det förmodligen mindre risk.
Fiber har teoretiskt samma problem men då är det inte fibern som är problemet utan den utrustning som ligger i efterföljande kopplingsstationer och den är mycket billigare än master. Så risken är mycket mindre.
2018-2019 hade vi 4G i företaget och vi var 4 som arbetade på kontor och ibland var vi alla ute på Internet. En anställd spelade något avancerat spel ibland. Vi klarade oss utmärkt med detta men det var sällan som alla såg på videos.
5 G har enligt många forskare skadlig strålning för levande kroppar och hjärnor t.ex. människor så därför är det bättre med fiberanslutning.
Och vad betyder det? Jo inget annat än att ni inte använde internet speciellt mycket och antagligen i kombination med hög tolerans för långa svarstider osv.B Bengt Numelin skrev:
Ja det stämmer att fiberförsäljare använder det argumentet.Nissens skrev:
När jag förklarade för fiberförsäljaren att jag inte hade behov av fiber så kom argumentet att oavsett om jag använde det eller ej så skulle det vara en bra affär för mig att installera fiber eftersom husets värde skulle öka. Rimligtvis måste ju säljaren menat att husets värde skulle öka mer än kostnaden för att installera.Nissens skrev:
Jag har även hört från andra att detta argument används.
Skulle tro att det är ett väldigt ovanligt fall. Ska man vara i två budgivningar samtidigt få. Men visst kan det hända, färgen på ytterdörren kan säkert också avgöra om allt annat är lika.Nissens skrev:
Nej det är en feltolkning.B Bengt Numelin skrev:
5G använder i stor utsträckning samma frekvenser som 4G och har då ingen annan påverkan än vad vi redan ser effekterna av. Att de högre frekvenserna skulle vara skadliga finns det heller inga tydliga belägg för.
Det som dock är tydligt är att många personer oroade sig sjuka när operatörerna började göra reklam för 5G, trots att det inte var påslaget ännu.....
Samtidigt är det en avvägning av flera faktorer. Inom vissa områden är fiber säkert bäst, men inte på andra.K Kent Östlings skrev:
Olika områden:
Prestanda:
Här vinner fiber. Men skillnaden mot mobilt har minskat med tiden. När fiber var nytt så märkte nog alla skillnaden, men idag märker nog inte de flesta normalkonsumenter någon skillnad.
Driftsäkerhet: Fiber vinner nog när det gäller korta störningar, medan mobilt vinner när det gäller långvariga störningar.
Egen erfarenhet: Mitt mobila har några få gånger haft korta avbrott. Funkat igen efter några minuter till kanske en halvtimme. Mina grannar med fiber har ibland långa avbrott oftast beroende på avgrävningar av uppenbart rätt grunt nedgrävda kablar. Själv föredrar jag korta avbrott jämfört med att ha avbrott på 1-3 dagar.
Pris: Om det är fibernät drivna av kommersiella aktörer så vinner mobilt. En del ideella föreningar kan givetvis erbjuda billig fiber, men de är väl relativt ovanliga ifall man ser till antal kunder.
Så det beror på vad man prioriterar vad som blir bäst.