125 480 läst ·
1 757 svar
125k läst
1,8k svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Du menar "funkar för mig!" ?M MrDizzy skrev:Precis.
Och en detalj till, även om fiber är bättre rent tekniskt (och kommer troligen att vara det länge framöver med) så har prisvärdheten för mobilt bredband i många fall kommit inte bara ikapp utan tom gått om fiber.
Ex som för mig
Behöva gräva och betala 30tusen i anslutningskostnad till statsfibern
behöver internet hemma
behöver 3-4 mobiltelefoner (fru/sambo och barn )
behöver obegränsad data på resande fot då du reser mycket( dagpendlar 1.5 enkel väg med SJ)
Ränka nu ihop de kostnaderna
Jämför med
ett 5G obegränsat familje mobilabonnemang med 3-4 extra användare
en 5G router med extra externa antenner (kostnad ca 10tusen)
Även om fiber är bättre tekniskt så är det inte bättre ut behov&kostnads perspektiv.
Nu kör jag tom med en 4G router med externa riktantenner och klarar behoven utan problem.
Det jag vill ha sagt att alla fastighets & familjebehov är olika.
Ibland är fiber det enda som fungerar hyffsat och ibland är det bättre med 4G/5G.
Vi köpte hus precis och betalade 10 000kr hos Telia i en ”drive”. Då hade dom kabel i gatan utanför. Förre ägaren hade fått erbjudande på 2000kr för anslutning. Tror dom olika aktörerna försöker få med de som inte är anslutna lite då och då?
Min kompis valde 5G i samma område (centralt storstad) och verkar helnöjda. Betydligt billigare månadskostnad också.
Är det fortfarande så att fiber höjer värdet på en fastighet så går det väl jämnt ut men jag vet inte om det är så länge?
Edit: min uppfattning är att offentliga aktörer typ kommunens energibolag som har bredband inte håller på med rabatter som Telia.
Min kompis valde 5G i samma område (centralt storstad) och verkar helnöjda. Betydligt billigare månadskostnad också.
Är det fortfarande så att fiber höjer värdet på en fastighet så går det väl jämnt ut men jag vet inte om det är så länge?
Edit: min uppfattning är att offentliga aktörer typ kommunens energibolag som har bredband inte håller på med rabatter som Telia.
Ja, det verkar som att en del operatörer överdebiterar. Dags för lagstiftning för dessa monopol.S Skatudden skrev:Vårt eget elbolag Sollentuna Energi (SEOM.se) tar 24900 idag för nyanslutning. De var tidigt ute och vi har haft fibern i drygt 20 år, hur stabilt som helst. Många operatörer att välja på. Vi betalar ca 270 kr för 100/100. Som jämförelse betalar vi 430 kr för samma hastighet i Norrtälje ko mun ( Grisslehamn)där IP Only/ Global Connect drog fram fiber för ca 22000 kr för 6 år sedan.... Idag hade vi nog köpt 5G där men inte i Sollentuna.
Jag är INTE fibersäljare och har aldrig varit det. Men argumentet stämmer.L lbgu skrev:
Det är väl ingen vad jag sett som sagt att man skall installera fiber för att höja värdet på huset. Var i allsin dar fick du det ifrån?L lbgu skrev:Med tanke på vad fastigheter kostar idag är även dubbla fiberanslutningskostnaden brus i en budgivning. Villa i Sollentuna kostar enligt uppgift i tråden ca. 10 miljoner. Kan tänka mig att budgivningar på ett sådant objekt åtminstone hoppar med minst 100k för nya bud. Att då argumentera för att man ska ansluta fiber för kanske kring 20k för att det ska höja värdet på fastigheten är löjligt.
Däremot har det omvända sagts - att installerad fiber påverkar värdet på huset positivt.
Det kan mycket väl vara så att om man har två hus att välja på att man föredrar det med installerad fiber framför det som inte har det.L lbgu skrev:Det finns garanterat ett antal inte helt rationellt tänkande spekulanter som vägrar bjuda på ett hus bara för att det inte finns fiber indraget, men de lär inte vara många med tanke på att det oftast går att få fiber installerat ifall man vill det och att det finns alternativ som duger för de flesta. Finns det verkligen vuxna som väljer bort drömhuset för att sonen kommer att klaga på att han fått lite för långa svarstider i ett dataspel. Kanske i dagens curlingsamhälle.
Som köpare vill man kanske inte riskera en saftig räkning för fiberinstallation efter husaffären eller kanske ett besked att det inte går att installera fiber inom överskådlig tid.
Behovet av installerad fiber är bretydligt större än att ha ett hönshus på tomten. Jag har ingen källa på det, men jag tror att du tryggt kan utgå ifrån det. 😊L lbgu skrev:
Läste du ALLT jag skrev?K karlmb skrev:
Speciellt de två sista raderna?
Citerar mig själv för att göra det tydligare:
(att det fungerar för mig är anekdotiskt javisst, men det visar på själva poängen med de två sista raderna jag citeradeM MrDizzy skrev:
OK, jag ser nu. men jag misstänker att de som tycker mobiltt funkar idag inte kommer att göra det om 5 år. Dels ökar trafiken för de själva, dels kommer det att bli mer konkurrens i etern på de korta våglängderna. Särskilt ifall flykten från fiber fortsätter pga stora prishöjningar.M MrDizzy skrev:
Det här börjar likna elnätshärvan faktiskt.
För 10 år sedan ungefär skaffade vi 4g och en bra router till fritidshuset. Vi jobbar en del därifrån och behöver bra och stabil uppkoppling. Vi har även barn som nyttjar internet mer och mer för varje år. Det gick bra i flera år men sedan märkte vi att det gick sämre och sämre. Vi fick säga till barnen att sluta använda nätet när vi jobbar. Och nu går det knappt göra nåt eftermiddagar och kvällar pga överbelastning i nätet. Testat olika operatörer med samma resultat. Uppkopplingen har varit ok hastighetsmässigt med ca 40-50Mbit.
Vi resonerade då så att 5G funkar säkert jättebra nu (vår granne är nöjd med det) men det finns ju inga garantier för att det funkar lika bra om några år. Så vi har nu beställt fiber till fritidshuset.
Hemma har vi haft fiber i 15år. 4 barn och jobbar en del hemifrån så finns inget alternativ. Tycker redan nu att telefonens 5g kan va segt ibland kvällstid.
Vi resonerade då så att 5G funkar säkert jättebra nu (vår granne är nöjd med det) men det finns ju inga garantier för att det funkar lika bra om några år. Så vi har nu beställt fiber till fritidshuset.
Hemma har vi haft fiber i 15år. 4 barn och jobbar en del hemifrån så finns inget alternativ. Tycker redan nu att telefonens 5g kan va segt ibland kvällstid.
Skulle aldrig fundera på 5G,finns inget som kan vara bättre än fiber
Fast det sa man redan när 3G kom och folk använde det som enda uppkoppling.K karlmb skrev:OK, jag ser nu. men jag misstänker att de som tycker mobiltt funkar idag inte kommer att göra det om 5 år. Dels ökar trafiken för de själva, dels kommer det att bli mer konkurrens i etern på de korta våglängderna. Särskilt ifall flykten från fiber fortsätter pga stora prishöjningar.
Det här börjar likna elnätshärvan faktiskt.
Det skulle, blir fullt, trångt, shannons teorem etc.
Sen kom 4G och folk använder det som sin enda uppkoppling. och 5G men även bredband via satellit eller radio.
Jag tror inte vi kommer se någon fiberflykt till mobilt bredband eller eller att färre efteransluter sig till fiber då det kommer fortsätta vara det primära för folks internetuppkopplingar.
Utan att räkna skulle jag nog börja med 5G Man behöver betydligt mindre hastighet i vardagen än man trornikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Du kan klara dig på 100/100 och 5G Jag klara mig med 100/100 i stan och 50/50 på landet med fiber till båda med många som tittar och 25 anslutna enhter kameror laddboxar temp givare barnbarn o gu vet vad
Även om man streamar TV är 4K helt bortkastat bara kostar onödig bandbredd räcker med HD upp till 50 tumsskärmför jättebra bild
FIber är lite gammelteknologi nu inte värt 20000 i installations längre men nädvändigt om man inte har 5 G
Om det nu blir det här huset och jag ändå önskar fiber. Finns det företag som lägger ner kabel med ”ditch witch” så man slipper att sabba uppfarten. Vår fina grusuppfart blev sig aldrig lik igen efter jag grävde. Hade en fin grässträng i mitten men de är borta nu.
Eller finns andra sätt att lägga ner utan att gräva? OCH är hyfsat skyddat ändå.
Eller finns andra sätt att lägga ner utan att gräva? OCH är hyfsat skyddat ändå.
M MrDizzy skrev:
Trodde aldrig jag skulle skriva det här men instämmer fullständigt 💪Nissens skrev:
Jag är INTE fibersäljare och har aldrig varit det. Men argumentet stämmer.
Det är väl ingen vad jag sett som sagt att man skall installera fiber för att höja värdet på huset. Var i allsin dar fick du det ifrån?
Däremot har det omvända sagts - att installerad fiber påverkar värdet på huset positivt.
Det kan mycket väl vara så att om man har två hus att välja på att man föredrar det med installerad fiber framför det som inte har det.
Som köpare vill man kanske inte riskera en saftig räkning för fiberinstallation efter husaffären eller kanske ett besked att det inte går att installera fiber inom överskådlig tid.
Behovet av installerad fiber är bretydligt större än att ha ett hönshus på tomten. Jag har ingen källa på det, men jag tror att du tryggt kan utgå ifrån det. 😊