Alltså var kan jag hitta den här informationen om att man klassar om bostaden? Klart intressant inlägg som man måste reda på. Momsen har ju jag förstått men det här med näringsfastighet? Och vad innebär det för mig egentligen? Jag är ju inte ute efter att tjäna pengar på när jag säljer huset utan på att äga och driva det.

Sen får man väl ha en buffert för om det kommer att stå outhyrt någon gång. Det är ju inte alltid hyresgärstbyten sker utan glapp.
Slitaget på en hyresbostad brukar också bli högre än på något man äger själv.
Å andra sidan så har fastigheter på sikt ökat bra i värde.

Jag har en bekant som äger ett hyreshus, har för mig att hans bank ville ha högre ränta eftersom det var tydligen var högre risk. Kan vara värt att kolla upp det innan man räknar ihop allt?

skickat från en telefon nära mig.

Det beror på hur du lägger upp det jag räknar med ganska bra ränta. Det blir bra även om du binder den om man säger så man måste ju inte vara överdrivet girig. :) Men det verkar ju inte bra om du inte får hyra ut utan att den klassas om som näringsfastighet. Skall snacka med skatteverket tror det är det bästa i det här fallet så att man verkligen vet vad som gäller en gång för alla.

Hej på er!
Jag sitter med samma tankar angående att köpa hus och hyra ut privat.
Men hur ser egentligen skatteverket på det?
Hade för mig att du max får hyra ut en bostad privat? Alltså i detta fall endast en del av 2-familjs huset?
Någon nämnde tidigare att de också hade hyresfastigheter via bolag, får man ha både uthyrning via bolag och privat?
Vore jätte intressant att höra vad du fick för svar av skatteverket?

Vad jag vet finns det inga begränsningar på hur många bostäder man får hyra ut privat.
Man får ha både privat och i bolag.

Det är väldigt svårt att räkna hem det om man har det privat. Jag är inne på att lägga fastigheter i AB istället.

Jo men vad jag förstått får man hyra ut en bostad privat väldigt fördelaktigt..?
Enligt vissa ändras reglerna nu i år från tidigare 21 000 i avdrag till nästan dubbla 41 000! sedan 20% avdrag och slutligen 30% skatt på återstående. I så fall är det ju väldigt fördelaktigt... Ex uthyrning (enkel siffra) 100 000 per år... -41 000 - 20% = 47 200 *30 % i skatt = 14 160 Så 100 000 - 14 160 är ju en dryg vinst på 85 000. Sen får jag dessutom räntereduktion på lånet jag kanske har för bostaden...?
Om man ska ha fler än en bostad att hyra ut förstår jag det som att man får en skatt som efterliknar den i företag vilket då gör det bättra att lägga dem i bolag. Om vi pratar hyreshus...

Men så bra att man verkar kunna hyra ut både privat och via eget bolag...

"vinst på 85 000". Du lär ju ha en del kostnader som skall täckas också.

• Gilla
spiskrok
  • Laddar…
Alltså det beror ju på vad du har för underliggande inkomst. Om jag har tolkat det rätt efter samtal så höjer det alltså min "lön" om det ligger privat och på så vis ökar ju min statliga skatt då jag har en ganska god inkomst. Det gör det, om jag har tolkat det rätt, till en omöjlig ekvation att äga hyreshus privat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.