Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte ge skriftlig avtal till säljaren. Låt honom hälsa på när det passar er. Förmodligen är han bara lite sentimental just nu och kommer inte dyka upp speciellt ofta..
Det är min förhoppning, att det skulle bli alltmer sällan med tiden. :)

H heimlaga skrev:
Det skall vara ett tydligt skrivet avtal där nyttjanderätten är nogrant specificerad både med villkor och maximalt antal dagar i året. Vem som står för hans vedförbrukning och så vidare. Samt en klausul att nyttjanderätten upphör när han blir så gammal och skraltig att han rent fysikt inte kan använda sin nuttjanderätt till någonting.

Det där sista är för att inte hamna i samma läge som en av mina kamrater. Två gamlingar i Stockholm har ett ungefär 50 år gammalt nyttjanderättsavtal på livstid på på lillstugan på hans gårdstomt. På grund av avtalet får han inte bygga om lillstugan för annat användningsändamål. Gamlingarna är båda i sådant skick att det är fysiskt omöjligt för dem att någonsin använda sin nyttjanderätt och de har inte använt sig av nyttjanderätten på över 20 år men de vill inte säga upp avtalet och tillåter inte att han bygger om lillstugan.

Grunden för god sämja genom livets alla skeden är tydliga överenskommelser. Då behöver man inte trampa varandra på tårna.
Tack för bra tips! Jag har inte ens tänkt i dem banorna...vad jobbigt för dina kamrater!

S SusanneG skrev:
Oj jag skulle verkligen inte vilja ha säljaren på köpet. Då får det verkligen vara speciellt och till ett vrålbilligt pris. Nä tänk när han ska lägga sig i hur ni vill renovera och ha det. Du vet aldrig när han dyker upp om ni nu inte gör upp redan innan när han får komma. Vill ni ha honom där?
Landskapet är jättefint, men tycker inte priset är "billigt".
Ja, man tänker ju lite så att han kommer förmodligen inte gilla allt vi förändrar...

Nä, helst vill man ju ha det för sig själva! Dock har vi haft svårt att hitta något liknande i dem trakterna. Men vi håller utkik...

H hempularen skrev:
Kravet att få använda stugan ibland kan inte bli en del av köpeavtalet. Så strikt formellt kan du säga " ja ja" och sedan tvärvägra personen att få sätta sin fot där.

Men om vi antar att du låter säljaren vara där så mycket som passar dig, så är väl det OK. Om det vore jag som köpte, så skulle jag erbjuda det även om det inte efterfrågades, till en bekant jag litar på.

Men om sedan önskemålen går utöver vad jag är bekväm med, så får man väl kompromissa lite mellan sin egen önskan, och risken att förlora en vän.

Å andra sidan, om detta är ungefär marknadspris. Varför överhuvudtaget göra en affär mellan vänner? Använd pengarna till att köpa något som blir helt och hållet ditt, även känslomässigt.

Nu är det köparnas marknad, framförallt på fritidshus.
Ja, min största önskan är nog ändå att vi hittar något helt eget!
Verkar dock som att många börjat hyra ut sina stugor istället för att sälja...

M
Nej!!
Bara att ha det i bakhuvudet kan förstöra nöjet!
Ingen bra idé!
Vänta tills rätt objekt dyker upp
Köparens marknad nu
Lycka till!

möjligen hade jag sagt att han kan få hyra till rabatterat lediga veckor om ni är bekväma med uthyrning..
Mvh Mange

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
S Stugdröm4 skrev:
Verkar dock som att många börjat hyra ut sina stugor istället för att sälja...
och din bekant gör det också fast ni får köpa stugan först ;)

• Gilla
annabanana
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det skall vara ett tydligt skrivet avtal där nyttjanderätten är nogrant specificerad både med villkor och maximalt antal dagar i året. Vem som står för hans vedförbrukning och så vidare. Samt en klausul att nyttjanderätten upphör när han blir så gammal och skraltig att han rent fysikt inte kan använda sin nuttjanderätt till någonting.

Det där sista är för att inte hamna i samma läge som en av mina kamrater. Två gamlingar i Stockholm har ett ungefär 50 år gammalt nyttjanderättsavtal på livstid på på lillstugan på hans gårdstomt. På grund av avtalet får han inte bygga om lillstugan för annat användningsändamål. Gamlingarna är båda i sådant skick att det är fysiskt omöjligt för dem att någonsin använda sin nyttjanderätt och de har inte använt sig av nyttjanderätten på över 20 år men de vill inte säga upp avtalet och tillåter inte att han bygger om lillstugan.

Grunden för god sämja genom livets alla skeden är tydliga överenskommelser. Då behöver man inte trampa varandra på tårna.
Är din kamrat mycket god vän med dessa gamla skröplingar?
Eller ens god vän?

Verkar ju åtminstone som att avtalet de har är klart och tydligt och du skriver ju om att klara tydliga avtal skulle ge god sämja...

lunnabo lunnabo skrev:
Är din kamrat mycket god vän med dessa gamla skröplingar?
Eller ens god vän?

Verkar ju åtminstone som att avtalet de har är klart och tydligt och du skriver ju om att klara tydliga avtal skulle ge god sämja...
Han känner dem inte och har aldrig ens fått träffa dem bara talat i telefon. Förra ägaren till gården skrev avtalet med dem på 70-talet.

Det finns ett upplägg som är vanligt i Holland (om jag minns rätt land), där man köper ett hus av en gamling, men där gamlingen har full nyttjanderätt livet ut. Så jag får alltså betala fullt pris idag, men vänta tills gamlingen dör innan jag får tillträde. Blir ett spekulationsköp, svårt att veta om tillträde blir om 2 eller 20 år.

UPPDATERING:
Vi köpte en annan stuga nyligen och det kändes såå skönt att det är vårt helt och hållet!
Tack för alla era svar och tankar. :)

• Gilla
Posselosse och 8 till
  • Laddar…
Låter som ett klokt beslut, @Stugdröm4! Grattis till köpet. 😊

A annabanana skrev:
Låter som ett klokt beslut, @Stugdröm4! Grattis till köpet. 😊
Tack så mycket 🥰

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.