Hej
Jag har ett litet torp (fritidshus i dagsläget) på landet med en tomt på ca 3000 kvm som angränsar till en jordbruksfastighet.
Denna jordbruksfastighet består av bland annat odlings mark samt ca 2 ha oandvänd betes/ängsmark
Nu skulle jag vilja köpa 1 - 2 ha av denna betesmark.
Anledningen är först och främst att förhindra att marken växer igen eftersom skogen har kommit närmare och närmare på de andra sidorna om vår tomt. Skulle kunna tänka mig att ha djur gående på denna mark. Vi har inga planer att bygga något annat än eventuellt ett skjul för traktorn.
Bonden är positiv till att jag köper. Jag kontaktade lantmäteriet för att höra hur jag skulle gå tillväga. De sa att det kunde bli svårt att utöka min tomt med så mycket.
Hur gör jag nu för att kunna genomföra köpet? Kan jag köpa marken för sig eller kan jag ändra mitt torp till en annan slags fastghet? Tacksam för råd
Jag kan också nämna att på denna mark finns det en vattenkälla som vi använder och har använt i alla år som vi har ägt detta torp.
Det finns dock inte något servitut

Redigerat:
Jag tror du ska satsa på att köpa till mark för att få en "hästgård", tillgång eget bete kan nog vara skäl nog för att få lägga till marken till din fastighet.

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
B betty340 skrev:
Bonden är positiv till att jag köper. Jag kontaktade lantmäteriet för att höra hur jag skulle gå tillväga. De sa att det kunde bli svårt att utöka min tomt med så mycket.
Möjligtvis kan bonden dela sin/sina fastigheter i flera delar där du sedan kan köpa den fastighet (del) du vill ha. Det innebär såvitt jag vet ingen reell skillnad om du utökar din befintliga fastighet eller äger två fastigheter.

Välkommen till forumet!

Varför skulle det bli svårt enligt LM?

1-2 ha till en bostadsfastighet är inte konstigt i en lantlig miljö. Å andra sidan är det långt ifrån givet att vilken sommarstuga som helst kan få en utökad tomt.
De kan inte uttala sig om ett enskilt fall innan de har ett ärende att hantera. Har någon information fattats eller missförståtts när ni bara talar på ett allmänt plan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.