Funderar på att sätta upp ca 1kw solpaneler och bygga en liten fristående anläggning för att kunna göra lite ström när samhället kollapsar eller bara som en kul grej. Främst som ett experiment. Tyvärr ligger min tomt ej optimalt för solceller så tänker inte satsa på detta av ekonomiska skäl.

Var kan man köpa lösa paneler till rimligt pris? Det verkar som hela solcellsmarknaeen i Sverige bygger på att du ska anlita en firma som ska lura skjortan av dig. Jag vill bygga själv med lösa delar. Har tittat på solshoppen och de har ju hyfsade priser men dyr frakt om man köper exvis 3 paneler. Finns det inga fysiska butiker som handlar med stora paneler (400-450 watt) så man kan hämta dem själv? Har tittat på Longis 445 watt hos solshoppen. De verkar prisvärda. Några synpunkter på Longis som tillverkare? Bättre alternativ?

Vad kostar Longis paneler? Och vad blir frakten?

Jag har tidigare köpt enstaka paneler från https://www.puntoenergiashop.it

Det ser ut att gå 4 st 315w-monopaneler (europeiska) med frakt för ca 536** eur.
Jag har ingen aning om det är billigt eller inte, eftersom jag inte följt marknaden de senaste åren. Men för några år sedan var italienarna det billigaste jag kunde hitta för enstaka paneler.

(Jag köpte mina paneler för liknande experiment och att ha som "backup/ups-stöd")

Edit: Jag såg nu att du ville ha "stora paneler". Då kanske frakten blir orimligt dyr. De vanliga kommer ju annars smidigt från utlandet.

Edit2: ** Sorry. Nä, jag hade fel. När man klickar i sverige så ser man att de numer tar 22% skatt så totalen blir 616 eur inkl moms och frakt till sverige. Undrar om det beror på att de säljer mer till sverige nu.

Redigerat:
445 watt kostar runt 1800 kr och jag hade tänkt mig 3 vilket ger då runt 1,3 kW. Frakten på dessa är 1500 kr vilket jag tycker är lite saftigt. Nästan 7000 kr totalt och då är ju panelerna tänkt vara den billiga biten. Ska köpa 8 celler Lifepo4 celler på 280 Ah styck för att bygga ett 24 volts system på 6,7 kwh. Detta kommer vara den stora kostnaden. Kanske nöjer mig med 100 Ah celler.

Ja, batterier och laddare/växelriktare kostar väl ca 40kkr för den kapaciteten, eller?

Annars ser jag att man kan få ett kit med 1.3kW paneler, växelriktare (3kVA)/laddare och batterpack om 2x2.5kWh för 37 kkr, men då är det standardpaneler (4st) och kanske enklare grejer än om man plockar ihop något själv.

Själv har jag bara systemet som nödbackup, så jag har blyceller samt en 5kVA APC-UPS som jag använder för DC-AC omvandling. (billig snarare än elegant lösning).

Det var intressant bygge du har där. Tycker du det funkar som förväntat? Jag har tittat på en modell av hybrid inverter som även kan köras utan batteri om man så vill. Det krävs ju att den får nätspänning in för att denna funktion ska kunna funka stabilt förstås. Denna 3kW inverter kostar runt 9000 kr.

https://www.ebay.co.uk/itm/3kW-24V-...214dcdc20b:g:XCoAAOSwuNNcBmcF&redirect=mobile

Battericeller (liffepo4) med 280 Ah börjar bli billiga i kina men fortfarande ovanliga i Europa. Kanske blir det till att importera dessa från Kina. Runt 12500 kr med frakt och moms för 8st celler. Då skulle man komma undan ganska billigt och ändå få en kompetent anläggning tror jag. Allt är på planeringsstadiet än så länge. Väldigt intressant ämne dock.

• Gilla
intrestin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.