Hej! Jag är intresserad av att köpa scheppachs kommande minigrävare exc 1400 men är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig.
Eftersom den ännu inte finns på maknaden så har jag försökt kolla upp exc815 så mycket jag kan främst för att avgöra kvalitesförväntningarna även om maskinen bara är hälften så tung.
Jag har läst en del kritik men inte så mycket från faktiska ägare så jag funderar på om maskinerna faktiskt är rätt bra men har möts av mycket fördomar?
Mvh
Eftersom den ännu inte finns på maknaden så har jag försökt kolla upp exc815 så mycket jag kan främst för att avgöra kvalitesförväntningarna även om maskinen bara är hälften så tung.
Jag har läst en del kritik men inte så mycket från faktiska ägare så jag funderar på om maskinerna faktiskt är rätt bra men har möts av mycket fördomar?
Mvh
Hej jag köpte den lilla exc 815. Jag har nu kört 40 timmar med den och grävt ur för parkeringsplats samt grusgångar ca 180 kvm. Grävt hos grannarna dragit upp stubbar häckar, och nu håller jag på gräver diken för häckar och plintar i stenhård massiv lerjord. Grannen hade försökt få upp sina 5 buskar i 2 dagar tills han frågade mig, tog ca 20 min att gräva upp dom. Absolut kan man inte jämföra mot en volvo på 1.8 ton men jämför man mot handkraft så är det galet effektivt och jag själv blev förvånad över hur stark den är, det ända jag gjort är oljebyte vid 25h och spänt larvbanden samtidigt, annars har den tuggat på riktigt bra och drar i princip ingen bensin alls, jag har redan tjänat in den. Du blir nog inte besviken jag skulle absolut köpa en igen. Den är starkare än vad den väger så den större blir nog toppen!Philip96 skrev:
Hej! Jag är intresserad av att köpa scheppachs kommande minigrävare exc 1400 men är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig.
Mvh
Härligt! Nu blir man bara ännu mer taggad! Kul att den funkar såpass bra ändå och att du nämner lite utav de man själv ska pyssla med. Har en uppfart att gräva upp en häck att ta bort och en dränering som är påbörjad. Sen lär man ju hitta på massor bara för de är kul.L lokz skrev:Hej jag köpte den lilla exc 815. Jag har nu kört 40 timmar med den och grävt ur för parkeringsplats samt grusgångar ca 180 kvm. Grävt hos grannarna dragit upp stubbar häckar, och nu håller jag på gräver diken för häckar och plintar i stenhård massiv lerjord. Grannen hade försökt få upp sina 5 buskar i 2 dagar tills han frågade mig, tog ca 20 min att gräva upp dom. Absolut kan man inte jämföra mot en volvo på 1.8 ton men jämför man mot handkraft så är det galet effektivt och jag själv blev förvånad över hur stark den är, det ända jag gjort är oljebyte vid 25h och spänt larvbanden samtidigt, annars har den tuggat på riktigt bra och drar i princip ingen bensin alls, jag har redan tjänat in den. Du blir nog inte besviken jag skulle absolut köpa en igen. Den är starkare än vad den väger så den större blir nog toppen!
Efter att ha grävt ena långsidan för hand (med källare) så lär en en tons maskin bli gudomlig!
Hur var leveransen och att få av den från lastbilen? Antar att de drar av med palldragare? Borde funka på 1 ton 🤔 Tänker så man själv ibte förväntas lossa på något vis
Ja har du grävt för hand lär du bli super lycklig! När du grävt 20 spadtag har maskinen grävt lika många i 2 skopor, skillnad är det! Efter garage uppfarten hade jag bara träningsvärk i underarmarna efter 25h joystick körning och 45 ton bärlager och topp lager😆 med 70cm skopan har jag grävt tung lerjord maskinen i sig orkar men behöver schakt bladet som stöd då en skopa väger såpass att maskinen nästan tippar, min sammanfattning är iaf att det är galet mycket maskin för pengarna, jag är själv van vid att göra allt själv med spade, så jag gämför emot det, det jag gjort hittills hade jag behövt anlita för utan maskinen.
Maskinen kom i en bur på vanlig lastbil inga problem att lästa av den på min gammla grusiga uppfart. Är själv industri mekaniker och smörjer tapparna väldigt noga vid varje körning, tror det ökar livslängden på dessa billiga maskiner, sköter du underhållet lär den fungera jätte bra för dig! Men kan inte jämföras mot en volvo osv men inte priset heller...
Maskinen kom i en bur på vanlig lastbil inga problem att lästa av den på min gammla grusiga uppfart. Är själv industri mekaniker och smörjer tapparna väldigt noga vid varje körning, tror det ökar livslängden på dessa billiga maskiner, sköter du underhållet lär den fungera jätte bra för dig! Men kan inte jämföras mot en volvo osv men inte priset heller...
Det låter ju verkligen toppen! Lite värk i underarmarna är ju klart att föredra framför ryggen! Samt underhållet kommer jag jobba slaviskt med har hunnit läsa genom manualen ett par gånger 😂L lokz skrev:Ja har du grävt för hand lär du bli super lycklig! När du grävt 20 spadtag har maskinen grävt lika många i 2 skopor, skillnad är det! Efter garage uppfarten hade jag bara träningsvärk i underarmarna efter 25h joystick körning och 45 ton bärlager och topp lager😆 med 70cm skopan har jag grävt tung lerjord maskinen i sig orkar men behöver schakt bladet som stöd då en skopa väger såpass att maskinen nästan tippar, min sammanfattning är iaf att det är galet mycket maskin för pengarna, jag är själv van vid att göra allt själv med spade, så jag gämför emot det, det jag gjort hittills hade jag behövt anlita för utan maskinen.
Såg nu idag att man kunde se exc 1400 på youtube och även om man inte fick se jätte mycket så verkar den gå mindre ryckigt än jag väntat mig att den skulle.
Nästa vecka ska den enligt bauhaus finnas tillgänglig 😁
Ja innan jag lärt mig köra ordentligt så blev det väldigt ryckigt men går att smyga med den när man har fått in känslan. Nu efter 40h tycker jag att jag lyckats bli lite mer effektiv men är svårt att gräva! Allt ser så enkelt ut när proffsen arbetar men tar tid att komma in i det. Uppdatera gärna hur 1400 är, kanske blir den när jag växt ur den lilla😅
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Blev inspirerad när jag läser tråden. Googlade och hittar ett aliexpresserbjudande på en liknande grävare för drygt 4000 kr, rabatt som ny kund på 47 000 kr.
Känns inte riktigt seriöst. 4000 är väl ungefär skrotvärdet...
Känns inte riktigt seriöst. 4000 är väl ungefär skrotvärdet...
Redigerat:
Ja det låter inte riktigt 😅 exc815 samt exc1400 säljs ju på bauhaus med 5års garanti så de känns lite förtroendegivande ändå! Samt så tycker jag att det är svårt att hitta kritik på exc815 från faktiska ägare. Den mesta kritiken är mest fördommar från de folk som ej äger maskinen själv.H hempularen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
AliExpress försöker ju locka en med de priserna, men du kommer nog aldrig kunna beställa dem för det priset.
Tycker alla annonser jag sett haft en "kontakta oss för faktiskt pris inkl leverans".
Tycker alla annonser jag sett haft en "kontakta oss för faktiskt pris inkl leverans".
Har sett de där annonserna för allehanda entreprenadmaskiner på Aliexpress, men det brukar alltid stå massa text i annonsen om att det "endast är handpenning", "kontakta oss innan du beställer", etc. Skulle ju så klart vara intressant att höra från någon som faktiskt beställt en därifrån, och speciellt som jämförelse mot en från Bauhaus.H hempularen skrev:
För snart 10 år sedan valde jag mellan en riktig gammal Kubota med 2500 timmar på mätaren och en ny kinamaskin för nästan samma peng. Efter noga övervägande föll valet på Kubotan för att den var starkare och motorn gick mjukare/med lägre varv så men hade vi haft andra förutsättningar så tror jag att kinesen hade kunnat ha varit ett bra val. Vi har kompakt lera eller extremt stenigt med stora rötter och leran hade nog inte varit ett problem men stenarna och rötterna tror jag inte att kinesen hade klarat. Vi har även kuperat och jag tror att kinesen hade varit mer instabil på den marken än kubotan men för den som har en hyfsat plan tomt med hyfsat lättgrävd mark så tror jag absolut att de billiga småmaskinerna kan vara ett bra val.
Jag har under åren sedan dess följt marknaden för småmaskiner (både grävare och andra) och kommit fram till att med rätt förutsättningar och rätt förväntningar så är de generellt ett bra köp för pengarna oavsett märke och jag är faktiskt sugen på att köpa en liten kinagrävare också.
Nu har jag ingen koll på just maskinen du kikar på men det finns ett gäng saker som är bra att kolla upp/ta med i beräkningen.
- Om den har en motor av känt märke (ex Briggs, kubota) så är det mycket lättare att hitta reservdelar och info om motorn om 10 år än om det är tillverkarens egen motor i den.
- En maskin med en encylindrig motor med en hydraulpump kommer troligen inte orka mer än 1-2 samtidiga operationer vilket påverkar hur smidigt det går att gräva och den kommer gå tyngre än en flercylindrig motor med två hydraulmotorer vilket gör den mer ryckig och slitaget ökar.
- vissa har eget mått på skopinfästningen vilket gör det svårt att hitta fler tillbehör till den. Har du möjlighet att välja så välj S30/180-fäste för då har du många redskap att välja mellan på begagnatmarknaden. S30/150 funkar också men den marknaden är mindre än s30/180
- många små maskiner har kolven under bommen vilket gör dem lite starkare vid lyft av bommen men risken för att man skadar kolven ökar. Vad man föredrar är en smaksak
- gå igenom alla bultar vid leverans och kontrollera att de är ordentligt åtdragna samt att det finns gänglåsning där det behövs. På vissa maskiner behöver vissa bultar bytas mot andra med bättre hållfasthet. Gör du det så verkar de flesta hålla bra
Så med rätt förutsättningar och rätt förväntningar så tror jag du blir nöjd. Framförallt om alternativet är att handgräva!
Jag har under åren sedan dess följt marknaden för småmaskiner (både grävare och andra) och kommit fram till att med rätt förutsättningar och rätt förväntningar så är de generellt ett bra köp för pengarna oavsett märke och jag är faktiskt sugen på att köpa en liten kinagrävare också.
Nu har jag ingen koll på just maskinen du kikar på men det finns ett gäng saker som är bra att kolla upp/ta med i beräkningen.
- Om den har en motor av känt märke (ex Briggs, kubota) så är det mycket lättare att hitta reservdelar och info om motorn om 10 år än om det är tillverkarens egen motor i den.
- En maskin med en encylindrig motor med en hydraulpump kommer troligen inte orka mer än 1-2 samtidiga operationer vilket påverkar hur smidigt det går att gräva och den kommer gå tyngre än en flercylindrig motor med två hydraulmotorer vilket gör den mer ryckig och slitaget ökar.
- vissa har eget mått på skopinfästningen vilket gör det svårt att hitta fler tillbehör till den. Har du möjlighet att välja så välj S30/180-fäste för då har du många redskap att välja mellan på begagnatmarknaden. S30/150 funkar också men den marknaden är mindre än s30/180
- många små maskiner har kolven under bommen vilket gör dem lite starkare vid lyft av bommen men risken för att man skadar kolven ökar. Vad man föredrar är en smaksak
- gå igenom alla bultar vid leverans och kontrollera att de är ordentligt åtdragna samt att det finns gänglåsning där det behövs. På vissa maskiner behöver vissa bultar bytas mot andra med bättre hållfasthet. Gör du det så verkar de flesta hålla bra
Så med rätt förutsättningar och rätt förväntningar så tror jag du blir nöjd. Framförallt om alternativet är att handgräva!
När jag köpte min ansåg jag att den är min kollega i handgrävning, så för mig blev jag positivt överraskad över styrkan. Om jag inte hade haft maskinen hade jag anlitat för garage uppfart mm så för mig har den redan betalat sig. Angående rötter så går det med lite jobb.. skickar en bild på en stubbe jag drog upp hos grannen med maskinen. Fick dock hjälpa till med lite handkraft🙂S Svampe skrev:För snart 10 år sedan valde jag mellan en riktig gammal Kubota med 2500 timmar på mätaren och en ny kinamaskin för nästan samma peng. Efter noga övervägande föll valet på Kubotan för att den var starkare och motorn gick mjukare/med lägre varv så men hade vi haft andra förutsättningar så tror jag att kinesen hade kunnat ha varit ett bra val. Vi har kompakt lera eller extremt stenigt med stora rötter och leran hade nog inte varit ett problem men stenarna och rötterna tror jag inte att kinesen hade klarat. Vi har även kuperat och jag tror att kinesen hade varit mer instabil på den marken än kubotan men för den som har en hyfsat plan tomt med hyfsat lättgrävd mark så tror jag absolut att de billiga småmaskinerna kan vara ett bra val.
Klicka här för att svara