125 093 läst ·
74 svar
125k läst
74 svar
Köpa replikor på möbelklassiker (tex Ägget, Barcelona och Åskbollen)?
Köpte 2 barcelona stolar från furniturebox. De ser jättebra ut nya - men är inte till för att användas... Slits riktigt fort och då ser man verkligen att de är kopior! Så rekommenderar det inte om man vill ha möblerna en längre tid.
Ska man köpa en fåtölj, är det så klart viktigt att kolla att det är bra kvalité på materialen. Jag har sett olika kopior på Eames Lounge Chair med både uruselt skinn och riktigt bra kvalité på skinnet. Kostade ungefär lika mycket gjorde dom också.
Även när man köper orginal gäller det att se till att kvaliteten håller måttet.
Det är den främsta anledningen till att jag är högst skeptisk till att köpa möbler på postorder.
Även när man köper orginal gäller det att se till att kvaliteten håller måttet.
Det är den främsta anledningen till att jag är högst skeptisk till att köpa möbler på postorder.
Köp vintage strunta i kopior! Det gjorde vi http://husplaner.se/?p=4955
Thomasx: Beställde du någon PH Kotte från Designers revolt? Jag skulle gärna vilja se en bild ifrån någon som äger en PH Kotte från Designers revolt. Deras replika är ju lite dyrare än många andra alternativ.
Kanske någon annan som läser har några bilder på en PH Kotte just från Designers Revolt alt. något annat ställe där man vet att det är en bra replika med samma mått.
Kanske någon annan som läser har några bilder på en PH Kotte just från Designers Revolt alt. något annat ställe där man vet att det är en bra replika med samma mått.
thomasx skrev:Varför skulle en kopia från den ena kopieringsfabriken ha lägre andrahandsvärde än en från den största och billigaste?
Jag håller för övrigt inte med. Det finns en och annan sak där jag mycket väl skulle betala ett ok pris för en begagnad kopia av bra kvalite. Detsamma gäller inte beg. ikeaprylar. Bara för att det inte är orginal, behöver det inte vara dåligt. Titta på konst och antikmarknaden idag, det är många kopior som går för avsevärda summor.
Här talas nog dessutom, som jag uppfattat det, om produkter som kostar i storleksordningen 50 papp etc i ny-"orginal", äkta vintage är oftast inte mycket billigare. Jag är sugen på en lampa, kotten. Men har ingen lust att punga ut runt 50 lakan för ett orginal. Designers revolt ska ha runt 8-9000 tror jag för samma lampa. Är den av bra kvalite kanske det är värt dom pengarna. Om du hittar någon sådan vintage för 1500, 3500 eller för all del under 10000 så säg till mig BUMS![]()
Hejsan
Nop, ingen Kotte inhandlad, ännu. Rummet jag tänkte ha den i står längre ner på renovingslistan
Inga tips på vintage heller, tyvärr. Men dyker det upp en sådan till bra pris slår jag nog till
Kuxet är ju det där med att handla möbler på postorder, man vet inte hur det är med kvaliteten. Visste jag att det är bra kvalitet ja då hade jag kanske köpt en redan.
Nop, ingen Kotte inhandlad, ännu. Rummet jag tänkte ha den i står längre ner på renovingslistan
Inga tips på vintage heller, tyvärr. Men dyker det upp en sådan till bra pris slår jag nog till
Kuxet är ju det där med att handla möbler på postorder, man vet inte hur det är med kvaliteten. Visste jag att det är bra kvalitet ja då hade jag kanske köpt en redan.
Men någon här på Byggahus borde ha köpt en Kotte-replika tycker man 
Detta ger ju tyvärr inte något bra intryck av Designers Revolt och deras (eventuella) agerande, men jag måste hålla med en del av kommentarerna om att det uppenbarligen är DR själva som skrivit vissa av inläggen "inkognito". Det säger dock inget om själva kvaliteten, och den enda kommentaren som gör det kan mycket väl komma ifrån DR själva, som sagt. Min slutsats är att detta gör mig än mer tveksam till att handla därifrån.
http://blogg.amelia.se/sofiesarenbrant/2012/09/13/varning-for-designers-revolt/
http://blogg.amelia.se/sofiesarenbrant/2012/09/13/varning-for-designers-revolt/
Ni som funderar på att beställa något från INFURN, gör inte det. De är en stor bluff som sällan skickar några varor och som absolut inte betalar tillbaks några pengar.
Jag beställde själv 2st XXL-beanbags i September -13 men efter att jag läst recensioner på nätet beslutade jag mig för att ångra köpet och få tillbaka pengarna.
Trots ett stort antal mail från mig och svar från dem om att pengarna var på väg men att deras ekonomiavdelning hade problem så har aldrig några pengar återbetalats. Sist jag hörde från dem var i Januari när de återigen lovade att pengarna var på väg.
I December -13 gjorde jag en polisanmälan för bedrägeri mot företaget Infurn men jag har inte hört något från polisen om de har gjort några framsteg.
Summering:
Jag beställde från INFURN i September -13 men avbokade och blev lovad en snabb återbetalning.
27 Feb -14 har inga pengar återbetalats, företaget är polisanmält.
Jag beställde själv 2st XXL-beanbags i September -13 men efter att jag läst recensioner på nätet beslutade jag mig för att ångra köpet och få tillbaka pengarna.
Trots ett stort antal mail från mig och svar från dem om att pengarna var på väg men att deras ekonomiavdelning hade problem så har aldrig några pengar återbetalats. Sist jag hörde från dem var i Januari när de återigen lovade att pengarna var på väg.
I December -13 gjorde jag en polisanmälan för bedrägeri mot företaget Infurn men jag har inte hört något från polisen om de har gjort några framsteg.
Summering:
Jag beställde från INFURN i September -13 men avbokade och blev lovad en snabb återbetalning.
27 Feb -14 har inga pengar återbetalats, företaget är polisanmält.
Har du hittat några Arne Jacobsens fåtöljer Ägget?G gsff skrev:Hej,
Någon här som har erfarenhet av att köpa "kopior" av moderna möbelklassiker? Jag har hittat en del svenska nätbutiker som säljer "kopior" av tex fåtöljerna Barcelona och Åskbollen:
[länk]
[länk]
[länk]
Någon som har handlat av dessa butiker? Hur är kvalitén och kundservicen?
Främst är jag själv ut efter den klassiska Arne Jacobsen fåtöljen "Ägget". Tyvärr verkar den inte finnas som "kopia" i någon svensk butik, eller är det bara jag som inte lyckats hitta rätt? Verkar dock som om man kan köpa "Ägget" från en hel del europeiska närbutiker:
[länk]
[länk]
Några andra tips?
Hälsningar Lasse H
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Ja fråga någon som har koll på design är ju supertöntigt. Finns ju massor med unika möbler som inte är kopior.F fribygg skrev:
https://www.svenssons.se/varumarken/norr11/elephant-lounge-leather-ek/?variantId=41349-01
https://www.svenssons.se/varumarken/stolab/link-loungefatolj/?variantId=560068-01
https://www.svenssons.se/varumarken...stered-conic-base_823890/?variantId=577735-01
Osv.
Klicka här för att svara