125 092 läst ·
74 svar
125k läst
74 svar
Köpa replikor på möbelklassiker (tex Ägget, Barcelona och Åskbollen)?
Om det nu är lagligt så är det ju märkligt att tullen väljer att stoppa försändelser med sk. kopior. Nu kanske tullen har fel, men de brukar ha rätt bra koll. Jag vet inte om varorna släpptes, men jag hoppas det.
Någon som vet någon info där man kan stödja sig på att det är lagligt. Finns det någon info om detta någonstans.
Stolarna är ju lika orginalet men verkligen inte någon exakt kopia. Och finns alltså inte någon som helst märkning.
Stolarna är ju lika orginalet men verkligen inte någon exakt kopia. Och finns alltså inte någon som helst märkning.
Fel fel fel fel.........f91jsw skrev:
Upphovsrätten på dessa möbler stäcker sig (än så länge) 50 år efter upphovsmannens död. Arne Jacobsen dog 1971.....
läs på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernkonventionen_för_skydd_av_litterära_och_konstnärliga_verk
Eller googla på bernkonventionen
Vidare så skull jag passa mig, både pga. åtalsrisken samt den fantatiskt låga kvalitén på dessa kopior.
MVH
Ja det låter kul Lovisa, lycka till. Jag bruker ta med mig hem några modegrejer till min dotter, när jag andå är i Kina, här är det några Dior väskor. När jag satt på planet hem, kollade jag i några modetidningar, och på omslaget till en av de större, fanns väskan, jag precis köpt! Nu är det så med Kina, att det tillverkas även kopior på kopiorna där, de bättre fabrikorna finns i södra Kina. Dior väskan fanns att finna även i Beijin, men där var spännen i pressad plåt bl a, medan de jag köpt var det frästa detaljer. En del personer jag talade med, påstod att väskorna inte var kopior, utan det tillverkas så mycket, så ofta åker originalet ut till uppköparna. Att påstå att kvaliteten på möblerna skulle vara sämre, för att de tillverkas i Kina, är nonsens. Väskorna kostade 100 kronor styck.

Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Nu gäller det kanske inte för möbler, men om man läser Tomas Lappalainens bok Camorra så får man en bra inblick i hur det funkar med kopior vs original. Ta en italiensk Gucciväska till exempel. Modehusen lämnar tyger, skinn etc till italienska företag runt Neapel (camorrakontrollerade företag som anlitar kinesiska immigranter bosatta runt Neapel) och ger dem i uppdrag att producera mot vissa specifikationer. De som snabbast och billigast lyckas producera det Gucci vill ha får betalt för varorna. Övriga företag får behålla materialet de fått men får inget betalt. Visserligen finns det kontrakt som ska förhindra pirathandel men alla inkl Gucci vet att camorran snart har en uppsjö av precis lika äkta Gucciväskor, made in Italy, att sälja efter eget gottfinnande. Man kan alltså knappast längre hävda att det finns en skiljelinje mellan original och kopior när det gäller väskor, kläder etc. Rätt intressant. Sedan finns det naturligtvis en skiljelinje mellan de produkter som producerats av det tillhandahållna materialet och de superlågpriskopior som samma företag också tillverkar. Tror någon på fullt allvar att Gucci, Prada, Mulberry eller för den delen Fritz Hansen har egna anställda skräddare, sadelmakare, snickare etc?
Knappast.
För egen del är det fullständigt egalt vem som producerat om det ser ut som det jag vill ha. Sådan är kapitalismen, som någon sa. Upphovsrätten är roten till mycket ont, men det är en annan historia.
Knappast.
För egen del är det fullständigt egalt vem som producerat om det ser ut som det jag vill ha. Sådan är kapitalismen, som någon sa. Upphovsrätten är roten till mycket ont, men det är en annan historia.
Redigerat:
70 år är det som gäller i Sverige https://lagen.nu/1960:729#P43S1goorin skrev:
Arne var ju dock Dansk och de kanske har andra regler.
Angående kvalitén så är det inte alls säkert att den är låg. Görs många kopior som är riktigt fina. Jämför tex med rolex klockor, man kan köpa en asful kopia för 40kr eller en riktigt fin för 600 som inte många kan skilja från en äkta.
Har bekanta som har köpt möbler härifrån som har vart mycket nöjda. Har dock inte sett några av dessa möbler med egna ögon.
http://www.modernclassic.cn/products.htm
Om inte annat så brukar som sagt sammanhanget avslöja kopior.saturnus skrev:Ja det låter kul Lovisa, lycka till. Jag bruker ta med mig hem några modegrejer till min dotter, när jag andå är i Kina, här är det några Dior väskor. När jag satt på planet hem, kollade jag i några modetidningar, och på omslaget till en av de större, fanns väskan, jag precis köpt! Nu är det så med Kina, att det tillverkas även kopior på kopiorna där, de bättre fabrikorna finns i södra Kina. Dior väskan fanns att finna även i Beijin, men där var spännen i pressad plåt bl a, medan de jag köpt var det frästa detaljer. En del personer jag talade med, påstod att väskorna inte var kopior, utan det tillverkas så mycket, så ofta åker originalet ut till uppköparna. Att påstå att kvaliteten på möblerna skulle vara sämre, för att de tillverkas i Kina, är nonsens. Väskorna kostade 100 kronor styck.
[bild]
Kopior eller Replikor som det finare heter är oftast skräp, skall inte jämföras med möbler från Ikea som håller avsevärt högre kvalité.
Det mesta man ser på sidor som säljer kopior är bilder på originalmöbeln och är inte i närheten med det man ofta från hem.
Klart det finns kopior på möbler som är ok, oftast är det originalmöbler som är rätt lätta att konstruera.
Tex kopior på Barcelona är helt ok, dock så är skinnet inte i närheten av skinnet på originalet.
Så visst kan man fylla sitt hem med kopior om man gillar sådant... eller så köper man riktiga möbler.
Det mesta man ser på sidor som säljer kopior är bilder på originalmöbeln och är inte i närheten med det man ofta från hem.
Klart det finns kopior på möbler som är ok, oftast är det originalmöbler som är rätt lätta att konstruera.
Tex kopior på Barcelona är helt ok, dock så är skinnet inte i närheten av skinnet på originalet.
Så visst kan man fylla sitt hem med kopior om man gillar sådant... eller så köper man riktiga möbler.
Jag har handlat designkopior både via www.furniturebox.se och www.livinn.se och blivit nöjd båda gånger.
Det är ibland bara designen man är ute efter.
Vad jag förstått så är det ok efter 25 år då designskyddet inte gäller längre.
Det är ibland bara designen man är ute efter.
Vad jag förstått så är det ok efter 25 år då designskyddet inte gäller längre.
Är också lite på samma frågebanor. Är intresserad av Eameskopian Shell som finns på furniturebox och undrar ifall någon har sådana stolar, hur de är osv? Sen självklart, äkta är ju äkta men som "hoping4" säger så är man faktiskt ibland ute efter designen.
Tompasten skrev:Kopior eller Replikor som det finare heter är oftast skräp, skall inte jämföras med möbler från Ikea som håller avsevärt högre kvalité.
Alla har faktiskt inte råd att köpa originalen. Det handlar om att man gillar en viss design eller formspråk vare sig det är "original" eller kopia. Det spelar mig lika lite roll som att en likadan t-shirt är snyggare för att det står Armani på. Vi är så otroligt fixerade vid varumärken och status idag att det är skrämmande..........lyxföretagen skrattar hela vägen till banken över hur lättlurade dagens konsumenter är.
Sedan undrar jag om Mies van der Rohe, i sin grav, blir gladare av att hans design blir världskänd och tillgänglig för folk överallt eller om ett visst amerikanskt bolag blir rikare på ett fåtal miljonärer??