T Thomas_Blekinge skrev:
Du borde inse med BRÅs material att kontantinblandade anmälda brott är en mycket liten andel i hela brottsligheten.
Jag ifrågasätter inte dina påståenden om antal och andel men det man kanske även måste beakta är hur brottsoffren drabbas av olika brott. Om vi tar ett trafikbrott som exempelvis fortkörning finns det normalt inga direkta brottsoffer. Knappast heller när semestersvensson tar hem några limpor cig för mycket. Visst, vill man hårdra det drabbas väl alla av skattebortfallet men det är antagligen inte så traumatiskt.

Att bli rånad däremot kan vara extremt traumatiskt och påverka offret väldigt negativt under lång tid, kanske för resten av livet.

Avanza rapporterade igår att deras bitcoin-kunder i SNITT förlorat 122 000! Herregud säger jag, att folk aldrig lär sig.

Girigheten bedrar visdomen, eller vad heter det?

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Avanza rapporterade igår att deras bitcoin-kunder i SNITT förlorat 122 000! Herregud säger jag, att folk aldrig lär sig.
Var det inte Fingerprint han pratade om, Bitcoin har väl inte rasat?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Var det inte Fingerprint han pratade om, Bitcoin har väl inte rasat?
Jo då.
OHLC-diagram över Bitcoin-priset i USD på BitStamp under ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Lars48 skrev:
Jo då.
Det ser ju inte ens ut att vara ett tapp på 50 procent. Det är väl inget ras utan snarare en liten krusning när vi pratar om denna typ av tillgångar. :p

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är ju samma typ av ras som man hade på Stockholms bostadsmarknad

Alfredo Alfredo skrev:
Det ser ju inte ens ut att vara ett tapp på 50 procent. Det är väl inget ras utan snarare en liten krusning när vi pratar om denna typ av tillgångar. :p
Över 30% är definierad ras. Den här är nära på 50%. Teknisk, från jan hittills har det bildats en så kallad kil. Om den bryter upp eller ner kvarstår att se. Det innebär iaf större rörelser på gång.
Jag tippar på neråt.

harry73
själva raset är ju mindre brant än uppgången innan raset. Raset motsvarar uppgången under ca 10 dagar

T Thomas_Blekinge skrev:
Det blir inte sannare bara för att du vill tro det. Kolla listan noga, där är rubrikerna ovan mer specade.
Mordbrand på beställning är väl ganska sällsynt, eller? V ill du att vi synar listan mer exakt?
Varför vill du inte tro på sanningen?
"Enligt Europol används kontanter i något skede inom nästan alla brottstyper för att underlätta penningtvätt. Detta gäller inte bara traditionella brott som genererar kontantvinster, utan också brott som sker i samband med virtuella valutor. Där används kontanter som ett instrument för att dölja intäkternas kriminella ursprung.
Brottslingars användning av kontanter är fortfarande en av de största hindren för framgångsrika utredningar och åtal, säger Rob Wainwright, chef för Europol."
Jag är iofs inte mycket för statistik utan tror mer på intuition.

Såg nyss en artikel att Coincheck hade hackats och 4 miljarder kronor försvunnit, samt att handeln nu stoppats. Tja, vad ska man säga "buset" plockar nu de lågt hängande frukterna i den digitala världen.
Vad tror vi händer med Bitcoin, vilka vågar stanna kvar med sina pengar?
Nja, jag funderar nog vidare på hur jag ska vikta mellan aktiebaserat och andra lite säkrare värdepapper. ;)
https://www.svt.se/svttext/web/pages/132.html
Och dessutom på texttv :D

A AndersS skrev:
Såg nyss en artikel att Coincheck hade hackats och 4 miljarder kronor försvunnit, samt att handeln nu stoppats. Tja, vad ska man säga "buset" plockar nu de lågt hängande frukterna i den digitala världen.
Vad tror vi händer med Bitcoin, vilka vågar stanna kvar med sina pengar?
Nja, jag funderar nog vidare på hur jag ska vikta mellan aktiebaserat och andra lite säkrare värdepapper. ;)
[länk]
Och dessutom på texttv :D
Länken handlar om utrikes politik. Rätt länk, tack.

Skärmdump från SVT Text-TV med nyhetsrubriker om utrikespolitik, inklusive USA och Turkiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni får kolla på SVT.se texttv då de ändrar informationen på sidorna om källa önskas, men nu finns den på sidan 137:
"
137 SVT Text Lördag 27 jan 2018
UTRIKES PUBLICERAD 27 JANUARI

Miljarder i kryptovaluta stals

Hackare har kommit över 58 miljarder
yen, cirka 4,2 miljarder kronor, i
kryptovaluta efter en attack mot den
japanska kryptovalutahandlaren
Coincheck.

Coincheck upptäckte intrånget på
fredagen och beslutade kort därefter
att frysa handeln med den aktuella
valutan som går under namnet NEM.

Senare under dagen valde Coincheck att
begränsa handeln med större delen av
de övriga kryptovalutor man tillhanda-
håller. Hackerattacken är den största
som drabbat den japanska handeln med
kryptovalutor hittills.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
"Enligt Europol används kontanter i något skede inom nästan alla brottstyper för att underlätta penningtvätt. Detta gäller inte bara traditionella brott som genererar kontantvinster, utan också brott som sker i samband med virtuella valutor. Där används kontanter som ett instrument för att dölja intäkternas kriminella ursprung.
Brottslingars användning av kontanter är fortfarande en av de största hindren för framgångsrika utredningar och åtal, säger Rob Wainwright, chef för Europol."
Jag är iofs inte mycket för statistik utan tror mer på intuition.
Visst. Citatet finns här:
https://www.europol.europa.eu/newsr...ng-criminals-prefer-cash-for-money-laundering
Han säger att mer än 30% av alla reporter om misstänkt penningtvätt innefattar kontanter. Slutsatsen måste vara at majoriteten av rapporter om misstänkt penningtvätt INTE innefattar kontanter.
Så trevligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.