24 036 läst ·
268 svar
24k läst
268 svar
Köpa och sälja huset i bitcoin – ny trend
Om du ska köpa nåt i Japan, ska du skicka dit pengarna med flyg eller ?S Strontus skrev:
Du måste ju sätta de på ett konto först för att kunna genomföra en transaktion på ett vettigt sätt.
Men det handlar ju bara om vad som är mest praktiskt, det har ju inget med att göra om kontanter är spårbara eller inte.L Lars48 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Hej, jag har inte läst deras resultat men har ändå en del kommentarer:Per Eskilsson skrev:
@Thomas_Blekinge @videopac Forskarna Niklas Arvidsson på KTH och Jonas Hedman på Handelshögskolan i Köpenhamn har ju kommit fram till ett datum när det inte längre kommer att löna sig för handlarna att ta emot kontanter och det datumet är den 23 mars 2023, dvs om fem år. [länk]
Själv har jag inte haft kontanter på mig nämnvärt de senaste 10 åren så för mig känns det datumet inte alls konstigt.
1. Hantera kontanter må vara besvärligt i butiken. Men kortbetalning (än värre Swish) tar längre tid och därför mer arbetstid för personalen.
2. Rånrisken. Denna anförs ofta som argument för slopandet av kontanthantering. Det lokala bussbolaget i Blekinge har avskaffat kontanter på buss men kan inte ange senaste rån som skedde på bussen pga av kontanter. Det hela är bara en myt.
3. Kontantbetalning förknippas ofta som sista utpost för förståndshandikappade eller gamlingar som inte förstår sig på kortbetalning. Det är en grov förnedring av vanligt folk som föredrar kontanter. Av olika anledningar.
4. Mina kortälskande kollegor sneglar ofta nedvärderande på andra länder där man ofta betalar kontant (t ex Tyskland). Det sägs att dom är ett årtionde tillbaka. Man glömmer eller inser inte att dessa länder kanske inte VILL betala med plast. Man upplever kontanter som bättre pengar.
5. Det kanske lönar sig för handlarna att slopa kontanter. Men jag som köpstark senior ratar alla butiker som inte tar kontanter. Tools har slopat kontanter och förlorat mig som kund.
Alla rån som sker mot värdetransportbilar, Forex, banker som behåller kontanter mm, är det oxå bara myt ?T Thomas_Blekinge skrev:Hej, jag har inte läst deras resultat men har ändå en del kommentarer:
1. Hantera kontanter må vara besvärligt i butiken. Men kortbetalning (än värre Swish) tar längre tid och därför mer arbetstid för personalen.
2. Rånrisken. Denna anförs ofta som argument för slopandet av kontanthantering. Det lokala bussbolaget i Blekinge har avskaffat kontanter på buss men kan inte ange senaste rån som skedde på bussen pga av kontanter. Det hela är bara en myt.
3. Kontantbetalning förknippas ofta som sista utpost för förståndshandikappade eller gamlingar som inte förstår sig på kortbetalning. Det är en grov förnedring av vanligt folk som föredrar kontanter. Av olika anledningar.
4. Mina kortälskande kollegor sneglar ofta nedvärderande på andra länder där man ofta betalar kontant (t ex Tyskland). Det sägs att dom är ett årtionde tillbaka. Man glömmer eller inser inte att dessa länder kanske inte VILL betala med plast. Man upplever kontanter som bättre pengar.
5. Det kanske lönar sig för handlarna att slopa kontanter. Men jag som köpstark senior ratar alla butiker som inte tar kontanter. Tools har slopat kontanter och förlorat mig som kund.
Jag som bor i Stockholm tycker att det är vardaglignyhet.
Busslinjen mellan Husby och Rinkeby blev nedlagd just pga rån och rånförsök.
Jag tycker iaf att om man tar bort kontanter helt o hållet då minskar man kriminaliteten med 50%.
Klart man kan om man vill. Antagligen inte så bekvämt dock.L Lars48 skrev:
Betydligt större belopp transporteras regelbundet "jorden runt". Känner dock inte till säkerhetsrutinerna men det verkar fungera. Hur tror du exempelvis Forex får sina "Dollar/Euro/Baht" som de säljer till allmänheten som ska på semester?L Lars48 skrev:
Det är en försvinnande liten andel av mina utgifter som avser köp i Japan så det är inte direkt relevant för mig. Till många länder tar jag dock med mig svenska kontanter på flyget då det är avsevärt billigare att växla till lokal kontant valuta på plats än att nyttja andra betalningsalternativ.L Lars48 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Enligt statistik från BRÅ var antalet rån mot värdetransport eller värdebefordran både under 2015 och 2016 femston stycken i hela landet. Det anser jag inte som många.L Lars48 skrev:
Buset har lärt sig att det är enklare att bedra folk på internet än att springa i kylan och råna värdetransport.
"Buset" har flyttat in i den digitala världen där pengarna finns och riskerna är mycket mindre.
De är nästan bara småbusarna och missbrukare som försöker jaga kontanter och i de flesta fall stjäl de istället mobiler, etc, som de kan sälja.
Så alla de digitala valutorna utan insyn och avsaknad av kontrollsystem blir en guldkalv när den organiserade brottsligheten ser det som intressant, om de inte redan finns där och bara väntar på de rätta tillfällena att "hämra ut sin återbäring".
De är nästan bara småbusarna och missbrukare som försöker jaga kontanter och i de flesta fall stjäl de istället mobiler, etc, som de kan sälja.
Så alla de digitala valutorna utan insyn och avsaknad av kontrollsystem blir en guldkalv när den organiserade brottsligheten ser det som intressant, om de inte redan finns där och bara väntar på de rätta tillfällena att "hämra ut sin återbäring".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det skiljer en del beroende på avtal. Kontanthantering är dock heller inte gratis. Uppenbarligen anser fler och fler att "korthanteringen" totalt sett är lönsammare och slutar därför med kontanter.KnockOnWood skrev:
Senast var det ett rånförsök i oktober förra året. Tre beväpnade gangstrar vill jag minnas.T Thomas_Blekinge skrev:
Min erfarenhet av tidsåtgången vid betalning är att kontantbetalningar tar längre tid än kort. Swish tar lång tid - det håller jag med om. Det är dock en intressant utveckling att "ungdomar" idag verkar föredra swish framför kort eller kontanter.
Jag lägger ingen värdering i huruvuda ett land ligger efter eller före baserat på den allmänna acceptansen av betalning med kort utan konstaterar bara att det medför en jäkla massa krångel att behöva ta ut pengar i det aktuella landets valuta när man reser. Storleken på uttagen ska dessutom planeras eller valuta lämnas tillbaka så det inte slutar med att man helt plötsligt har ett eget litet växlingskontor hemma.
Reser man i tjänsten blir det ju än mer krångligt med redovisning än med ett kreditkort med månadsfaktura med inköpen samlade.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Jag reser en del i tjänst. Sedan euron infördes minskade antal burkar med pengar hemma i lådan drastiskt.mexitegel skrev:
Oftast har jag med mig en bunt med Euro vilket är mycket värdefullt. Ofta har jag behövt hjälpa kollegor som satt i restauranger som visade sig inte accepterar kort.
Redovisning är inget problem. Redovisning sker inte månadsvis utan varje utgift konteras på vissa projekt, oavsett kort eller cash.
Precis! Tänk dig då vad skönt det vore att slippa alla burkarnaT Thomas_Blekinge skrev:
Den hantering du beskriver är ju i så fall en av handkassa vilken är allt annat än lättadministrerad. Om du nu inte menar att du gör personliga utlägg som din arbetsgivare ersätter. Det är en helt annan femma.