24 036 läst ·
268 svar
24k läst
268 svar
Köpa och sälja huset i bitcoin – ny trend
Jag skrev om Bitcoins generellt. Den fungerar ungefär som ett mejl konto. Det finns offetliga adresser som är typ emejl adresser som filk skickar mejl till varan fast här skickar de Bitcoins till varandra. Då måste man veta någons offentliga adress för att skicka pengarna till. Den består av en sträng kod bestående av boksäver och siffror. Sen finns det privata nycklar som är typ lösenordet till mejl kontot. Nycklarna är kopplade till varje offetlig adress som användaren kan använda för att spendera sina Bitcoins och skicka dem till andra adresser. Privata nycklar är oxå gjorda av siffror och bokstäver (tror att det är 250 av de). De måste man behålla på ett säkert ställe. Det finns flera olika föetag som erbjuder plånbok tjänster. De sparar uppgifterna om de här privata nycklarna helt enkelt på nån databas. Går det att hacka sig igenom och komma åt databasen då har man tillgång till de här privata nycklarna som kan tillhöra många privat personer med stort värde.J Jocke Best skrev:Det där får du nog utveckla lite. Det är alltså lika lätt att stjäla bitcoins som kontanter? Bara att komma åt adress nycklarna som är lagrade någonstans? Du pratar alltså om bitcoins generellt eller hos mäklarna? Har du statistik på detta? Annars förstår jag inte varför många jobbar? Bara att hämta stålarna. Bitcoins generellt ligger inte hemma i lådor eller kassaskåp på usbpinnar som MP3filer. Pratar du bitcoins som mäklarna har så skulle jag nog vilja påstå att det är lite svårare än att stjäla kontanter också. Eller jämför du med att råna en bank? Hur mycket bitcoins har stulits hittills? Frågan är ärligt ställd, då jag inte har en aning.
Det jag hittar om intrånget på den japanska kryptobörsen är att de kom över kryptovaluta som låg online i s.k Heta plånböcker, alltså via deras marknadsplats, själva mäkleriet. Att komma över offline/kalla plånböcker, alltså jämför folks besparingar hemma är något helt annat. ""Enligt talesättet är kryptovalutor säkra system men inte deras handelsplatser. Och den här incidenten visar att problemet ännu inte lösts. Om Coincheck sabbar sin krishantering kan det vara ett bakslag för hela kryptovalute-hajpen", säger Makoto Sakuma, forskare vid NLI Research Institute, till Reuters.""
Några miljarder vart fjärde år känns ganska futtigt
[länk]
Jag har ingen statisk om hur ¨ånga gånger såna företag eller mäklare som har blivit drabbade men har i bakhuvet att det är fler är 5 ller 6 st.
Det där stämmer. Dock så gäller det bara för hot wallets. Cold wallets, alltså plånböcker offline har inte någon nyckel lagrad centralt och drabbas inte. Tappar man bort något utan nyckeln så är bitcoinsen borta då också.L Lars48 skrev:Jag skrev om Bitcoins generellt. Den fungerar ungefär som ett mejl konto. Det finns offetliga adresser som är typ emejl adresser som filk skickar mejl till varan fast här skickar de Bitcoins till varandra. Då måste man veta någons offentliga adress för att skicka pengarna till. Den består av en sträng kod bestående av boksäver och siffror. Sen finns det privata nycklar som är typ lösenordet till mejl kontot. Nycklarna är kopplade till varje offetlig adress som användaren kan använda för att spendera sina Bitcoins och skicka dem till andra adresser. Privata nycklar är oxå gjorda av siffror och bokstäver (tror att det är 250 av de). De måste man behålla på ett säkert ställe. Det finns flera olika föetag som erbjuder plånbok tjänster. De sparar uppgifterna om de här privata nycklarna helt enkelt på nån databas. Går det att hacka sig igenom och komma åt databasen då har man tillgång till de här privata nycklarna som kan tillhöra många privat personer med stort värde.
Jag har ingen statisk om hur ¨ånga gånger såna företag eller mäklare som har blivit drabbade men har i bakhuvet att det är fler är 5 ller 6 st.
Du menar usb minne eller en extern hårddisk? Tja, det är många såna som har gått sönder för mig. Speciellt de som inte används så ofta och ligger i byrålådan.J Jocke Best skrev:
Vad sägs om att tatuera koderna med självlysade färg
Nej nej. Din wallet som är offline är till vardags skyddad med lösenord och fingeravtryck etc, men om du ska återställa den behöver du en kombination av 7 ord. Dessa har du förslagsvis uppskrivna någonstans eller memorerade. Själva walleten är skild från ditt konto också och är väl att betrakta som vilken installation av tex true crypt eller annan krypteringsprogram som helst, och open source . Du kan tom exportera till andra appar med liknande funktioner.L Lars48 skrev:
Jag förespråkar absolut inte bitcoin av någon övertygelse eller liknande. Äger bara bitcoin för motsvarande 2 dagens lunch
Redigerat:
Om byrålådan innehåller syntetkläder, nylonstrumpor etc är det nog ett väldigt olämpligt ställe för hårddiskförvaring. Alla mina hårddiskkrasher, och bekantas, har alla varit relaterade till ej bootande windows.
På tal om lunch...
(themarketwatch.com, ryska BK)
When the crypto bubble pops, remember the day Burger King launched WhopperCoin
By Shawn Langlois
Published: Aug 29, 2017 12:29 p.m. ET
På tal om lunch...
(themarketwatch.com, ryska BK)
When the crypto bubble pops, remember the day Burger King launched WhopperCoin
By Shawn Langlois
Published: Aug 29, 2017 12:29 p.m. ET
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är inte Bitcoin och och liknande "kryptovalutor" bara en nyare, mer sofistikerad, form av pyramidspel?
Den frågan har jag sett på en del ställen också, men bitcoins uppfyller knappast kriterierna för ett pyramidspel. Åtminstone verkar de flesta vara överens om det nedan:KnockOnWood skrev:
https://www.quora.com/Why-is-Bitcoin-not-a-pyramid-scheme
Nej, vadför ska den svara som pyramidspel ? Pyramidspel går ut på att ju fler som ansluter sig till spelet destu mer pengar tjänsr de som ligger före i spelet eller högre upp i pyramiden. Bitcoins värde är reglerad för efterfråga. Den saknar eserv som säkerhet då är det ingen valuta. Den har ingen fysisk värde som guld heller som kan vara använbar som smycke (iofs jag tycker att guldpriset är en bubbla för sig). Det enda värde den har är att efterfrågan är stigande.KnockOnWood skrev:
L Lars48 skrev:
Men är inte "stigande efterfrågan" lite samma sak som att fler "ansluter sig" och därmed ökar värdet för "de som ligger före i spelet eller högre upp i". Inte helt fjärran från ett pyramidspel kan jag tycka.L Lars48 skrev:
Fast samtidigt får alla lika stor del som de äger, även de som kommer till på senare tid. I pyramidspelet går alla nya pengar oavkortat till de gamla i gamet. Tror jagAlfredo skrev:
Nej, inget pyramidspel, mer ett lyxfällan problem. Staten (federationen) lever över sina tillgångar och lånar pengar. Det finns inga planer på en statsbudget i balans. En gång per år frågar man sig om man ska få låna mer pengar eller ej. När Demokraterna ska låna till statsutgifterna protesterar Republikanerna och stänger ner statsapparaten och betalar ej ut löner. När Republikanrna ska låna pengar så kan man sänka statens inkomster, öka utgifterna och rösta för att låna mer pengar.harry73 skrev:
DT tittar ju mycket på TV. Han borde titta på Lyxfällan.
Nej, det är inte samma sak. Pyramidspel går ut på att de som är före i spelet får provision av de som man har rekryterat in. De tjänar mer än de som står längre ner i pyramiden. Bitcoins är en tillgång som alla andra tillgångar. Värdet går upp o ner beroende av efterfrågan och tillgång. Den som köpte först en Bitcoin tjänar lika mycket på uppgången som den som köpte sin idag.Alfredo skrev:
Så att säga pyramidspel är det inte om den är en bubbla får vi se.
Det kom ett par positiva nyheter som drog upp kursen. Den första var att den Japan accepterade den som valuta och Kina har blivit mindre negativt mot den. En negativ nyhet passar bra nu för att kursen ska rasa ytterligare med 50%