24 036 läst ·
268 svar
24k läst
268 svar
Köpa och sälja huset i bitcoin – ny trend
Det är väl närmast "guldrusch" inom tak redan, koppartak... Och kabel. En förutsättning för det är oxå anonyma pengar.
Sydkorea har just infört krav på ett namngivet bankkonto måste användas vid köp av bitcoin.
USAs IRS har skärpt skattedeklarationsreglerna för cryptocoin handel.
Så nu börjar skattemyndigheter få in skattepengar. Vanliga banker kan ha Bitcoin som tillgångar. Svårt att stoppa nu och ser staten dessutom inkomster så kommer dom inte att motstå dessa skatteintäkter.
Bitcoin kommer att vara cryptovalutornas guld, inte för att den har något substansvärde, utan för att den är dyrast att nämna fram.
I november passerade Bitcoin nätverkets effektförbrukning motsvarande hela Irland elförbrukning. Absurt. Dessutom med 60% i Kina som har mycket kolkraft!
Sydkorea har just infört krav på ett namngivet bankkonto måste användas vid köp av bitcoin.
USAs IRS har skärpt skattedeklarationsreglerna för cryptocoin handel.
Så nu börjar skattemyndigheter få in skattepengar. Vanliga banker kan ha Bitcoin som tillgångar. Svårt att stoppa nu och ser staten dessutom inkomster så kommer dom inte att motstå dessa skatteintäkter.
Bitcoin kommer att vara cryptovalutornas guld, inte för att den har något substansvärde, utan för att den är dyrast att nämna fram.
I november passerade Bitcoin nätverkets effektförbrukning motsvarande hela Irland elförbrukning. Absurt. Dessutom med 60% i Kina som har mycket kolkraft!
Jag länge vägrade tro att beräkningar för att framställa nya bitcoins är helt meningslösa (dvs de fyller inget annat syfte än att göra det svårt att framställa bitcoins), men så är fallet.
Det gör Bitcoins till en väldig dålig idé tyvärr.
Det gör Bitcoins till en väldig dålig idé tyvärr.
harry73 skrev:
Densom skulle köpt hus med Bitcoins skulle gjort det när den här tråden skapades. Sen dess har kursen rasat med 33 %, beräknad på dagens kurs. Fallet lär fortsättaharry73 skrev:
Där kom första spiket i kistan. Ett flertal stora banker i USA har börjat blockera köp av kryptovalutor från kreditkort, källa Bloomberg
https://www.bloomberg.com/news/arti...l-cryptocurrency-transactions-on-credit-cards
https://www.bloomberg.com/news/arti...l-cryptocurrency-transactions-on-credit-cards
Fast det är nog sunt. Det gäller alltså KREDIT-kort, inte bankkort. I Sverige lät väl endast Sossarnas spelbolag folk att köpa deras lotter på kredit. Låter som en självklarhet att man inte ska.
Mina 470 kr bitcoin (julafton) är nu nere i 230
Kanske borde köpa sossarnas lotter för det som återstår?
Mina 470 kr bitcoin (julafton) är nu nere i 230
De vill både skydda bankerna och deras kunder. Om folk springer och köper Bitcoins på kredit då kommer knappast pengarna tillbaka till banken när kursen sjunker som ett sten som det gör nu.harry73 skrev:
Det har jag svårt att tro på. För bankernas risk gör det ingen skillnad om jag köper bitcoins på kredit eller en solsemester. Och den risken löser man genom att begränsa krediten inte genom att förbjuda vissa varor eller tjänster.
För mig är det ett tecken att bankerna försöker att tränga bort bitcoin och behålla makten över pengaflöden
För mig är det ett tecken att bankerna försöker att tränga bort bitcoin och behålla makten över pengaflöden
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
När folk på jobbet som aldrig pratat aktier eller börs började snacka Bitcoin runt jul visste man att vi var nära kraschen...
Det skulle vara intressant att höra vad någon som sålt sitt hus och fått betalt i bitcoin tycker nu...
Det finns ju kreditkort som ges ut av banken med halva räntan mot ett vanligt kreditkort. Där är det väl banken och inte kreditkortsföretaget som lånar ut pengarna, så då har ju banken ett intresse av att inte ta för stora kreditrisker.
Från länken ovan "A growing number of big U.S. credit-card issuers are deciding they don’t want to finance a falling knife."
Det finns ju kreditkort som ges ut av banken med halva räntan mot ett vanligt kreditkort. Där är det väl banken och inte kreditkortsföretaget som lånar ut pengarna, så då har ju banken ett intresse av att inte ta för stora kreditrisker.
Från länken ovan "A growing number of big U.S. credit-card issuers are deciding they don’t want to finance a falling knife."
Bitcoin faller av sin egen vikt. Tekniken har många problem att ta hand om. De tre viktigaste är:
1- lång transaktionstid
2- dålig säkerhet
3- hög underhållskostnad
Ju mer tekniken utvecklas desto mer dyker det upp kryptiska valutor som är bättre än de gamla.
Bli inte förvånad om kursen slår golvet och närmar sig noll dollar.
1- lång transaktionstid
2- dålig säkerhet
3- hög underhållskostnad
Ju mer tekniken utvecklas desto mer dyker det upp kryptiska valutor som är bättre än de gamla.
Bli inte förvånad om kursen slår golvet och närmar sig noll dollar.