harry73
Gör man ett tak av guld, försvinner det snanbare än fort.

Ett tak av bitcoins skulle däremot inte funka als

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Det är väl närmast "guldrusch" inom tak redan, koppartak... Och kabel. En förutsättning för det är oxå anonyma pengar.

Sydkorea har just infört krav på ett namngivet bankkonto måste användas vid köp av bitcoin.

USAs IRS har skärpt skattedeklarationsreglerna för cryptocoin handel.

Så nu börjar skattemyndigheter få in skattepengar. Vanliga banker kan ha Bitcoin som tillgångar. Svårt att stoppa nu och ser staten dessutom inkomster så kommer dom inte att motstå dessa skatteintäkter.

Bitcoin kommer att vara cryptovalutornas guld, inte för att den har något substansvärde, utan för att den är dyrast att nämna fram.

I november passerade Bitcoin nätverkets effektförbrukning motsvarande hela Irland elförbrukning. Absurt. Dessutom med 60% i Kina som har mycket kolkraft!

harry73
Jag länge vägrade tro att beräkningar för att framställa nya bitcoins är helt meningslösa (dvs de fyller inget annat syfte än att göra det svårt att framställa bitcoins), men så är fallet.
Det gör Bitcoins till en väldig dålig idé tyvärr.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gör man ett tak av guld, försvinner det snanbare än fort.

Ett tak av bitcoins skulle däremot inte funka als
harry73 harry73 skrev:
Jag länge vägrade tro att beräkningar för att framställa nya bitcoins är helt meningslösa (dvs de fyller inget annat syfte än att göra det svårt att framställa bitcoins), men så är fallet.
Det gör Bitcoins till en väldig dålig idé tyvärr.
Densom skulle köpt hus med Bitcoins skulle gjort det när den här tråden skapades. Sen dess har kursen rasat med 33 %, beräknad på dagens kurs. Fallet lär fortsätta :-)

Så är det när alla letar efter utgången samtidigt som idag. Minus 20% på en enda dag. Snart kan man köpa en Lego för varje Bitcoins.

J
Fast det är nog sunt. Det gäller alltså KREDIT-kort, inte bankkort. I Sverige lät väl endast Sossarnas spelbolag folk att köpa deras lotter på kredit. Låter som en självklarhet att man inte ska.

Mina 470 kr bitcoin (julafton) är nu nere i 230 :-) Kanske borde köpa sossarnas lotter för det som återstår?

harry73
Sedan kan man undra om det är spiket i kistan för bitcoin eller bankerna.

Bankerna behöver goodwill för att få kunder och att förmyndiga för mycket över kunderna kan slå väldigt fel

harry73 harry73 skrev:
Sedan kan man undra om det är spiket i kistan för bitcoin eller bankerna.

Bankerna behöver goodwill för att få kunder och att förmyndiga för mycket över kunderna kan slå väldigt fel
De vill både skydda bankerna och deras kunder. Om folk springer och köper Bitcoins på kredit då kommer knappast pengarna tillbaka till banken när kursen sjunker som ett sten som det gör nu.

harry73
Det har jag svårt att tro på. För bankernas risk gör det ingen skillnad om jag köper bitcoins på kredit eller en solsemester. Och den risken löser man genom att begränsa krediten inte genom att förbjuda vissa varor eller tjänster.
För mig är det ett tecken att bankerna försöker att tränga bort bitcoin och behålla makten över pengaflöden

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
När folk på jobbet som aldrig pratat aktier eller börs började snacka Bitcoin runt jul visste man att vi var nära kraschen...

• Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
J
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
När folk på jobbet som aldrig pratat aktier eller börs började snacka Bitcoin runt jul visste man att vi var nära kraschen...
Det är som när alla i massan har köpt samma jacka som trendsettern, då har de hoppat vidare till något nytt eftersom "bönderna" har likadana...

Det skulle vara intressant att höra vad någon som sålt sitt hus och fått betalt i bitcoin tycker nu...

Det finns ju kreditkort som ges ut av banken med halva räntan mot ett vanligt kreditkort. Där är det väl banken och inte kreditkortsföretaget som lånar ut pengarna, så då har ju banken ett intresse av att inte ta för stora kreditrisker.
Från länken ovan "A growing number of big U.S. credit-card issuers are deciding they don’t want to finance a falling knife."

Bitcoin faller av sin egen vikt. Tekniken har många problem att ta hand om. De tre viktigaste är:
1- lång transaktionstid
2- dålig säkerhet
3- hög underhållskostnad
Ju mer tekniken utvecklas desto mer dyker det upp kryptiska valutor som är bättre än de gamla.
Bli inte förvånad om kursen slår golvet och närmar sig noll dollar.

harry73
L Lars48 skrev:
Bli inte förvånad om kursen slår golvet och närmar sig noll dollar.
Skulle det hända är det slut för alla kryptovaluta utan bakomliggande säkerhet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.