L Lars48 skrev:
Nej, vadför ska den svara som pyramidspel ? Pyramidspel går ut på att ju fler som ansluter sig till spelet destu mer pengar tjänsr de som ligger före i spelet eller högre upp i pyramiden. Bitcoins värde är reglerad för efterfråga.
Nu är jag ju ingen ekonom, men jag tycker att egenskaperna liknar varandra.
Om man sedan kallar det pyramidspel eller något annat spelar inte så stor roll,
dess värde är ändå helt och hållet upphängt på något som i mina ögon liknar bondfångeri.

Från Jocke Bests länk i #142
"The Bitcoin market is a zero-sum game. There is no value or wealth created by Bitcoin. There is only transfer of wealth between the lucky (bought low, sold high) and the unlucky. This is gambling, not investing."

"No, there is not long-term value in Bitcoin. None."

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
"The Bitcoin market is a zero-sum game. There is no value or wealth created by Bitcoin. There is only transfer of wealth between the lucky (bought low, sold high) and the unlucky. This is gambling, not investing."

Jag kan inte se att Bitcoin skiljer sig från vanlig spekulativ aktiehandel.
Daytraders driver kursen på bolag utan någon som helst koppling till något faktiskt värde.

Bitcoin är mer som svarte petter, där ingen vill vara sist kvar om bubblan spricker.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det finns en kryptovaluta, OneCoin, som är en MLM. Ett pyramidspel där man får köpa utbildningspaket och tokens som kan lösas in för mining i deras nätverk. Men dessa OneCoins går inte att sälja... fast har ett påhittat värde som ändå ökar.

Bakom aktier finns ett företag som ändå har ett visst värde.

Bakom bitcoin finns bara kostnaden att framställa dom.
Och den kostnaden stiger vilket höjer "värdet".

Om nu BitCoin är en valuta så varför inte låna i bitcoin och betala av sitt huslån i bitcoin?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu är jag ju ingen ekonom, men jag tycker att egenskaperna liknar varandra.
Om man sedan kallar det pyramidspel eller något annat spelar inte så stor roll,
dess värde är ändå helt och hållet upphängt på något som i mina ögon liknar bondfångeri.

Jag ser många likheter mellan Bitcoins prisuppgång och guld priset. Vardför ska guld kosta 400kr per gram ?!
Kan den inte kosta 4kr/g istället ?
Ädelmetallet har inte jätte goda fysikaliska egenskaper heller. Den ändrar form då är man tvungen att blanda koppar i för att det ska hålla form. Snygg vet jag inte heller om det är. Men efterfrågan finns då går priset upp. Det är inget pyramidspel.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Att guld har funnits och är en säker form av "värdepapper/valutasäkrare" är att den finns i x-mängd och dessutom kostsam att producera utifrån dess låga tillgång.
Olika valutor kan totalt förstöras och göras värdelösa om en statsmakt t.ex. bestämmer att nu börjar vi trycka sedlar. Och på samma sätt skulle en digital valuta kunna göras helt värdlös över en natt då den kan produceras på ett mycket enkelt sätt.
Även guld skulle kunna bli värdelöst om någon kan masstillverka guld, idag kan guld tillverkas av nutidens alkemister, men processen är så kostsam att priset blir så otroligt mycket högre än marknadspriset. Men vem vet även guldet kanske förlorar sitt värde i en framtid.
Så guldet används inte enbart för olika produktionsändamål utan har en etablerad acceptans i olika valutareserver, t.ex. finns väl USA,s i Fort Knox (åtminstone vad man tror ;) )

blackarrow blackarrow skrev:
Bakom aktier finns ett företag som ändå har ett visst värde.
?
Bakom aktier finns för det mesta luft.
Tex företaget H&M, den har egetkapital som är 39kr/aktie. Aktien kostar 139kr. Alltså 100kr luft per aktie. Med tanke på att det finns 1460670000 aktier ute gånger 100kr, hur många kubikmeter luft blir det ?
https://about.hm.com/sv/investors/five-year-summary.html

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Att guld har funnits och är en säker form av "värdepapper/valutasäkrare" är att den finns i x-mängd och dessutom kostsam att producera utifrån dess låga tillgång.
Olika valutor kan totalt förstöras och göras värdelösa om en statsmakt t.ex. bestämmer att nu börjar vi trycka sedlar. Och på samma sätt skulle en digital valuta kunna göras helt värdlös över en natt då den kan produceras på ett mycket enkelt sätt.
Även guld skulle kunna bli värdelöst om någon kan masstillverka guld, idag kan guld tillverkas av nutidens alkemister, men processen är så kostsam att priset blir så otroligt mycket högre än marknadspriset. Men vem vet även guldet kanske förlorar sitt värde i en framtid.
Så guldet används inte enbart för olika produktionsändamål utan har en etablerad acceptans i olika valutareserver, t.ex. finns väl USA,s i Fort Knox (åtminstone vad man tror ;) )
Den dag kvantdatorer finns i gemene mans hem kan Bitcoin (ev) produceras mycket enkelt, men det ligger i bitcoinprotokollets natur att det blir svårare och svårare att räkna fram den hash-kod som är lösningen på algoritmen. Varje gång den räknas fram läggs detta till i en aldrig sinande ström av nya "länkar", och den som löser det matematiska problemet belönas med nya bitcoin. Inte så lättproducerat alltså. Detta är väl samtidigt förbannelsen och finurligheten.

L Lars48 skrev:
Bakom aktier finns för det mesta luft.
Tex företaget H&M, den har egetkapital som är 39kr/aktie. Aktien kostar 139kr. Alltså 100kr luft per aktie. Med tanke på att det finns 1460670000 aktier ute gånger 100kr, hur många kubikmeter luft blir det ?
[länk]
Hur mycket egen kapital de har är inte så intressant. Det är förväntningarna på framtida utdelningar som är avgörande. Så aktier har ett faktiskt värde.

D Daniel 109 skrev:
Hur mycket egen kapital de har är inte så intressant. Det är förväntningarna på framtida utdelningar som är avgörande. Så aktier har ett faktiskt värde.
Ett bolag är lika mycket värt dess nettotillgångar inte ett öre mer. Framtida förväntningar skapas av den godaviljan hos investerare att tro på företaget. Därför kallad den för Goodwill. Framtidaförväntningar var väldiigt höga för Ericsson exempelvis men den var inget hinder för kursen att sjunka från 180 till 3 kronor på drygt 1 år. Det dåvarande tungviktare på börsen inget små bolag vi pratar om. Aktier har ett faktiskt värde som är ibästa fall lika med Ek/altie resten är definitivt luft och den här luften kan gå ur fortare än man tror.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Ok, guld kostar mellan 400 till 800 dollar per Oz att producera beroende av producent och område. Just nu kostar det 1340 $/Oz. Var kommer mervärdet ifrån ?

L Lars48 skrev:
Ok, guld kostar mellan 400 till 800 dollar per Oz att producera beroende av producent och område. Just nu kostar det 1340 $/Oz. Var kommer mervärdet ifrån ?
Har ingen aning vad det kostar att producera guld.
Men det du själv bevisar är att guld har ett substansvärde vilket inte den digitala valutan har. Och att statsmakterna använder guld som valutareserv innebär att det finns det en samlad acceptans för att guld innehar ett värde av något slag.
Det är precis detta jag vill belysa att digital valutor i dagsläget är något som man skapat för att utföra ekonomiska transaktioner vid sidan av de idag vanliga transaktionssystemen, men där man sedan börjat spekulera i deras värde men att det egentligen saknar substans.
Att guldet plötsligt skulle säga "poff" och sedan vara borta är en utopi, men en digital valuta utav de som finns tillgängliga där kan det säga "poff" och så var de borta.
Vill någon sedan handla med digitala valutor är det inget problem för mig, var och en är fri att göra vad man vill med sina egna pengar.

harry73
Bitcoin kostar ca 7000 dollar/bitcoin att framställa/majna/mina, så även där kan man säga att det finns ett värde, men försvinner antingen behovet att lagra bitcoin eller behovet att förvara guld i nationella banker, minskar suget att producera mera.
Skulle världens riksbanker bestämma sig för att man inte behöver en guldreserv längre och sälja guldet till industrin som vanlig råvara ändras värdet drastiskt

Det var väl en ytterlighet gällande guldet. ;)

L Lars48 skrev:
Jag ser många likheter mellan Bitcoins prisuppgång och guld priset. Vardför ska guld kosta 400kr per gram ?! Kan den inte kosta 4kr/g istället ? Ädelmetallet har inte jätte goda fysikaliska egenskaper heller.
Det verkar inte som du förstår de många positiva egenskaperna hos guld.
Ja det är en sällsynt metall. So what, om man inte kan ha det till något?
  • Att det kallas ädelmetall beror på att det inte rostar, ärgar, oxiderar eller korroderar, dvs inte får en yta, som förstör utseendet och förstör de elektriskt ledande egenskaperna.
  • Guld har mycket bra ledande egenskaper.
  • Tack vare sin resistans mot oxidering används det mycket för beläggning, plätering av kontaktelement i framför allt elektronik, för att säkerställa låg elektrisk resistans.
  • Guld är lätt formbart, och har samtidigt hög smältpunkt, vilket gör det beständigt i termoelektriska sammanhang.
Men andra kan säkert detta bättre än jag, som mest pysslat med aluminium, vilket befinner sig på den andra änden av skalan.

Lite OT, men eftersom detta handlar om hus och vi befinner oss på ett "hus-forum", så ska vi tänka på att det ojämförligt bästa ( fysikalisk - ej ekonomiskt) taktäckningsmaterialet är guld !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.