9 542 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Köpa jordfelsbrytare. Var?
Den här ligger i varukorgen min just nu:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=217120&search_page=
2163146 Garo JFB G-RCD 40A/30mA 4-pol 6kA 355,00/st
Sedan tidigare har jag köpt en Siemens JFB för ungefär samma pris.
Att välja en JFB med namnet RUTAB, anslut (om dom nu har jfb?) eller Malmbergs bara för att dom är en hundring billigare känns ju lite vågat, särskilt ifall man inte har en JFB-testare att kontrollera den med.
Biltemas JFB är ju också svåra att veta något om, då dom endast är märkta med ett Biltema-tryck, mao den verkliga tillverkaren är okänd och man kan misstänka inte allt för bra då man inte har något emot att "branda om" sina prylar.
Men i en mellanperiod har dom haft normkomponenter av märke Gewiss, en italiensk tillverkare med stort produktsortiment. Dom kan kanske vara något.
Jag har köpt 2, men väntar med att använda dom till att jag fått dom testade med kompisens inst-testare.
Men tillbaka till din JFB. En av de yrkesverksamma elektrikerna här på forumet som installerat många JFB och testat varenda en efter, påstår att alla Hager han satt upp diffar otroligt lite mellan individerna vad gäller utlösningström och tid.
Så på sätt och vis är det ju det allra bästa valet ifall man inte har möjlighet att testa JFB'n.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=126014&search_page=
Men förhoppningsvis har din kompis bror t.o.m tillgång till en installationstestare.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=217120&search_page=
2163146 Garo JFB G-RCD 40A/30mA 4-pol 6kA 355,00/st
Sedan tidigare har jag köpt en Siemens JFB för ungefär samma pris.
Att välja en JFB med namnet RUTAB, anslut (om dom nu har jfb?) eller Malmbergs bara för att dom är en hundring billigare känns ju lite vågat, särskilt ifall man inte har en JFB-testare att kontrollera den med.
Biltemas JFB är ju också svåra att veta något om, då dom endast är märkta med ett Biltema-tryck, mao den verkliga tillverkaren är okänd och man kan misstänka inte allt för bra då man inte har något emot att "branda om" sina prylar.
Men i en mellanperiod har dom haft normkomponenter av märke Gewiss, en italiensk tillverkare med stort produktsortiment. Dom kan kanske vara något.
Jag har köpt 2, men väntar med att använda dom till att jag fått dom testade med kompisens inst-testare.
Men tillbaka till din JFB. En av de yrkesverksamma elektrikerna här på forumet som installerat många JFB och testat varenda en efter, påstår att alla Hager han satt upp diffar otroligt lite mellan individerna vad gäller utlösningström och tid.
Så på sätt och vis är det ju det allra bästa valet ifall man inte har möjlighet att testa JFB'n.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=126014&search_page=
Men förhoppningsvis har din kompis bror t.o.m tillgång till en installationstestare.
Som installatör diffar inte priserna på långa vägar lika mycket som det gör för privatpersoner så kostnaden för att använda tex. Hagern på bilden skiljer sig marginellt från "lågpris" fabrikaten. Jag tror vi betalar runt 200 för Hagern i länken.
Letade efter jordfelsbrytare och ser att det finns hyfsade på Tradera - nya dessutom.
Biltemas kan väl inte bara vara skräp?
länk:
http://www.tradera.com/item/301864/...tare-4-polig-25-a-30ma-i-originalforpackning-
Vad säger ni som vet, man skulle ju ha råd med en för varje rum!
Biltemas kan väl inte bara vara skräp?
länk:
http://www.tradera.com/item/301864/...tare-4-polig-25-a-30ma-i-originalforpackning-
Vad säger ni som vet, man skulle ju ha råd med en för varje rum!
Då är det rätt.
Klass A, typ A - whatever.
JFB'n har en symbol om det är A-typ.
Den har symbolen för halvvågor, ofta tillsammans med helvågor
Visa bilaga 18008
Klass A, typ A - whatever.
JFB'n har en symbol om det är A-typ.
Den har symbolen för halvvågor, ofta tillsammans med helvågor
Visa bilaga 18008
Ja det är ju samma som "Feltema" så verkar okej.
Vad menar man med "pulserande likström" i en anläggning med växelspänning?
Är det bara finlir / överkurs...
Annars gött och planera in jordfelbrytare för varje rum - typ :wow: För det finns väl inget som hindrar..?
Vad menar man med "pulserande likström" i en anläggning med växelspänning?
Är det bara finlir / överkurs...
Annars gött och planera in jordfelbrytare för varje rum - typ :wow: För det finns väl inget som hindrar..?
En del maskiner drar inte ren växelström, det kan vara klippta sinusvågor, eller halvvågslikriktad ström, osv.
Om man t.ex. gör en busenkelt och busbilligt nätaggregat så likriktar man bara strömmen med en enda diod. (Jag vet inte om det är godkänt att göra så, men en del skiter i vissa regler).
Då kommer den prylen att bara dra ström under halva sinusperioden, antingen den negativa eller positiva halvvågen.
En JFB av AC-typ reagerar typiskt inte alls på felström av denna sort, och då kan en person leva farligt med en varvtalsreglerad elmaskin i händerna eller i närheten av en dator med switchad nätdel.
Om man t.ex. gör en busenkelt och busbilligt nätaggregat så likriktar man bara strömmen med en enda diod. (Jag vet inte om det är godkänt att göra så, men en del skiter i vissa regler).
Då kommer den prylen att bara dra ström under halva sinusperioden, antingen den negativa eller positiva halvvågen.
En JFB av AC-typ reagerar typiskt inte alls på felström av denna sort, och då kan en person leva farligt med en varvtalsreglerad elmaskin i händerna eller i närheten av en dator med switchad nätdel.
Där har vi det! Switchade nätdelar sitter snart i det mesta förutom datorn, platt-TVMikael_L skrev:En del maskiner drar inte ren växelström, det kan vara klippta sinusvågor, eller halvvågslikriktad ström, osv.
Tvättmaskinen(?), LED lampor mm då är väl inte tanken med små jordfelbrytare fel? Kan man först sätta en fyrpolig efter huvudbrytaren och sen enfas för varje rum?
Kaka på kaka kanske :x
Klicka här för att svara