Någon som kan tipsa om var man hittar en bra jordfelsbrytare?
Gärna hos Classe, Jula, Biltema, Kjell, Bauhaus, Silvan eller K-rauta.

Ska installeras vid sidan om en central med porslinsproppar av en elektriker men jag ska handla materialet tänkte jag.

Vad är det för skillnad på personskydd och jordfelsbrytare?

Bra jordflesbrytare köper du helst på nätet, ex elbutik.se, eller elproffset.se (fast då måste du känna till E- numret på den du vill ha). Detta är E-butiker som jag kan rekomendera själv.

Elektrikerna brukar förorda Hager, men Garo som också säljs där är tydligen OK.

De flesta byggmarknader säljer Malmbergs, eller rena "no name brand" varianter. Elektrikerna brukar varna för Malmbergs. Classe säljer AEG (Tror jag), den tror jag är OK.

En personskyddsautomat är en kombinerad jordfelsbrytare och säkring. Den är bra om man vill ha separat jfb på bara en grupp (typiskt ett utomhusuttag, tråkigt om hela huset skall slockna bara för att det ramlar lite snö på julgransbelysningen).

Har en AEG som hittils bara brutit legitimt. Har hela skåpet dock och inte bara JFBn.

Känns lika bra som vilken annan som helst.

Den är från Classe i sjön.

OK, om jag tolkar dig rätt så går det då inte att installera personskyddsautomat i ett befintligt central alltså.
Nätet är också OK att köpa på, tänkte mer på att man vill klämma lite på sakerna innan. Men vore bra om någon kunde länka till en korrekt produkt plus lagom kapsling så det hela blir rätt.

Amperestyrkan som står på jordfelsbrytare är det max strömstyrka den klarar eller ska man köpa samma strömstyrka som grupperna man ska avsäkra har?

Det är max belastning

Bezt skrev:
OK, om jag tolkar dig rätt så går det då inte att installera personskyddsautomat i ett befintligt central alltså.
Jo, det går om du har plats på DIN-skenan. Tar två moduler.

eller be elektrikern köpa det han gillar.

Kolla dock innan vad det kostar.

Är en kompis bror som ska installera och min erfarenhet är om han ska ta ut så blir det likförbannat mycket dyrare än vad man hittar själv. Därav att jag ville hitta själv och ha allting så det blir gjort någon gång, inte alltid sakerna händer så snabbt heller om han ska ta ut och allt sånt.

Tack för länken.
Men hur vet man vilken strömstyrka man ska köpa på jfb?
Kan man köpa en som klarar för hög strömstyrka eller är det bara bra om den klarar högre strömmar?

Mikael_L
Den ska klara minst den avsäkring som ligger före den. I vanliga fall = huvudsäkringarna, men gärna mer.
Prisskillnaden brukar vara marginell upp till 40A, så det brukar bli valet.

Sen kan man välja modeller som klarar 6kA, 10kA eller ännu högre kortslutningsströmmar.
Vad man minst måste ha bestäms av "styrkan" på matande elnät samt elbolagets servis-säkringar.

Redigerat:
Ok låter vettigt. Men hur vet man "styrkan" på elnätet eller servis-säkringarna?

Snacka om onödig diskussion. Förlåt mig, men..

Jordfelsbrytaren skyddar ditt hem mot brand, och dina Kära mot (Gud förbjude) en tidig död.

Köp det bästa du kan hitta, typ Gerin Merlin eller liknande. Skillnaden i kostnad handlar om ett par öl framför TV:n.

Mikael_L
Bezt skrev:
Ok låter vettigt. Men hur vet man "styrkan" på elnätet eller servis-säkringarna?
Då jag inte är riktigt nog kunnig i detta så blir ju mina råd lite svävande och ett preciserande lite osäkert.
Men såvitt jag förstått har så gott som aldrig det matande nätet till villor så hög styrka att man egentligen behöver fundera på detta (då alla komponenter klarar 6 kA).
Så mitt svar blir, tag vad du hittar, men gärna Hager, ABB, siemens, garo, aeg så man kan lita på säkerheten som skulle uppnås. Och är den märkt 10kA så är bara bättre, men antagligen mer än behovet.

Men vill du veta helt säkert ska du som sagt inte lita på det jag skriver.

mycke_nu skrev:
Snacka om onödig diskussion. Förlåt mig, men..

Jordfelsbrytaren skyddar ditt hem mot brand, och dina Kära mot (Gud förbjude) en tidig död.

Köp det bästa du kan hitta, typ Gerin Merlin eller liknande. Skillnaden i kostnad handlar om ett par öl framför TV:n.
Vadå onödig diskussion?
Jag har frågat efter en bra JFB, inte efter en billig eller så. Jag vet vad jordfelsbrytaren gör och att den skyddar men jag vill ha en så bra som möjligt, sen om den skulle kosta mindre på ett ställe så är det ju inte fel men priset är inte viktigast. Om du är så duktig kunde du ju ha länkat till produkten istället för att vara en besserwisser.
Vill köpa rätt grejer så det är därför denna diskussionen existerar, jag är ju osäker och vill inte köpa en jfb som kanske inte fungerar som det är tänkt och då inte skyddar som den ska.

Mikael_L: Tack för dina svar, om än oprecisa så förstår jag vad som menas så det hela blir lite klarare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.