25 496 läst ·
171 svar
25k läst
171 svar
Köpa hus och har pojkvän
Om det nu är så trassligt - varför inte HYRA ut möblerat och ha helt SKILDA ekonomier tills ni tror att förhållandet funkar ?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag bor inte hos mina föräldrar och jag vill inte bo i lägenhet.
Jag tycker ändå inte någon som flyttar in i mitt hus jag betalat har rätt till halva huset om jag inte väljer det men så fel är det tydligen.
Samt att det spelar roll om man känner varann när man skaffar huset.
Verkar lugnt om man har hus sen långt innan men har själv varit singel ett par år o rätt trött på det. Kmr ej kunna köpa hus på iaf ett år.
Träffar jag ngn innan dess blir det ju bara problem även om man är särbos eftersom lagen är otydlig på varför man införskaffar huset.
Jag tycker ändå inte någon som flyttar in i mitt hus jag betalat har rätt till halva huset om jag inte väljer det men så fel är det tydligen.
Verkar lugnt om man har hus sen långt innan men har själv varit singel ett par år o rätt trött på det. Kmr ej kunna köpa hus på iaf ett år.
Träffar jag ngn innan dess blir det ju bara problem även om man är särbos eftersom lagen är otydlig på varför man införskaffar huset.
Så kan det tänkas vara...har inte satt mig in i det tekniska i just det fallet. Jag har dock lite svårt att tro att man kan hävda att man är sambo ifall man är skriven på olika adresser...dessutom är det väl egentligen så att man måste skriva sig där man uppehåller sig största delen av tiden om man ska följa reglerna. Det är väl för att man inte ska kunna skriva sig i en lågskattekommun alt. utlandet när man i verkligheten bor i en kommun med hög skatt.Alfredo skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
HasseTeknik jag var inne på det från början, att hyra ut. Men tydl tillåter sambolagen så mkt otydligheter om vad som eg gäller så hävdar partnern att man är sambos så ryker halva ens kåk.
Istället för att göra äganderätt o möjlighet till delat ägande så hade det varit solklart o inga tvivel.
Slipper man besvikelse från båda håll dessutom!
Istället för att göra äganderätt o möjlighet till delat ägande så hade det varit solklart o inga tvivel.
Står damerna i kö för att få flytta in hos dig eller?patriklarsson skrev:Jag bor inte hos mina föräldrar och jag vill inte bo i lägenhet.
Sorry men du verkar så inriktad på problemen med sambolivet. Är väl bra att vara singel och vänta och se. Och inte släppa en jävel över tröskeln
Du väljer ju verkligen att måla fan på väggen patrik. Ingenstans står det att den som flyttar in i ditt hus per automatik har rätt till halva när ni flyttar isär. Du köper ditt hus nu, om ett halvår träffar du någon som du vill leva ihop med och h*n flyttar in. När ni sen tröttnar på varandra får din partner flytta utan några krav...svårare än så är det inte...i ditt fall. Du har säkert familj och vänner som kan vittna om det halvår som förflutit från det att huset köptes till du träffade partnern, case closed.patriklarsson skrev:
Det blir knepigare om du redan är ihop med någon nu och du köper ett hus...men det löses alltså väldigt enkelt genom att skriva ett dokument där huset regleras enligt sambolagen; huset tillhör patrik och ingår inte i det gemensamma bohaget. Vid separation har patriks partner ingen rätt till huset. Visas för lämplig advokat, kostnad några hundringar, och allt är frid och fröjd.
Livet är tillräckligt komplicerat för att haka upp sig på hur sambolagen är skriven! Köp ditt hus och leta sedan i lugn och ro upp någon som vill bo med dig. Lös eventuella problem när de uppstår istället för att noja och beklaga dig i förtid! Vem vet, personen du träffar kanske är snorrik och livrädd att du ska ta hälften av vad h*n äger!!
Fast om man uppfyller "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll." så gör man det. Alldeles oavsett vart man råkar vara skriven.Paxman skrev:
Visst är det så. Det är dock inte alla som följer alla regler...Paxman skrev:
Ett inte helt ovanligt förfaringssätt...Paxman skrev:
...och då talar vi om de som bryter mot lagar och regler då blir det är ju ett helt annat läge. Texten "stadigvarande bor tillsammans" samt "har gemensamt hushåll" förutsätter ju att man är skriven på samma adress...man kan ju liksom inte bo tillsammans och dela hushåll på två olika adresser...Alfredo skrev:Fast om man uppfyller "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll." så gör man det. Alldeles oavsett vart man råkar vara skriven.
Visst är det så. Det är dock inte alla som följer alla regler...
Ett inte helt ovanligt förfaringssätt...
Det skulle dock vara intressant att fråga en advokat ifall det är tekniskt möjligt att vara sambo ifall parterna är skrivna på två olika adresser.
Varför tror du det? Kan du hänvisa till någon källa? Återigen, var man faktiskt stadigvarande bor och var man är skriven kan vara två helt skilda adresser, eller för den delen till och med skilda länder.Paxman skrev:
Som jag skrev tidigare, jag har inte satt mig in i det tekniska...men för mig är det omöjligt att bo tillsammans och ha gemensamt hushåll på två olika adresser. Sen att man kan vara skrivna på olika adresser är ju en helt annan sak...lite som att som ung skriva bilen man kör och äger på sina föräldrar för att få lägre försäkringspremie, eller lura systemet på bostadbidrag och en massa andra fuffensgrejer, men det är som sagt en helt annan diskussion.
Ja naturligtvis är det det.Paxman skrev:
Men då är vi ju överens.Paxman skrev:
Och då förstår jag inte riktigt hur du egentligen menar.
Hmmm. Du har fortfarande inte läst sambolagen själv, eller hur?patriklarsson skrev:HasseTeknik jag var inne på det från början, att hyra ut. Men tydl tillåter sambolagen så mkt otydligheter om vad som eg gäller så hävdar partnern att man är sambos så ryker halva ens kåk.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har läst denna tråd att TS vill köpa hus o är särbo.
Här står att hon riskerar att förlora halva huset om partnern skriver sig på samma adress o sedan hävdar att huset köptes för gemensamt boende.
Att anlita advokat verkar vara enda lösningen. Ganska illa tycker jag då de inte ens bor ihop nu!
Måla fan på väggen, ja kanske, utgår man från det värsta scenariot blir man aldrig besviken
Här står att hon riskerar att förlora halva huset om partnern skriver sig på samma adress o sedan hävdar att huset köptes för gemensamt boende.
Att anlita advokat verkar vara enda lösningen. Ganska illa tycker jag då de inte ens bor ihop nu!
Måla fan på väggen, ja kanske, utgår man från det värsta scenariot blir man aldrig besviken