25 496 läst ·
171 svar
25k läst
171 svar
Köpa hus och har pojkvän
Jag tror att många upplever svårigheter med att tolka vad sambolagen innebär är för att de lyssnar på diverse skrönor istället för att läsa lagen (som är förhållandevis lättläst) själva. Den består bara av 32 paragrafer.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2003-376/
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2003-376/
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ok ja jag ska läsa lagtexten när jag har tid.
Har dock några frågetecken kvar.
Vad definierar "sommarstuga" respektive bostadshus? Fastighetsskatteklassen?
Eller är det helt "enkelt" så att man "aldrig" kan bli sambos i fastigheter man ägt INNAN man blir sambos.
Dvs TS är särbo o köper hus. Killen flyttar in efter 6mån, (men han kanske kan bevisa att de var tillsammans vid husköp o hävda att huset köptes med plan att bli sambos).
Däremot om TS träffar ny kille efter att ha ägt huset 6mån borde de aldrig kunna bli sambos isf?
Alternativt är det så att man alltid blir sambos så fort man lever "under äktenskapliga förhållanden"?
Vilket gäller eg?
I grundskolan fick jag lära mig det första. Men det är ett tag sen..
(Det är alltså bara den fastighet man bor i/är folkbokförd på man kan vara sambos i om jag förstår rätt oavsett typ av fastighet?)
Eller är det helt "enkelt" så att man "aldrig" kan bli sambos i fastigheter man ägt INNAN man blir sambos.
Dvs TS är särbo o köper hus. Killen flyttar in efter 6mån, (men han kanske kan bevisa att de var tillsammans vid husköp o hävda att huset köptes med plan att bli sambos).
Däremot om TS träffar ny kille efter att ha ägt huset 6mån borde de aldrig kunna bli sambos isf?
Alternativt är det så att man alltid blir sambos så fort man lever "under äktenskapliga förhållanden"?
Vilket gäller eg?
(Det är alltså bara den fastighet man bor i/är folkbokförd på man kan vara sambos i om jag förstår rätt oavsett typ av fastighet?)
Skatteklassen, eller den vardagliga benämningen på fastigheten, spelar ingen roll. Det är endast den gemensamma bostaden som kan bli samboegendom och paret kan endast ha sin huvudsakliga bostad på ett (1) ställe. Alltså, om samboparet har sin huvudsakliga bostad "på sommarstället" är det det som är (kan vara) samboegendom, även om paret även spenderar tid i en villa/bostadsrätt "i stan".patriklarsson skrev:Ok ja jag ska läsa lagtexten när jag har tid.
Vilket gäller eg?
Korrekt, fastigheter som var i någon parts ägo innan samboskapet började kan aldrig bli samboegendom.
Som notis kan nämnas att bostad som är hyres- eller bostadsrätt ändå kan fördelas till den andra sambon än ägaren (exempelvis den som får ensam vårdnad av barn), men då ska - för bostadsrätter - den övertagande parten ersätta den andra för värdet, se 22 §. Hyresrätter har som bekant inget värde...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Fast, det borde finnas en risk att de två har olika uppfattning om vilket hus som var den gemensamma bostaden, såvida det inte är strikt kopplat till var man är folkbokförd.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tycker detta blir mer och mer luddigt.
Som sagt hur ska det kunna avgöras var man spenderar mest tid om man är skrivna på en bostadsrätt men har sommarstuga.
Likadant om i TS fall hur ska det kunna avgöras om huset köps för eget bruk och hyrs ut till en man har "äktenskapligt förhållande" med, eller om det införskaffas för att man ska inleda en samborelation. Då de tidigare har var sin bostad o är särbos.
Jag tycker TS ska skriva ett papper där det står att hon o partnern är särbos och att huset med fastighetsbetäckning införskaffas för eget bruk!
Sedan skrivs detta på med ett gärna flera vittnen som validerar.
Samt att hon vid ev ihopflytt skriver ett hyreskontrakt till sambon.
Detta borde vara vattentätt!?
Det kostar pengar att anlita jurister o advokater. Helt onödig kostnad om det inte behövs!!
Som sagt hur ska det kunna avgöras var man spenderar mest tid om man är skrivna på en bostadsrätt men har sommarstuga.
Likadant om i TS fall hur ska det kunna avgöras om huset köps för eget bruk och hyrs ut till en man har "äktenskapligt förhållande" med, eller om det införskaffas för att man ska inleda en samborelation. Då de tidigare har var sin bostad o är särbos.
Jag tycker TS ska skriva ett papper där det står att hon o partnern är särbos och att huset med fastighetsbetäckning införskaffas för eget bruk!
Sedan skrivs detta på med ett gärna flera vittnen som validerar.
Samt att hon vid ev ihopflytt skriver ett hyreskontrakt till sambon.
Detta borde vara vattentätt!?
Det kostar pengar att anlita jurister o advokater. Helt onödig kostnad om det inte behövs!!
Det kostar inte speciellt mycket att få juridisk hjälp att skriva ett samboavtal. Det är en mycket liten investering att göra om det sedan visar sig att det behövs. Juridiskt bindande dokument är inget man bara slänger ihop en söndagskväll vid köksbordet. Det är mycket viktigt att formuleringarna är korrekta, annars kan dokumentet helt ogiltigförklaras vid en tvist, och en utbildad advokat känner till fikonspråket som krävs.patriklarsson skrev:
Lägg en tusenlapp nu så riskerar du inte att förlora halva värdet på fastigheten på grund av någon teknikalitet! Alternativt blir man medlem i Villaägarnas och får gratis juridisk rådgivning. Observera att jurist kan vem som helst kalla sig som anser sig kunna ge juridisk rådgivning så man får avgöra ifall man tror att denna rådgivning är tillräcklig. Vill man vara helt säker är det en advokat med familjejuridik som specialitet man ska kontakta.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Varför skriva en luddig ologisk sambolag? Tycker den härstammar från mitten på förra århundradet då det var vanligt med ex hemmafruar.
Enda exemplet jag kan tycka en partner ska ha rätt till halva en fastighet utan att ha betalat en krona är just om denne varit hemmafru/man under längre tid.
Annars säger iaf min lokig att den som betalat huset ska vara ägare!
Trist att man tydligen ska behöva ta till en advokat för att flytta ihop med någon eller för den delen flytta isär!
Samt att skriva lista på vem som köper in saker till hemmet.
Ska man anlita jurist om ena partnern vill köpa en tv?
Vad hände med mitt o ditt
Enda exemplet jag kan tycka en partner ska ha rätt till halva en fastighet utan att ha betalat en krona är just om denne varit hemmafru/man under längre tid.
Annars säger iaf min lokig att den som betalat huset ska vara ägare!
Trist att man tydligen ska behöva ta till en advokat för att flytta ihop med någon eller för den delen flytta isär!
Samt att skriva lista på vem som köper in saker till hemmet.
Ska man anlita jurist om ena partnern vill köpa en tv?
Vad hände med mitt o ditt
Jag tror lagstiftaren menar att om man har ett liv tillsammans och delar bostad så är det inte strikt "mitt och ditt" längre, utan vi och vårt. Lagen är inte alltid logisk och rättvis, tvärtom kan den vara medvetet ensidig t ex för att skydda en svagare part. Har man bott under samma tak i 15 år och kanske har barn ihop så har man så att säga tjänat ihop till ett skydd mot att hamna på gatan.
Sen frågan om vad en sambo är: Den gamla "kristna" föreställningen med kärnfamilj, man & hans hustru, sex enligt schema osv, verkar glida bort. Man kan givetvis vara sambo med en kompis, kusin, syskon etc. Men då får man skilja på det juridiska begreppet sambo vs. den allmänna/samhälleliga betydelsen.
Sen frågan om vad en sambo är: Den gamla "kristna" föreställningen med kärnfamilj, man & hans hustru, sex enligt schema osv, verkar glida bort. Man kan givetvis vara sambo med en kompis, kusin, syskon etc. Men då får man skilja på det juridiska begreppet sambo vs. den allmänna/samhälleliga betydelsen.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Men om min sambo jag bor o har sex med köper en tv, varför ska jag äga halva? Finns ju ingen logik i det!
Jag är nöjd om jag får titta på den någon ggn o jag gillar inte ens att titta på tv!
Det lutar åt att man måste dela på inköp av en fastighet eller att den som flyttar in köper in sig på halva annars finns det ingen rättvisa åt något håll.
Finns många som inte har råd att köpa hus för de slänger iväg pengar på skräp.
Då tycker jag de kan bo på gatan, men det är min privata åsikt.
Jag är nöjd om jag får titta på den någon ggn o jag gillar inte ens att titta på tv!
Det lutar åt att man måste dela på inköp av en fastighet eller att den som flyttar in köper in sig på halva annars finns det ingen rättvisa åt något håll.
Ja tv:n och möbler är bådas enligt lagen, oavsett vem som betalat dem. Det går utmärkt att ha ett annat upplägg - bara att skriva papper på vad som är ditt och vad som är mitt.
Ang att slänga iväg pengar på skräp, ny platt-tv varannat år, hämtlatte 5 gånger i veckan etc etc, så kan man ju försöka närma sig ett gemensamt synsätt genom att ha lite samtal vid köksbordet om ekonomi: vad vill vi ha, vad behöver vi (obs skillnad), hur anskaffar vi detta, vilken prioritetsordning, vilken tidsplan, finns medel kvar till tråkiga löpande och oförutsedda utgifter... Osexigt? Javisst men allt i livet är inte omedelbara kickar och obekymrat tonårsliv med klickande och statusuppdateringar och lajks i sociala medier, även om många av mina kollegor och vänner i 30-40-årsåldern verkar tro det...
Ordning på ekonomin ger handlingsutrymme dvs frihet. Det finns falsk frihet också, konsumtionslån, avbetalningsköp på värdeobeständiga saker. En läsk/ursnygg tröja fast jag har 10 till/motorbåt är inga investeringar. Det är okej att konsumera men det ska vara ett övervägt val och man ska veta att man väljer bort något annat. Och är man inte singel utan två med gemensamma bolån och kanske barn rentav så är det bra att vara överens om dessa grundläggande saker.
Ang att slänga iväg pengar på skräp, ny platt-tv varannat år, hämtlatte 5 gånger i veckan etc etc, så kan man ju försöka närma sig ett gemensamt synsätt genom att ha lite samtal vid köksbordet om ekonomi: vad vill vi ha, vad behöver vi (obs skillnad), hur anskaffar vi detta, vilken prioritetsordning, vilken tidsplan, finns medel kvar till tråkiga löpande och oförutsedda utgifter... Osexigt? Javisst men allt i livet är inte omedelbara kickar och obekymrat tonårsliv med klickande och statusuppdateringar och lajks i sociala medier, även om många av mina kollegor och vänner i 30-40-årsåldern verkar tro det...
Ordning på ekonomin ger handlingsutrymme dvs frihet. Det finns falsk frihet också, konsumtionslån, avbetalningsköp på värdeobeständiga saker. En läsk/ursnygg tröja fast jag har 10 till/motorbåt är inga investeringar. Det är okej att konsumera men det ska vara ett övervägt val och man ska veta att man väljer bort något annat. Och är man inte singel utan två med gemensamma bolån och kanske barn rentav så är det bra att vara överens om dessa grundläggande saker.
Redigerat:
Logiken är, såvitt jag har förstått, att det finns oerhört många kostnader i ett samboskap som är gemensamma, men endast ett fåtal som har ett kvarvarande ekonomiskt värde. Du kan ju köpa en TV för 3.000 kr samma månad som din sambo köper mat för 3.000 kronor. I ett sådant läge är det väl fullt logiskt att ni delar lika på dem båda eftersom båda är avsedda för gemensamt bruk? Därtill har vi ju kostnader för el, vatten, förskoleavgifter m.m.patriklarsson skrev:Men om min sambo jag bor o har sex med köper en tv, varför ska jag äga halva? Finns ju ingen logik i det!
Grundregeln är att samboegendom är avsedd att ägas gemensamt. Vill man göra undantag från detta, exempelvis för att någon i förhållandet vill köpa en mycket dyrare TV än vad partnern är intresserad av, får man skriva papper på det om frågan är viktig och man misstänker att det kan bli diskussion om frågan vid en eventuell separation.
Tänk hur det är när man är gifta. Det är, mer eller mindre, den effekten som är eftersträvad för sambos vad gäller boende och bohag.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Skriva papper, då skulle man ju ha jurist eller helst advokat enl ovan?
Jag kmr nog aldrig gifta mig heller så det behöver jag inte tänka så mkt på.
Är problemet med att samhället bestämmer över vad som är mitt/ditt som gör mig bekymrad.
Tycker det borde finnas tydligare regler om inte annat.
Att det är en definitionsfråga vem som äger ett hus som i TS fall låter för mig högst oroväckande.
Var går isf tidsgränsen för hur länge man ska bo själv innan ngn flyttar in ex?
Ingen verkar veta/det finns tydligen inget svar?!
Jag kmr nog aldrig gifta mig heller så det behöver jag inte tänka så mkt på.
Är problemet med att samhället bestämmer över vad som är mitt/ditt som gör mig bekymrad.
Tycker det borde finnas tydligare regler om inte annat.
Att det är en definitionsfråga vem som äger ett hus som i TS fall låter för mig högst oroväckande.
Var går isf tidsgränsen för hur länge man ska bo själv innan ngn flyttar in ex?
Ingen verkar veta/det finns tydligen inget svar?!
patriklarsson,
Du måste ju förstå att sambolagen är skriven för att skydda individer från att bli utnyttjade. Försök sätta dig in i en svagare människas situation istället för att bara utgå ifrån hur du har det i ditt liv.
En annan mycket viktig sak att tänka på när man blir sambo är att skriva testamente. Mycket av den här tråden handlar om sambor som går skilda vägar medan fallet där den ena parten går bort hamnar i skymundan. Ponera att två personer är sambor, äger ett hus och ett antal prylar. Om den ena parten dör ärver dess närmaste släktingar halva bostaden och hälften av prylarna om inte något testamente skrivits. I fallet jag skrev om tidigare i tråden ärvde det nyfödda barnet halva bostadsrätten när pappan gick bort. Mamman hamnade i en väldigt jobbig situation eftersom hon inte kunde sälja lägenheten som hon hade svårt att klara ekonomiskt på egen hand. Det tog över ett år av mycket tårar, frustration och hårt arbete innan hon kunde sälja och skaffa en mindre lägenhet. Allt samtidigt som hon var tvungen att hantera sorgen och chocken att förlora pappan till sitt första barn.
Hade de skrivit ett testamente sinsemellan som såg till att de skulle ärva varandra hade hon kunnas sälja omedelbart och processen att gå vidare hade kunnat påbörjas direkt.
Du måste ju förstå att sambolagen är skriven för att skydda individer från att bli utnyttjade. Försök sätta dig in i en svagare människas situation istället för att bara utgå ifrån hur du har det i ditt liv.
En annan mycket viktig sak att tänka på när man blir sambo är att skriva testamente. Mycket av den här tråden handlar om sambor som går skilda vägar medan fallet där den ena parten går bort hamnar i skymundan. Ponera att två personer är sambor, äger ett hus och ett antal prylar. Om den ena parten dör ärver dess närmaste släktingar halva bostaden och hälften av prylarna om inte något testamente skrivits. I fallet jag skrev om tidigare i tråden ärvde det nyfödda barnet halva bostadsrätten när pappan gick bort. Mamman hamnade i en väldigt jobbig situation eftersom hon inte kunde sälja lägenheten som hon hade svårt att klara ekonomiskt på egen hand. Det tog över ett år av mycket tårar, frustration och hårt arbete innan hon kunde sälja och skaffa en mindre lägenhet. Allt samtidigt som hon var tvungen att hantera sorgen och chocken att förlora pappan till sitt första barn.
Hade de skrivit ett testamente sinsemellan som såg till att de skulle ärva varandra hade hon kunnas sälja omedelbart och processen att gå vidare hade kunnat påbörjas direkt.
Finns även ett berömt fall med en framgångsrik svensk deckarförfattare som gick bort och då ärvde hans sambo och livskamrat sedan årtionden noll och intet. Däremot dök släktingarna upp utan större dröjsmål. Så man kan säga att lagen inte har hängt med i samhällsutvecklingen.