Bara en fråga som jag själv har funderat över. Hur skulle du göra om du stod inför ett husköp på ca. 3 miljoner och vann det på lotto. Skulle du köpa huset kontant eller låna till huset och ha pengarna kvar?

En spontan tanke är att lägga in ca 1 miljon i kontantinsats och behålla ca 2 miljoner.

Köpa kontant såklart.
Vad som lönar sig vet jag inte men den som har skuld är inte fri-och frihet är värd allt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
En spontan tanke är att lägga in ca 1 miljon i kontantinsats och behålla ca 2 miljoner.
Varför låna när man inte behöver...:S

Jo. jag är det hållet också att betala hela huset men samtidigt så du inte miljonär längre. Visst du får ut mer av lönen för att göra annat men du kan inte göra mycket förrän du säljer huset. Jag tror som mr bygg att pynta in 1 mille och låna till resten.

Nu har jag inte vunnit på lotto utan det är bara roligt att veta hur andra tänker.

Marksten skrev:
Jo. jag är det hållet också att betala hela huset men samtidigt så du inte miljonär längre.
Va? Har man en kåk värd 3 miljoner och är obelånad så är man självklart miljonär. Jag hade tveklöst låtit bli att låna.

Pyntat in 3 miljoner kontant för huset, tveklöst.

Göran.W
Betala kontant så slipper man lån och fram förallt alla som ska tigga pengar.
Dom som vinner stort brukar vara ett fall för kron kalle och socialen efter några år totalt utblottade.

MB77 skrev:
Varför låna när man inte behöver...:S
Väldigt enkelt resonemang från min sida. Ett lån på 2 miljoner kostar inte många tusenlappar per månad så det kan jag ta. Men största delen av pengarna skulle jag spara i någon vettig form. Sen skulle jag använda vinsten löpande för att sätta en guldkant på tillvaron och dessutom förverkliga en fånig dröm och köpa en Audi RS6 som jag skulle njuta av varje dag:D Där skulle nog min sambo ha vissa synpunkter, men jag tycker att har man tur och vinner så mycket pengar så ska man också ta tillfället att göra något kul för pengarna. Att bara betala huset rakt av och minska sin månadskostnad med några tusen känns inte som något upphetsande sätt att använda vinsten.

Tyresö
Man hör ju på ordet vad det innebär: skuldfri, man är helt enkelt fri. Självklart skulle jag casha huset!

Bara att konstarera att jag är rätt ensam om mitt resonemang att bara betala av delar av huset och sen placera och sätta sprätt på pengarna istället för att betala av hela lånet och vara skuldfri.:) Men det bästa sättet att använda vinsten är väl att uppfylla sina drömmar, Om det sen är att vara skuldfri eller att göra andra galenskaper för vinsten är väl ganska ointressant så länge man njuter av vinsten.;)

Mr_bygg håller fullständigt med dig! pynta in en miljon kontant placera 1-1,5 milj aktier,fonder,räntepapper
beronde på risk och köp det du alltid har önskat dig utan haft råd,stor båt,häftig bil, sommarstuga eller ta tjänsteledigt och res ett år för resten.

Sätt guldkant på tillvaron medans ni är unga/friska = livskvalitet!
Det är ingen som tackar er för att ni vart rediga och betalt kåken när ni ligger i jorden inte så ni hör det iaf ;o)
Skulle räntan mot all förmodan skena upp så kan man ju betala av lite extra och sänka sin
boendekostnad isf. Man kan inte leva safe hela livet måste våga och chansa lite jag menar skulle
allt gå åt fanders då är det bara sälja kåken och börja om köpa mindre kåk eller skaffa lägenhet .

För mig är valet enkelt, min kåk är bara värd 1,2 mille =0) Men om jag hade lån på 3 mille som TS förutsätter i början, är jag inne på Mrbygg´s linje. Tror att det dessutom är mer ekonomiskt ( kanske är fel ord, men tror att man lätt kan tjäna mera på investeringar än man förlorar på 3-4% på skuldränta) om man vågar chansa med dagens räntor iaf. Pynta av 1 mille, och placera 1 mille, UNNAT sig saker man alltid velat ha, schysst bil utan lån osv. samt renoverat = höjt värdet på kåken för ca 1 mille.

P
mr_bygg skrev:
Sen skulle jag använda vinsten löpande för att sätta en guldkant på tillvaron och dessutom förverkliga en fånig dröm och köpa en Audi RS6 som jag skulle njuta av varje dag:D Där skulle nog min sambo ha vissa synpunkter, men jag tycker att har man tur och vinner så mycket pengar så ska man också ta tillfället att göra något kul för pengarna. Att bara betala huset rakt av och minska sin månadskostnad med några tusen känns inte som något upphetsande sätt att använda vinsten.
Om man konsumerar istället för att betala av sina skulder är det samma sak som att låna för att konsumera. Vissa kan tycka att de aldrig i livet skulle låna pengar för att köpa en skojig bil men köpa bilen för lottovinst när man har lån är nästan samma sak.

Betala kontant!

Som den gamle Göran sa: "-Den som är satt i skuld är inte fri." Det enda som den mannen sa som stämde.....:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.