Nej, har bara sett dem på en mässa. Såg bra ut iaf.

För under 3000 kr är en spirit classic 210 naturligtvis prisvärd. Den har endast 2 brännare så den fungerar inte bra till indirekt grillning. Något som jag ändå aldrig använt min 310 till. Jag behöver dock grillytan eftersom vi är 5 st.

Fungerar storleken skulle jag slå till direkt.

Jag betalade 5995 kr för ca 4 år sedan.

Så då var gillen inhandlad. Blev tillslut en weber classic 210. Lyckades efter lite om och men få den prismatchad på bauhaus. Men såg till att först köpa den för ca 3800 kr på bauhaus. Åkte förbi elgiganten och plocka upp ett reklamblad och sedan körde jag tillbaka (200m) till bauhaus och bad att få utnyttja prisgarantin (De ger 12% lägre pris än konkurrenterna). Först påstod de att det inte var samma model. att deras var en nyar model osv. Men jag var trevlig men bestämd. Och de insåg ganska snabbt att det faktiskt var exakt samma som elgiganten sålde denna vecka för 2990:-. Så jag fick tillbaka över 1000:-. Så kostnaden blev då 2630:-. Jag har hört på andra forum att om man inte betalar för varan så kan de ibland säga "Oj de har pricis sänkt priset på denna vara central" till samma som konkurrenterna. Då står man utan "bevis". Därför betalade jag glatt överpriset på bauhaus för att sedan använda prisgarantin. Vilket blev ett ganska bra pris tycker jag....

Blir nog att sätta ihop den till helgen. Tack för all hjälp!

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
P
Har weber classic 210 emaljerad plåt till galler? eller?

glinton skrev:
Kände på en några Kingstone grillar på bauhaus. De kändes verkligen stabila! Men jag var lite osäker på sidoplåtarna som kändes ganska tunna. Hur länge har du haft den? Vad är bra och dåligt med den?
Tror jag köpte min 2010. Har en Kone. Fördelarna är väl att den är billig, stabil, har en bra grillhylla samt drar lite gasol (tycker jag iaf, byter flaska max en gång per säsong. Grannen har modellen över mig, och han byter två gånger per säsong, och då har han mindre grillyta, dock även ett stekbord.)
Nackdelar? Är min första gasolgrill, så jag har egentligen inget att jämföra med. Jag fick iaf byta grillgaller efter två säsonger, uppgraderade då från rostfritt till emaljerat (tror jag det är). Efter tre säsonger fick jag byta flametamers.
Den har lite rost vid vissa skruvar. Tror dock att dessa uppkom första säsongen då jag inte hade skydd, sedan köpte jag originalskyddet.
För pengarna jag gav (1990kr) är jag väldigt nöjd, men nästa grill blir nog storleken större.

TheStills skrev:
Har weber classic 210 emaljerad plåt till galler? eller?
Precis den har emaljerad plåt till galler. Weber original 210 (och 310) har gjutjärnsgaller. Tror dock att man kan byta detta om man vill (vet inte hur mycket detta kostar). Men original kostar ganska mycket mer (men har några fler skillnader än galler)

Är det någon som vet var man kan få tag på en klotgrill med 69-70 cm i diameter? Standard på de större grillarna verkar vara 57 :(

Weber finns i 67, 90 och en absurd 110 tror jag. Hornbach har...

Är nu inne på 5é säsongen för vår lilla Weber Genesis 310.... den har överdragsskydd & har haft det från dag ett... men, står ut året om (på altandäcket under tak). Den köptes för ca 10k.

Vad är då uppfattningen efter några år? Är Veritas nöjd?

Jodå, fungerar utmärkt utan att något har behövts bytas ut..... lite antydan till ytrost på den "rostfria" beläggningen har visat sig men inte värre än att det mesta gått att polera bort.

Gjutjärnsgallret uppskattas mycket då det är lätt att hålla efter/underhålla.

Är Weber grillarna värda sitt pris? Den största anledningen till att köpa Weber i Sverige trots överpriset är som jag ser det tillgången till tillbehör & reservdelar då Weber helt klart dominerar vår lilla marknad. Men, visst är det tråkigt att betala mer än dubbelt så mycket mot vad grillen kostar i USA....

En vacker dag kanske man kan motivera inköpet av en Napoleon grill... med "sizzle zone" & allt

http://www.napoleongrillar.se/produkt/gasolgrillar/pro825/

men... tills dess så får Weber duga ;)

Skulle aldrig kunna lägga 50 000 på en grill. Men visst upp till 15000 Max 20000 ok ��. Jag älskar också att grilla. Har en weber q300,weber 57" one touch plus, weber 47. Skulle vilja ha en genesis eller kanske sumit 4

Som sagt Weber har en 67:a, och Ranch Kettle på 98 cm men den är på väg ut ur sortimentet.
En 67:a är väl det som står högst upp på min önskelista, ahr en 57:a idag som får jobba hårt och hade varit kul och kunnat köra ännu mer på grillen.

T
petersson79 skrev:
Som sagt Weber har en 67:a, och Ranch Kettle på 98 cm men den är på väg ut ur sortimentet.
En 67:a är väl det som står högst upp på min önskelista, ahr en 57:a idag som får jobba hårt och hade varit kul och kunnat köra ännu mer på grillen.
Då skulle jag hellre ha två grillar, en mer lite högre värme och en som man kör lite lägre värme i för att det man grillar ska gå klart.

Det är ofta det som jag har sett "proffsen" göra när de grillar till många.

Vi hade Mattias Andersson som föreläste för oss på firman och sen bjöd på grillat till över 30 personer och då grillade de på två 57:or där den ena gick varm(200-250 grader) och den andra lite mindre varm(ca 120 grader).

De grillade två sorters kött och fisk på detta sätt.

Precis min tanke med. Menade att komplettera 57:an med en 67:a...Gäller bara att får med chefen på det :) Fast även 2 57:or skulle ju funka!

Har upptäckt att min Weber Spirit 310 gasolgrill som jag köpte sommaren 2015 börjar rosta i stativet.

Rost på nederkanten av bottenplattan och en del rost på de "rostfria" blanka kanter som löper längs fronten

Jag blir bara så förb---d att man slarvar med ytbehandlingen på en så dyr (5-6000 SEK) grill

Den har visserligen stått ute på trädäcket (fast under tak - kan inte regna på den) hela vintern; men Hallå!!! - en grill förvarar man väl utomhus, eller????

Kommer att reklamera via Elgiganten där jag köpte den, men gissningsvis kommer Weber att neka ansvar - vad tror ni? Någon som har erfarenhet av Webers kundservice?

Det står heller inte i skötselanvisningarna att man ska olja in grillen eller något sådant

Förutom detta är jag väldigt nöjd med grillen som sådan - funkar utmärkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.