hsd
När vi köpte en del av grannen så hade lantmäteriet ett fastpris som man kunde välja, det var visserligen några tusen mer än vad tomtpriset var men bara en bråkdel av de priser som nämns i tråden

Jag hade en granne på landet vid kusten. Deras fastighet var sammanslagning av två fastigheter. Bägge stora - gamla fasigheter på flera tunnland. När två systrar ärvde ville de slå isär igen. Lantmäteriet krävde då att det istället skulle bli två fritidshustomter och en för dem gemensam större allmänning. Till sist hittade de en jurist som lyckades, genom att påvisa någon lagfart eller liknande dokument som kunde styrka att de två huvudhusen var separata trots gemensam fasighet. Så till sist fixade det sig och med hjälp av ett smalt skaft fick den ena tomten access till östersjön, som den andra reda hade.

Så man ska tänka till när man slår ihop.

Håkan

M Mike the Spike skrev:
Jag var inne på att köpa till typ åtta meter av markägaren (en bonde) som min tomt är avstyckad från. Men Strängnäs kommun gav beskedet att en nybildning av en fastighet (avstyckning/sammanslagning) kostar runt 30 000 kr. Så jag la ned det. Kändes inte värt.
mmm... det är stor skillnad på pris när de ska sätta nya gränser osv. Men finns 2 färdiga fastigheter som bara ska läggas ihop så är lantmäterikostnaden försumbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.