21 705 läst ·
32 svar
22k läst
32 svar
Köpa granntomten - sammanslagning av fastigheter...
Sida 1 av 3
Vet inte riktigt var jag ska placera denna fråga.
Vi har en liten sommarstuga med alla bekvämligheter, men ganska lite utrymme. Framförallt då vi har ha övernattande gäster. Nu visar det sig att grannen kommer att sälja sin stuga. Den är väldigt enkel och saknar el / vatten / avlopp. Om vi slår till så får vi nästan dubbelt så stor tomt och ett extra hus plus en hel massa förvaring också.
Till frågan:
Om jag efter köp begär en sammanslagning av fastigheterna (borde vara en okomplicerad utredning för Lantmäteriet), kan jag då dra el till det andra huset utan att behöva betala inkopplingsavgift till nätägaren? Jag borde väl också spara in en slant på försäkringen, om man jämför med att behöva försäkra dom två fastigheterna med byggnader separat.
Tankar? Funderingar?
Vi har en liten sommarstuga med alla bekvämligheter, men ganska lite utrymme. Framförallt då vi har ha övernattande gäster. Nu visar det sig att grannen kommer att sälja sin stuga. Den är väldigt enkel och saknar el / vatten / avlopp. Om vi slår till så får vi nästan dubbelt så stor tomt och ett extra hus plus en hel massa förvaring också.
Till frågan:
Om jag efter köp begär en sammanslagning av fastigheterna (borde vara en okomplicerad utredning för Lantmäteriet), kan jag då dra el till det andra huset utan att behöva betala inkopplingsavgift till nätägaren? Jag borde väl också spara in en slant på försäkringen, om man jämför med att behöva försäkra dom två fastigheterna med byggnader separat.
Tankar? Funderingar?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det blir då en fastighet med ett extra hus, borde inte vara några konstigheter tycker jag. Elbolaget bryr väl sig bara om installerad huvudsäkring och förbrukning?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Du kan dock bli överraskad vad lantmäteriet kommer att ta betalt. Men när väl fastigheterna är sammanslagna, så är det bara en fastighet ur elleverantörens synvinkel, dvs inga extra anslutningsavgifter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har själv gått med liknande funderingar.
Har redan två tomter som ligger bredvid varann, men bara den ena är bebyggd.
Nu aviserar ju vår regering att de skall höja fastighetsskatten för obebyggda tomter.
Någon som vet vad Lantmäteriet kan ta för att "slå ihop" två fastigheter.
Båda är obelånade och nyskapade 2007, så det finns ingen gammal historia att gräva i.
PS
Enligt Lantmäteriets "prislista":
Nu aviserar ju vår regering att de skall höja fastighetsskatten för obebyggda tomter.
Båda är obelånade och nyskapade 2007, så det finns ingen gammal historia att gräva i.
PS
För ungefär en halvtimmes jobb :eek:
Redigerat:
Formellt gäller att alla bostadshus på fastigheten ska ha en egen anslutning till elnätet. I praktiken är det få nätägare som följer upp detta. Det är också lite oklart hur ett gästhus till en sommarstuga ska klassas
Om det måste göras en förättning så kostar det runt 40.000. Men enklast är att ringa och kolla med lantmäteriet. De kan ge prisindikation eller en offert.
Om det måste göras en förättning så kostar det runt 40.000. Men enklast är att ringa och kolla med lantmäteriet. De kan ge prisindikation eller en offert.
Om det finns kommunalt VA på en av tomterna man slår ihop så skall man dessutom betala merkostnaden för att tomten blir större. Har man t.ex. en gång i tiden betalat en VA-anslutningsavgift för 1000kvm och slår ihop denna med ytterligare en tomt på 200kvm (som inte har VA tidigare) så behöver man betala en anslutningsavgift motsvarande 200kvm.
Sedan finns det begränsningar i max anslutningsavgift när det gäller privatpersoner som kan göra att merkostnaden inte behöver bli så stor eller utebli helt. Gränsen tror jag går vid 1500kvm. Har man en större tomt än så så behöver man inte betala mer.
Sedan kan man fråga sig hur många kommuner som följer upp sammanslagningar av fastigheter och tar ut en avgift när så sker...
Sedan finns det begränsningar i max anslutningsavgift när det gäller privatpersoner som kan göra att merkostnaden inte behöver bli så stor eller utebli helt. Gränsen tror jag går vid 1500kvm. Har man en större tomt än så så behöver man inte betala mer.
Sedan kan man fråga sig hur många kommuner som följer upp sammanslagningar av fastigheter och tar ut en avgift när så sker...
Det är långt ifrån säkert att Lantmäteriet går med på en sammanläggning av fastigheterna. Varje bildad fastighet ska nämligen "vara lämplig utifrån sitt syfte", och lantmätaren kan mycket väl tycka att det är lämpligare att varje fritidshusfastighet i området är ca 2000 kvm än att en blir 4000. (arealerna rena gissningar).
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Det är nog vad du kan räkna med att det kommer kosta. Men som nämnts av andra så kanske de inte ens går med på det. Det kanske i detalj plan är fastlag max storlek på tomterna. Det där med VA kostnader är också intressant att gräva i. El tror jag är ett mindre problem.KnockOnWood skrev:Har själv gått med liknande funderingar.
PS
För ungefär en halvtimmes jobb :eek:
Taxorna skiljer sig mycket mellan kommuner, de flesta har en fast del och en del som är beroende på tomtens storlek.Men inte alla. Brytgränsen för där taxan inte blir högre skiljer sig också. Här ligger den på 2000 kvm tex.McStewart skrev:Om det finns kommunalt VA på en av tomterna man slår ihop så skall man dessutom betala merkostnaden för att tomten blir större. Har man t.ex. en gång i tiden betalat en VA-anslutningsavgift för 1000kvm och slår ihop denna med ytterligare en tomt på 200kvm (som inte har VA tidigare) så behöver man betala en anslutningsavgift motsvarande 200kvm.
Men jag tror (hoppas) också att uppföljningen från kommunen kring detta är obefintlig
Jag skulle nöja mig med att ringa lantmäteriet och kontrollera att man faktiskt får slå ihop tomterna. Kommunen och nätägare kan få upptäcka det själva om de nu är intresserade. Det bästa är nog om du kan justera storleken på din fastighet samtidigt som den gamla tas bort.
Nätägarens stolpe står mitt emellan fastigheterna, så det blir nog t.o.m. enklare att dra från den än från mitt hus.toolman77 skrev:
Det är en gammal fäbod, så det är en massa skogsfastigheter och tomter med alla möjliga storlekar. Men, man vet ju aldrig om det finns något dammigt dokument i gömmorna hos Lantmäteriet eller kommunen.b8q skrev:Det är långt ifrån säkert att Lantmäteriet går med på en sammanläggning av fastigheterna. Varje bildad fastighet ska nämligen "vara lämplig utifrån sitt syfte", och lantmätaren kan mycket väl tycka att det är lämpligare att varje fritidshusfastighet i området är ca 2000 kvm än att en blir 4000. (arealerna rena gissningar).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kan man inte få en "offert" från lantmäteriet?