M Melkerman skrev:
Tack alla! Många bra tips. Det här är mycket mer komplicerat än vad jag trodde. Farsan vill att det ska bli gjort så det inte blir bråk syskon emellan i framtiden. Det verkar som arv ibland tar fram det sämsta i människan.
Våran jurist sa en bra mening när alla skrev på pappret för generationsskifte

"En här inne kommer troligtvis bli skuldfri och leva gott, den andra kommer få ett stort lån"

Bästa beslutet vi gjorde, att välja göra allt korrekt, kostade oss ca 1 miljon mer än vad vi hade önskat men idag är vi glada för det allihop

TRJBerg
Det kan vara värt att ränka på att taxeringsvärdet kan skilja sig mycket från marknadsvärdet. I vissa sällsynta fall är marknadsvärdet högre än taxeringsvärdet. T ex tar taxeringsvärdet inte hänsyn till skick (dåligt?) eller speciella omständigheter (all skog avverkad, motocrossbana som granne).
Taxeringsvärdet är i stort sett baserat på liknande fastigheters försäljningsvärden i området.

TRJBerg TRJBerg skrev:
I vissa sällsynta fall är marknadsvärdet högre än taxeringsvärdet.
Jag vill påstå att det är tvärtom.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför säger då skatteverket att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet?
alla fastigheter jag har köpt och sålt har varit dyrare än taxeringsvärdet.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det normala är att marknadsvärdet är högre än taxeringsvärdet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför säger då skatteverket att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet?
Det kunde de själva inte svara på utan svaret jag fick var i princip "det ska vara 75% av marknadsvärdet" trots att taxeringsvärdet i vårt fall var närmare 25% högre än marknadsvärdet. Men de var noga med att påpeka att taxeringsvärdet är viktigt att det är rätt men de kunde inte förklara varför och inte heller ändra
S hjulia skrev:
Det påstås att taxeringsvärdet ska vara 75% av uppskattat marknadsvärde men det verkar bara stämma om området som underlaget bygger på är tillräckligt likt ena egen fastighet.
Vi fick ett taxeringsvärde på, om jag inte minns fel, ca 1,6 miljoner vilket då är drygt 2 miljoner i marknadsvärde men vårt hus hade nyligen värderats till ca 1,3 miljoner. När jag pratade med Skatteverket så sa de att taxeringsvärdet mycket riktigt ska vara ca 75% av marknadsvärdet och det blev antagligen fel för att det är så många nybyggen i byn som det då har jämförts med. Trots det kunde de inte ändra taxeringsvärdet av någon märklig anledning och de kunde inte heller förklara varför de anser att taxeringsvärdet är så viktigt när siffrorna kan vara helt godtyckliga...
Vi har en halvt vinterbonad sommarstuga (bara 10-12 cm isolering) med hyfsad standard men som är långt ifrån alla moderna, nybyggda "en studie i gråskala"-villorna som har poppat upp som svampar i området. Dessutom är det få mindre hus med standard likt vårt som säljs häromkring (det finns många men de verkar folk hålla hårt i). Så i princip all statistik för taxeringsvärdet kommer från försäljningar av "en studie i gråskala"-villorna vilket då blir helt galet för alla de fastigheter som liknar vår fastighet.

S hjulia skrev:
Det kunde de själva inte svara på utan svaret jag fick var i princip "det ska vara 75% av marknadsvärdet" trots att taxeringsvärdet i vårt fall var närmare 25% högre än marknadsvärdet. Men de var noga med att påpeka att taxeringsvärdet är viktigt att det är rätt men de kunde inte förklara varför och inte heller ändra

Vi har en halvt vinterbonad sommarstuga (bara 10-12 cm isolering) med hyfsad standard men som är långt ifrån alla moderna, nybyggda "en studie i gråskala"-villorna som har poppat upp som svampar i området. Dessutom är det få mindre hus med standard likt vårt som säljs häromkring (det finns många men de verkar folk hålla hårt i). Så i princip all statistik för taxeringsvärdet kommer från försäljningar av "en studie i gråskala"-villorna vilket då blir helt galet för alla de fastigheter som liknar vår fastighet.
Klart att det finns undantag, men TRJBerg skrev att det är sällsynt att marknadsvärdet är högre än taxeringsvärdet vilket är helt fel. Det är precis tvärtom.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Taxeringsvärdet har inte någon koppling till marknadsvärdet, mer än att det brukar vara 75% av vad den som säljer har som lägsta förväntan när det gäller villor.

När det gäller näringsfastigheter är det inte ovanligt att gamla lador och annat är registrerade som fullt fungerande, fast de egentligen borde nedgraderas till icke funktionella för modern djurhållning etc.
Åkrars dränering likaså. Virkesförråd m.m..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
M Melkerman skrev:
Tack alla! Många bra tips. Det här är mycket mer komplicerat än vad jag trodde. Farsan vill att det ska bli gjort så det inte blir bråk syskon emellan i framtiden. Det verkar som arv ibland tar fram det sämsta i människan.
Du har helt rätt, arv kan få fram det sämsta i oss människor, och fastigheter är värst av allt.

Därför är det direkt farligt att försöka ta "genvägar" som taxeringsvärde.

Det är en skattemässig siffra, inte ett marknadsvärde, och används aldrig seriöst vid generationsskiften.

Vill man slippa syskonbråk, sura miner och framtida arvstvister finns bara ett sätt.
Gör ordentliga värderingar och ta in jurist som skriver avtalet.

Allt annat är att bädda för problem kanske inte idag, men garanterat längre fram när nästa generation ska reda ut det.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S
D Danne824 skrev:
Därför är det direkt farligt att försöka ta "genvägar" som taxeringsvärde.
Inte alls.
Men om alla kräver millimeter-rättvis fördelning och gillar att betala skatt så kan man helt bortse från den möjligheten.

TRJBerg
F fribygg skrev:
Jag vill påstå att det är tvärtom.
Sorry, skrev fel. Det ska förstås vara tvärtom som du säger.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Det normala är att marknadsvärdet är högre än taxeringsvärdet.
Jag vet, skrev fel. Tänkte rätt så kartan gällde före terrängen.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Skrev fel.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är inte säker på vad du menar, men blir man utköpt med marknadsvärdet så håller jag med dig. Det är en helt annan sak om man blir utköpt till ett underpris, dvs taxeringsvärdet… vilket väl är det ts skriver?
Naturligtvis. Det var syftat på bland annat @Tsdoesds inlägg.

T Tsdoesds skrev:
Att gräva ner sig för mycket i prislappen för att senare bli avundsjuk på eventuell avkastning för syskonet det kommer leda till de fulaste splittringarna inom familjer; de över föräldrarnas smulor.
Ska det vara ekonomiskt rättvist är som sagt taxeringsvärdet helt ointressant.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D
mexitegel mexitegel skrev:
Det här med att värdestegring på fastigheten vid ett utköp skulle bli orättvist i en framtid köper jag inte riktigt. Det finns inget som hindrar att den utköpta parten investerar sina pengar i en annan fastighet och kan göra samma ”vinst”. Eller sätta pengarna på börsen och kanske göra en ännu bättre affär.
Jo, det stämmer i teorin men problemet är att det nästan aldrig fungerar så i praktiken.

När man blir utlöst ur en fastighet är det inte alltid man får loss hela summan att investera på samma villkor.

Skatt, avgifter och andra kostnader gör att jämförelsen haltar.

En fastighet har dessutom ett känslomässigt och familjemässigt värde som inte kan ersättas av börsen.
Därför är det ännu viktigare att marknadsvärdet används, så att den som säljer inte riskerar att känna sig felfördelad.

Det handlar inte alltid om att ”jaga vinstmöjligheter”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.