J jonte0 skrev:
Ta in minst 2 olika värderingar - gärna 3.

Låt parterna välja var sin och kom överens om en 3e.

Innan ni gör detta, bestäm reglerna - dvs att ni tar medelvärderingen av de 3.

Allt annat är upplagt för bråk och dålig stämning. Trust me.

//

PS. Taxeringsvärde - really?? DS.
Bästa tipset! Gör upp spelreglerna först. Värdera sen.

Taxeringsvärdet brukar alltid ligga under marknadsvärdet. En tumregel är att tax värdet motsvarar 75% av marknadsvärdet. Så en objektiv värdering är på sin plats.

M Melkerman skrev:
Hej!
Det är dags för generationsskifte. Min pappa vill att hans lilla jordbruksfastighet går vidare i släkten. Min syster är intresserad av att lösa ut mig. Hon säger att det är vanligt att en mindre jordbruksfastighet värderas efter taxeringsvärdet och hon kan då betala hälften till mig. Är det ett vanligt förfarande? Vill att allt ska gå rätt till, inte bara för min skull, utan också för mina barns skull.
Tack för funderingar och erfarenheter.
Har varit med om liknade situation. Min sambos , numera fru och jag köpte hennes föräldrahem, en lite gård på ca 20 ha. Fadern ville att hon skulle få köpa det för 1 kr under taxeringsvärdet, räknas som gåva mot vederlag då. Säljaren beskattas inte och nya ägare ärver skatten så att säga. Anskaffningsvärdet är 0 kr, för fastigheten har hela tiden gått i arv.

Hon har 3 syskon som var till frågade innan henne men tackat nej av olika anledningar. Syskonen hade nog helst sett att vi köpte det för "marknadspris" men det blev en kompromiss med förskott på arv för min Fru.

Vi gjorde två värderingar då den ena var för låg enligt syskon så det blev mitten på båda värderingarna som det räknades ut förskott på arv. Vi hade hjälp av jurist från LRF.

Nu blev inte förskott på arv någon större summa, fadern ville inte att det skulle vara förskott på arv utan det var på juristens inrådan.

Fördelen för oss blev mest lånet då vi slapp gå in med kontantinsats, som vi istället kunde använda att renovera för, vilket behövdes. Annars hade vi varit barskrapade och inte haft något att renovera för vilket inte var ett alternativ för mig, då hade jag köpt en annan fastighet i så fall.

M Melkerman skrev:
Hej!
Det är dags för generationsskifte. Min pappa vill att hans lilla jordbruksfastighet går vidare i släkten. Min syster är intresserad av att lösa ut mig. Hon säger att det är vanligt att en mindre jordbruksfastighet värderas efter taxeringsvärdet och hon kan då betala hälften till mig. Är det ett vanligt förfarande? Vill att allt ska gå rätt till, inte bara för min skull, utan också för mina barns skull.
Gå till Ludvig o Co eller motsvarande. Det där med vad man ska betala vid generationsskifte är en matematik man inte lär sig i skolan.
finns gamla förluster att kvitta. Kanske ta ner skog innan skifte. En del som gåva o annat som köp.
Jag minns inte hälften av vad de gjorde för att minska skatt o samtidigt få det rättvist. Men magiker är de.
O det är en fastighetsjurist du behöver i första hand, inte en mäklare

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
M Melkerman skrev:
Hej!
Hej!

Det kan vara en möjlighet att gå den vägen men det finns en del saker man måste ha i beaktan.
Jag jobbar som rådgivare inom jord och skog, bl.a generationsskifte gällande lantbruksfastigheter. Slå mig en signal så kan jag kostnadsfritt ge dig lite mera kött på benen.
Mvh
Henrik Mild
070-5860447

M Melkerman skrev:
Hej!
LRF Konsult kan väl hjälpa er. Köpes lantbruksfastigheten för 75% av tax.värde behöver inte säljare skatta för köpeskilling.

Man kan värdera hur man vill, men jag hävdar att om man bara tittar på taxeringsvärdet så blir det fel. Man behöver kika på vad som ingår, och vad som händer sen. Maskinpark, djurbesättningar, arrenden, jakträtt, fiskerätt, avverkningsklar skog etc kan påverka värdet väldigt mycket. En skörd på rot eller redan i ladan, jämfört med tomma lador och dags att vårbruka kan göra ganska många tusenlappar i värdering per hektar mark.

Å andra sidan så kan det ta lång tid att sälja en gård på marknaden. Vill man göra ett skifte möjligt inom familjen måste kanske prislappen vara låg. Annars kommer en stor gård att köpa den i syfte att stycka av byggnaderna och sedan införliva marken med dess jordbruksstöd till sin gård med stordriftsfördelar. Lånen skall ju kunna betalas, driften skall gå ihop och helst ge ett överskott att leva på för allt slit.

Ibland får man kompensera någon som fått lite för lite med jakträtt och en slaktad gris till julen.

• Gilla
Elofsson och 2 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Tyvärr är inte ett förtida arv en rättighet som löser sig vid arvet. Din far kan när som helst under sin livstid ändra sig så att det blir en personlig gåva. Men han kan inte göra tvärtom.

Din far får inte heller bo kvar på gården och ta del av den vid ett förtida arv. Så han måste i så fall betala en fiktiv hyra. Du får du välja att driva detta efter din fars död i tingsrätt eller nöjdförklara dig. Med det som kan finnas kvar vid arvet. Väljer din far även ett förbehåll vid förtida arv med att fastigheten får säljas efter han. Då kan inte ditt syskon belåna fastigheten.

Vid förtida arv behöver man inte heller betala eventuell mellanskillnad. Om ditt syskon vid bouppteckning skulle visa sig fått ett större summa än dig.

Var med om liknande då lag slutligen blev lurad med att det två år senare blev en personlig gåva istället. Som jag fick veta i samband med bouppteckning. För att barnbarn etc skulle få sina pengar så nöjdförklara jag mig.

När det ursprungligen skulle bli ett förtida arv. Så enades vi oss om att det skulle bli 10% under medelbudet vi hade fått. Sedan kan du glömma personliga brev med olika löften som inte behöver infrias etc. Ett av problemen var att vi var tre syskon inblandade.

Men vi kan väl hoppas att det går bättre för dig.
Om arvet kränker laglotten kan det bli tal om återläggning. Men annars så ja.
Sen beror det också på om taxeringsvärdet av byggnaden är så låg att det mestadels är fastigheten man betalar för, då kan värdet av fastigheten vara väldigt nära taxeringsvärdet.
Men generellt gäller att man bör ta in en värdering eller iaf ett par och ta ett värde som båda känner sig nöjda med.

1. Ta in en extern part, exempelvis från Ludvid&co eller motsvarande.
2. Se till att den externa parten tydligt klargör för samtliga att det
a. Inte finns någon millimeterrättvisa.
b. Även mjuka värden (minnen, sammanhållen gårdsbild osv) har ett värde i sig.
c. När man har sagt ok, så är det så. Det går inte att komma i framtiden och älta något eller ångra sig.

Det kommer att ta tid och energi. Det finns stor risk för osämja. Allt beror på inställningen hos alla inblandade.

Lycka till!

• Gilla
  • Älska
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Sen får man tänka på en annan aspekt med värdering av allting fullt ut. Då kan ju situationen bli så att inget syskon har råd att köpa det...........Så i slutändan kanske man måste jämka iallafall om man nu vill att det ska stanna i släkten. Eller lösa det på annat sätt men orättvisans ansikte kanske gör sig hörd även då...

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M Melkerman skrev:
Hej!
Viktigast av allt! Vad får PAPPA? Det är han som säljer! Alternativ att ni erhållit fastigheten som gåva och därefter reglerar priset och kommer överens om köp och försäljning.
Om han säljer bör försäljningspriset vara Marknadsmässigt.

D Danne824 skrev:
Du har helt rätt, arv kan få fram det sämsta i oss människor, och fastigheter är värst av allt.

Därför är det direkt farligt att försöka ta "genvägar" som taxeringsvärde.

Det är en skattemässig siffra, inte ett marknadsvärde, och används aldrig seriöst vid generationsskiften.

Vill man slippa syskonbråk, sura miner och framtida arvstvister finns bara ett sätt.
Gör ordentliga värderingar och ta in jurist som skriver avtalet.

Allt annat är att bädda för problem kanske inte idag, men garanterat längre fram när nästa generation ska reda ut det.
Det kommer alltid bli konflikter vid arv. Om personen inte går med på taxeringsvärdet så kanske systern blir sur om värderingen är mycket högre än taxeringsvärdet. Sen kanske trådskaparen blir sur om han säljer till taxeringsvärdet och marknadsvärdet är mycket högre. En kompis till min pappa hade en stor jordbruksfastighet och han gav det till dottern och hennes man men han ville bo kvar i ett mindre hus på tomten. Det fick han i något år innan de skickade ut honom. Har för mig att han bodde i husvagn sista åren på en kompis tomt

P
ja en annan aspekt är ju att se till att göra så rätt som möjligt och att inte en del av släkten blev arvslös vilket tyvärr inte är helt ovanligt när ena syskonet tar över gården och det sker utan att göra det på rätt sätt.

Det kan om man bara gör det enkelt just nu bli ett livslångt bråk över att det gjordes fel och att ena sidan av släkten blev lottlös..

Vi har en sån konflikt som är gammal där man tog över en gård och kastade åt andra syskonet en "skitsumma" som baserades på nån kvarvarande skuld på gården istället för verkligt värde... som nu den sidan av släkten tar upp varenda gång släkten träffas att det blev orättvist och olika effekter av det gjorde ena sidan arvslös.

Så viktigt att det görs korrekta verkliga värderingar och att alla papper finns kvar och hur man resonerade osv skrivs ner så det kan undvika framtida konflikter så långt det är möjligt

S
P polaris78 skrev:
ja en annan aspekt är ju att se till att göra så rätt som möjligt och att inte en del av släkten blev arvslös vilket tyvärr inte är helt ovanligt när ena syskonet tar över gården och det sker utan att göra det på rätt sätt.

Det kan om man bara gör det enkelt just nu bli ett livslångt bråk över att det gjordes fel och att ena sidan av släkten blev lottlös..

Vi har en sån konflikt som är gammal där man tog över en gård och kastade åt andra syskonet en "skitsumma" som baserades på nån kvarvarande skuld på gården istället för verkligt värde... som nu den sidan av släkten tar upp varenda gång släkten träffas att det blev orättvist och olika effekter av det gjorde ena sidan arvslös.

Så viktigt att det görs korrekta verkliga värderingar och att alla papper finns kvar och hur man resonerade osv skrivs ner så det kan undvika framtida konflikter så långt det är möjligt
Att göra någon lottlös i en sådan här situation är det absolut sämsta. Man bör sträva efter att nå en nivå som känns rimlig för alla.

För många kan det kännas fint att en släktgård går vidare i släkten, även om det på pappret i arvssammanhanget sker på ens bekostnad.

För mig gjorde det absolut det. Jag hade förmodligen kunnat pungslå min bror på x-antal kronor till, men vi har en väldigt bra relation idag och jag stortrivs när jag hjälper till där på gården ibland, och får jaga på "mina" gamla jaktmarker. Till saken hör att han hade lagt ner massor av oavlönad tid och arbete medan min far fortfarande levde och bedrev jordbruk, medans jag utbildade mig och skaffade mig en bra karriär. Sådant tycker jag bör vägas in.

Men för en del är kronor och ören allt. Jag har folk i bekantskapskretsen som kan gå över lik för hundralappar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan vara värt att ränka på att taxeringsvärdet kan skilja sig mycket från marknadsvärdet. I vissa sällsynta fall är marknadsvärdet högre än taxeringsvärdet. T ex tar taxeringsvärdet inte hänsyn till skick (dåligt?) eller speciella omständigheter (all skog avverkad, motocrossbana som granne).
Taxeringsvärdet är i stort sett baserat på liknande fastigheters försäljningsvärden i området.
What?? Marknadsvärdet är väl åtminstone i de allra flesta fall HÖGRE än taxeringsvärdet?? Undantag förekommer såklart, liksom i områden med avbefolkning och hög arbetslöshet.

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
I vissa sällsynta fall är marknadsvärdet högre än taxeringsvärdet.
Jag skulle säga att det är så sällsynt att det inte existerar. Mer sällsynt än så kan det inte bli. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.