7 694 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
Köpa ett hus med ett olovligt förråd (svartbygge)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Alltså jag fattar att ni har blivit förtjusta i huset men för mig som utomstående är det för mig en gåta att ni ens överväger detta objektet. Tror inte att jag är ensam om att häpna över att ni fortfarande är intresserade trots den fetstilade meningen.D D777 skrev:
Svartbygget preskiberas i sig själv, men att det finns på fastigheten kan ge problem vid framtida ombyggnader. Det i sin tur kan sänka värdet på fastigheten. Så väg in detta om ni fullföljer köpet.D D777 skrev:
Förstår dig och du har nog helt rätt.B Bästerortarn skrev:
Jag tycker tvärs om. Tar man för givet att alla är oärliga när pengar är inblandade, blir man aldrig besviken.B Bästerortarn skrev:
En sådan struntsak som obegripligt nog upprör, är helt obegripligt. TS vill ju ha huset. Inte säljaren.
Jag tycker också detta är uppförstorat, kanske är det för att var och varannan fastighet som säljs i mina trakter har gamla svartbyggen. Det är bara nybyggena som de första åren helt följer byggloven innan ägarna missar att en "friggebod" inte är en friggebod om den byggs inom 4,5 m från allmän plats. Vips så har även fastigheten med det nybyggda huset från 2021 ett svartbygge på tomten. Eller så klantar man sig med nåt plank, nån stödmur, nån uppfyllning av trädgården som görs utan marklov, nån pensionärskuvös o s v. Systemet är som uppsatt för att folk ska missa, ska bli skönt att det i alla fall liberaliseras lite framåt december när PBL ändras.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Intet skrev:
Tyckte att det var tydligt att jag inte kommenterar svartbyggnationen i sig. Ändå lite intressant att ni är så avslappnade inför det faktum att motparten i en av dom största affärerna en privatperson normalt gör ljuger för mäklare och ljuger för köpare, mer än en gång.Claes Sörmland skrev:
Jag tycker också detta är uppförstorat, kanske är det för att var och varannan fastighet som säljs i mina trakter har gamla svartbyggen. Det är bara nybyggena som de första åren helt följer byggloven innan ägarna missar att en "friggebod" inte är en friggebod om den byggs inom 4,5 m från allmän plats. Vips så har även fastigheten med det nybyggda huset från 2021 ett svartbygge på tomten. Eller så klantar man sig med nåt plank, nån stödmur, nån uppfyllning av trädgården som görs utan marklov, nån pensionärskuvös o s v. Systemet är som uppsatt för att folk ska missa, ska bli skönt att det i alla fall liberaliseras lite framåt december när PBL ändras.
Även om svartbygget är en klantig miss (vilket inte verkar vara fallet) så har säljaren haft flera chanser att ändra sig och vara ärlig men ....... Tycker det visar rätt tydligt vad det är för typ av människa och vad har hen då mer undanhållit?
Men vad har säljarna egentligen sagt om saken och är det säkert att det är en medveten lögn? Mäklaren har ju tydligen sagt att ”säljarnas förråd saknar bygglov, men att det är bygglovsbefriat” och frågan är då om säljarna på något sätt fått för sig att så är fallet. Om de har varit öppna med att bygglov saknas känns det här mer som att de har missuppfattat något än att de är genomusla lögnare.
När flera millioner byter ägare skall godtroheten stanna hemma. Alla försöker i varierande grad framställa sina objekt i så god dager som möjligt. Det ingår i spelets regler och är naturligtvis något man måste ta med i beräkningen när huset granskas i sömmarna.B Bästerortarn skrev:Tyckte att det var tydligt att jag inte kommenterar svartbyggnationen i sig. Ändå lite intressant att ni är så avslappnade inför det faktum att motparten i en av dom största affärerna en privatperson normalt gör ljuger för mäklare och ljuger för köpare, mer än en gång.
Även om svartbygget är en klantig miss (vilket inte verkar vara fallet) så har säljaren haft flera chanser att ändra sig och vara ärlig men ....... Tycker det visar rätt tydligt vad det är för typ av människa och vad har hen då mer undanhållit?
Hade jag varit TS skulle jag inte låtit mig påverkas av denna lilla petitess utan köpt huset som det var tänkt samt hålla tummarna att kommunen helt enkelt glömmer bort svartbygget av en eller annan anledning. Känns det möjligt kan TS slänga ut en trevare om ett litet prisavdrag.
Har han tur, går det vägen.
Jag är verkligen förvånad att känslor tillåts spela en så stor roll när det gäller en så stor affär.
Hade också utgått från att det var en miss från säljarna. Tyvärr så framgår det tydligt av handlingar från kommunen och deras kommunikation med kommunen om att de var väl införstådda i att de inte får bygga förrådet. Ingen missuppfattning med andra ord.W Weimik skrev:Men vad har säljarna egentligen sagt om saken och är det säkert att det är en medveten lögn? Mäklaren har ju tydligen sagt att ”säljarnas förråd saknar bygglov, men att det är bygglovsbefriat” och frågan är då om säljarna på något sätt fått för sig att så är fallet. Om de har varit öppna med att bygglov saknas känns det här mer som att de har missuppfattat något än att de är genomusla lögnare.
Rent juridiskt spelar det ingen roll vilket uppsåt man har haft avseende att bryta mot PBL. D v s om det skedde av misstag eller inte spelar ingen roll. Det blir exakt samma byggsanktionsavgift och samma rättelseföreläggande för den som har gjort ett ärligt misstag som för den som medvetet svartbyggde.D D777 skrev:
Ett undantag finns: Om man har sökt råd hos kommunens byggnadsnämnd och dennes medarbetare har gett felaktiga råd som man har följt, då kan man få en nedsatt byggsanktionsavgift till hälften eller en fjärdedel. D v s om man har förletts av byggnadsnämndens medarbetare att bryta mot PBL så får man straffrabatt. Men man kan ju gissa att de flesta medarbetare på kommunerna kommer att ljuga i denna situation och mena att de inte alls har misslett fastighetsägaren. Då gäller det att ha bevis, email eller telefoninspelningar.
Normalt sett så tycker jag att det är en hederssak att vara ärlig och har också svårt för säljare som ljuger eller utelämnar viktig information. Men när det gäller bygglov blir det lite annorlunda i mina ögon. Tänk dig in i säljarens situation, vad ska de säga till mäklaren/er? "Ehm ja jo det är ett svartbygge rakt av, kommunen sa nej men vi körde ändå".
Då är det ganska förståeligt att istället dra till med att det inte behövs bygglov. Skulle någon börja rota i det kan de alltid bortförklara sig - de kanske ändrade på konstruktionsplanen efter att de fick avslag, de hade läst någonstans att om man gjorde si och så behöver man inte bygglov, grannarna hade sagt OK osv osv.
Om det är så viktigt för köparen räknar man förmodligen med att denne kollar upp det själv precis som ni gjorde. Att säljarna skulle ta framtida ansvar eller riva förrådet känns som ett rätt stort krav och tvivlar på att de går med på det. Ett prisavdrag kanske ni kan få till, skadar inte att prova om ni vill köpa huset.
När vi köpte vår gård fanns både en och annan friggebod och utbyggnad som jag inte skulle vara så säker på att det funnits bygglov till. Vissa säkert preskriberade vid det här laget men andra kanske inte. Jag vet inte säkert och jag känner inget behov av att veta. Det är osannolikt att någon skulle anmäla det eller kommunen skulle börja gräva i det efter åratal. Och den dagen den sorgen om vi skulle ha sån otur. Skulle aldrig låtit husköpet falla pga ett möjligt svartbygge, så länge det inte rör sig om ett helt boningshus som kanske måste rivas.
Då är det ganska förståeligt att istället dra till med att det inte behövs bygglov. Skulle någon börja rota i det kan de alltid bortförklara sig - de kanske ändrade på konstruktionsplanen efter att de fick avslag, de hade läst någonstans att om man gjorde si och så behöver man inte bygglov, grannarna hade sagt OK osv osv.
Om det är så viktigt för köparen räknar man förmodligen med att denne kollar upp det själv precis som ni gjorde. Att säljarna skulle ta framtida ansvar eller riva förrådet känns som ett rätt stort krav och tvivlar på att de går med på det. Ett prisavdrag kanske ni kan få till, skadar inte att prova om ni vill köpa huset.
När vi köpte vår gård fanns både en och annan friggebod och utbyggnad som jag inte skulle vara så säker på att det funnits bygglov till. Vissa säkert preskriberade vid det här laget men andra kanske inte. Jag vet inte säkert och jag känner inget behov av att veta. Det är osannolikt att någon skulle anmäla det eller kommunen skulle börja gräva i det efter åratal. Och den dagen den sorgen om vi skulle ha sån otur. Skulle aldrig låtit husköpet falla pga ett möjligt svartbygge, så länge det inte rör sig om ett helt boningshus som kanske måste rivas.
Det är alltså viktigt för dig att vara ärlig, bara det inte kostar dig så mycket?H HighFidelity skrev:Normalt sett så tycker jag att det är en hederssak att vara ärlig och har också svårt för säljare som ljuger eller utelämnar viktig information. Men när det gäller bygglov blir det lite annorlunda i mina ögon. Tänk dig in i säljarens situation, vad ska de säga till mäklaren/er? "Ehm ja jo det är ett svartbygge rakt av, kommunen sa nej men vi körde ändå".
Det är lätt att vara ärlig/snäll/givmild/etc. när det inte har någon negativ påverkan på en själv, det är ju när fallet är tvärt om det visar på ens karaktär.
De mest oärliga jag träffat var de som beskrev sig själva som naiva och dumt ärliga. Så, nu drar jag öronen åt mig extra mycket när jag gör affärer med någon som börjar raljera om hur dumt ärliga de är.tveksamt skrev:
Det finns inga ärliga människor förutom mycket små barn.