7 323 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Köpa ett hus med ett olovligt förråd (svartbygge)
Om säljarna rättar, alltså river svartbygget före kommunens byggnadsnämnd har sammanträde avseende tillsynsärendet och dess byggsanktionsavgift så går de fria från denna. Den enklaste lösningen är således att säljarna river svartbygget före tillträdet, att denna rättelse blir en del av överlåtelseavtalet vid köpet.
Om mer än fem år har passerat sen de svartbyggde är möjligheten till byggsanktionsavgift preskriberad. Om mer än tio år har passerat kan inte kommunens byggnadsnämnd ens ställa ut ett föreläggande att rätta. Svartbygget kan då stå kvar.
Om mer än fem år har passerat sen de svartbyggde är möjligheten till byggsanktionsavgift preskriberad. Om mer än tio år har passerat kan inte kommunens byggnadsnämnd ens ställa ut ett föreläggande att rätta. Svartbygget kan då stå kvar.
Tack för ditt intressanta svar. Jag trodde att även om en åtgärd har rivits innan nämnden beslutar om byggsanktionsavgift så ska en avgift tas ut, men att sanktionsarean då är noll.Claes Sörmland skrev:
Om säljarna rättar, alltså river svartbygget före kommunens byggnadsnämnd har sammanträde avseende tillsynsärendet och dess byggsanktionsavgift så går de fria från denna. Den enklaste lösningen är således att säljarna river svartbygget före tillträdet, att denna rättelse blir en del av överlåtelseavtalet vid köpet.
Dessvärre bara gått fyra år sedan svartbygget byggdes.
Av vad jag hört har säljarna inga planer på att riva förrådet ännu, utan det verkar som att de avser att skicka in en bygglovsansökan. Något som alltså är lönlöst och kommer avslås enligt kommunen.
Bästa svaret
När tillsynsärendet har öppnats och handläggare har varit på besök kommer man att informera säljarna om att de måste rätta för att undgå byggsanktionsavgift. Vanligen har man några veckor (till månader) på sig att rätta före byggnadsnämnden möts och beslutar om byggsanktionsavgift. Har man rättat så stängs tillsynsärendet utan åtgärd.D D777 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Byråkratins kvarnar är långsamma, så jag skulle tro att du kommer att klara 5 årsgränsen innan de kommer med ett förelöggande.D D777 skrev:
Hur viktigt är färrådet föär er affär, Om inte förrådets varaande är en dealbreraker så skulle jag köpa huset. Chansa på att kommunen inte fullbordar ett tillsynsärende. Börjar dte se ut som risk för sanktionsavgift så riv förrådet.
Det ligger nog nångonting i det du säger. Förrådet i sig är ingen dealbreaker men givetvis påverkar det vår värdering.H hempularen skrev:Byråkratins kvarnar är långsamma, så jag skulle tro att du kommer att klara 5 årsgränsen innan de kommer med ett förelöggande.
Hur viktigt är färrådet föär er affär, Om inte förrådets varaande är en dealbreraker så skulle jag köpa huset. Chansa på att kommunen inte fullbordar ett tillsynsärende. Börjar dte se ut som risk för sanktionsavgift så riv förrådet.
Femårsgränsen räknas från att fastighetsägaren får möjlighet att yttra sig gällande överträdelsen. D v s såsar kommunen med tillsynen så kan fem år passera och byggsanktionsavgift är inte aktuell. Men lyckas kommunen skicka ett brev till säljarna före fem år har passerat där de ber om ett yttrande om överträdelsen då kan byggnadsnämnden även långt senare besluta om en byggsanktionsavgift.H hempularen skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Med tanke på att säljarna inte verkar speciellt pålitliga om dom ljugit för mäklaren är det värt att fråga om ni har har gjort eller har för avsikt att göra en egen besiktning av huset?
Snälla nån. Som köpare får man utgå ifrån att säljaren är en lutifax. Allt annat är en positiv överraskning. När så stora pengar står på spel väger moralen lätt.D datja skrev:
Naturligtvis skall säljaren göra en grundlig undersökning av huset före eventuellt köp. I den ingår kontakt med kommunen.
Även om de gör så finns nu informationen ute, det blir svårt för mäklaren att hjälpa till att föra en annan köpare bakom ljuset utan att själv riskera att få problem.Intet skrev:
Även andra köpare kan ju tänkas dra öronen åt sig om de får reda på att det finns svartbyggen på fastigheten.
Om ni är intresserade så skulle jag göra följande.
Kolla allt extra noga, ni vet att ni har att göra med en säljare som slirar på sanningen.
Angående förrådet så helst kräva att det är rivet och avslutat före köp. Om det inte är möjligt så ett avdrag som med marginal täcker rivning och eventuella avgifter om ni tar över ansvaret.
Kolla allt extra noga, ni vet att ni har att göra med en säljare som slirar på sanningen.
Angående förrådet så helst kräva att det är rivet och avslutat före köp. Om det inte är möjligt så ett avdrag som med marginal täcker rivning och eventuella avgifter om ni tar över ansvaret.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Hur stor är sanktionsavgiften
Vad skulle det kosta att riva förrådet och fixa ytterväggen till garaget, gör Du det själv eller tar Du någon firma
Räkna ihop det och sänk priset med motsvarande belopp
Vad skulle det kosta att riva förrådet och fixa ytterväggen till garaget, gör Du det själv eller tar Du någon firma
Räkna ihop det och sänk priset med motsvarande belopp