Ingper skrev:
Men ett av de mest osannolika. Dessutom får jag som sagt inte ihop att det påstås "skvalpa" i den....
Tvärtom det mest sannolika.
Att du sedan inte får ihop att det påstås skvalpa i den gör ingen till bedragare 😉

nissenhj skrev:
Du beskriver ett bedrägeri!
Och det är inte bedrägeri att sälja trasiga saker under förespeglingen att de är nya eller fungerande?

thomasx skrev:
Och det är inte bedrägeri att sälja trasiga saker under förespeglingen att de är nya eller fungerande?
Om jag har en ny sak som ligger i oöppnad originalkartong och säljer den och det visar sig att den är trasig, NEJ det kan jag inte få till bedrägeri!

nissenhj skrev:
Om jag har en ny sak som ligger i oöppnad originalkartong och säljer den och det visar sig att den är trasig, NEJ det kan jag inte få till bedrägeri!
Men nu var det ju inte riktigt det det handlade om i just denna del av diskussionen, varför jag också använde uttrycket "förespegling",

https://sv.wiktionary.org/wiki/förespegla

Men du anser alltså att det inte är bedrägeri även om du vet att den är trasig?

thomasx skrev:
Men nu var det ju inte riktigt det det handlade om i just denna del av diskussionen, varför jag också använde uttrycket "förespegling",

[länk]

Om jag har en ny oöppnad produkt, hur skall jag då veta att den är trasig? Hur skall jag förvänta mig att den är trasig?

nissenhj skrev:
Om jag har en ny oöppnad produkt, hur skall jag då veta att den är trasig? Hur skall jag förvänta mig att den är trasig?
Vissa produkter har kända fabrikationsfel.
T.ex. om någon tillverkar en stor serie av en produkt för utomhusbruk och använder fel skruv som rostar sönder fort, då kommer detta bli ett känt fel för de med kunskapen om den felaktiga skruven, fast de inte sett varan.
Det finns många verkliga exempel på detta.
Det skulle ju kunna vara samma sak med ett ekolod och läckage.

thomasx skrev:

[länk]

Njae, bedrägligt beteende är det iaf. Men du har helt rätt att det i teorin är samma sak som att sälja en tegelsten.

Skillnaden är att det i praktiken är nästan omöjligt att bevisa bedrägeriuppsåtet i fallet man säljer en vara som är trasig från början, medan det är enkelt att bevisa det om man säljer en tegelsten istället för ett ekolod (eller vad det nu vara må, förutom tegelstenar då :))

Så att man säger att det i praktiken inte "är" bedrägeri är (iaf i vissa kretsar) vedertaget.

Har inte orkat läsa igenom alla sidor, men garanti gäller bara för orginalköparen.

nissenhj skrev:
Så du anser alltså att det inte är bedrägeri även om du vet att den är trasig? Vilket var vad kommentaren gällde.

lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, bedrägligt beteende är det iaf. Men du har helt rätt att det i teorin är samma sak som att sälja en tegelsten.

Skillnaden är att det i praktiken är nästan omöjligt att bevisa bedrägeriuppsåtet i fallet man säljer en vara som är trasig från början, medan det är enkelt att bevisa det om man säljer en tegelsten istället för ett ekolod (eller vad det nu vara må, förutom tegelstenar då :))

Så att man säger att det i praktiken inte "är" bedrägeri är (iaf i vissa kretsar) vedertaget.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma här, men nu förefaller det som även du tycks argumentera för att det inte skulle vara bedrägeri att medvetet sälja en trasig vara under förespeglingen att den är hel, trots att du tycktes ha motsatt uppfattning nyss.

thomasx skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma här, men nu förefaller det som även du tycks argumentera för att det inte skulle vara bedrägeri att medvetet sälja en trasig vara under förespeglingen att den är hel, trots att du tycktes ha motsatt uppfattning nyss.
Nej, jag påpekar bara att du exv. inte kommer att hitta några sådana fall eftersom de inte går att leda i bevis. Så då är det en filosofisk/semantisk fråga om det "är". Inom vissa kretsar så säger man som sagt "nej", det "är inte", eftersom det i praktiken inte går.

thomasx skrev:
Nu tycker jag det börjar spåra ur och bli ordklyveri om saker som inte gäller TS fall. TS har ju inte sålt en medvetet trasig vara med förespeglingen att den är hel. Inte vad som framkommit i tråden i alla fall, och det är vad vi kan gå på.

Långa hypotetiska resonemang som inte överensstämmer med TS förutsättningar förstör bara dennes tråd. Håll igen lite på sådant....

"Tvärtom det mest sannolika.
Att du sedan inte får ihop att det påstås skvalpa i den gör ingen till bedragare"

Det är att sticka ut hakan rätt långt att påstå sig veta att fabrikationsfel är den mesta sannolika anledningen till att TS köpare inte får det att fungera. Möjligt du är expert på ekolod, men min erfarenhet från dylika tingestar som jobbandes med bl.a. marinelektronik är att de tämligen sällan är behäftade med fabrikationsfel. Men man lär sig tydligen något nytt varje dag....:cool:

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, jag påpekar bara att du exv. inte kommer att hitta några sådana fall eftersom de inte går att leda i bevis. Så då är det en filosofisk/semantisk fråga om det "är". Inom vissa kretsar så säger man som sagt "nej", det "är inte", eftersom det i praktiken inte går.
Visst, man kan också hävda att det inte låter något när ett träd faller i skogen, då ingen är där och lyssnar, eller att en katt varken är död eller levande, så länge man inte har kollat efter ...

Jag delar dock inte riktigt den uppfattningen, även om jag är hyfsat skolad i teoretisk fysik ;)

Har man uppsåt, är det bedrägeri, oavsett hur lätt eller svårt det är att föra i bevis, det är min uppfattning.

Ingper skrev:
Nu tycker jag det börjar spåra ur och bli ordklyveri om saker som inte gäller TS fall. TS har ju inte sålt en medvetet trasig vara med förespeglingen att den är hel. Inte vad som framkommit i tråden i alla fall, och det är vad vi kan gå på.
Spåra ur tycker jag inte, men visst - lite OT, fullt normal trådutveckling ;)

Ingper skrev:
Långa hypotetiska resonemang som inte överensstämmer med TS förutsättningar förstör bara dennes tråd. Håll igen lite på sådant....
Jag håller absolut med om principen rent generellt. Men, dels tycks TS fråga ha blivit utförligt behandlad, dels är det en ganska normal utveckling av ämnet som faktiskt kan vara av intresse även för TS, och till sist, mest OT av allt är ditt inlägg om vad andra skriver om. Definitivt något som inte hör hemma i tråden och förstör mest av allt.

Ingper skrev:
Det är att sticka ut hakan rätt långt att påstå sig veta att fabrikationsfel är den mesta sannolika anledningen till att TS köpare inte får det att fungera.
Det var inte vad jag påstod, men oaktat vad jag påstod var uttalandet på inget vis att sticka ut hakan längre än inlägget jag replikerade. Å du ska snacka om att förstöra TS tråd... ...

Ingper skrev:
Möjligt du är expert på ekolod, men min erfarenhet från dylika tingestar som jobbandes med bl.a. marinelektronik är att de tämligen sällan är behäftade med fabrikationsfel. Men man lär sig tydligen något nytt varje dag....:cool:
Lite läsförståelse och eftertanke kanske du skulle lägga till också :rolleyes:

Men det är ju lite anmärkningsvärt om du nu är proffs på marinelektronik, att du inte känner till att det finns ekolod som är vätskefyllda.

Slutar följa tråden, då jag var mest intresserad av Jarlingars fall och hur det till slut gick. Han verkar själv ha lämnat tråden, men jag kan dock fråga honom i ett annat forum där vi båda är medlemmar! :)

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.